ULUSAL VE YEREL ÇEVRE YÖNETİMLERİNİN ETKENLİK ÖLÇÜTLERİ
Doç. Dr. Firuz Demir YAŞAMIŞ
Çevre sorunlarının tüm hızı ve olanca yıpratıcı
etkisi ile hüküm sürmekte olduğu ülkemizde içlerinde çevre ile ilgili
kaygılar barındıranları biraz olsun rahatlabilecek bir olumlu gelişme
"çevre yönetimi"nin gelişmesinde yatmaktadır.
Kuşkusuz, hemen belirtmek gerekirki, bu gelişme
her türlü tatmin edici olma özelliğinden oldukça uzak
bulunmaktadır. Ancak, çevrenin yönetilebilir bir olgu olduğu
artık giderek daha geniş bir kesim tarafından kabul
edilmektedir.
Çevre yönetiminin kurumsallaşmasında
ulusal bazda gözlemlenen gelişmeler arasında
üniversitelerimizin bazılarında çevre ile ilgili olarak
okutulmakta olan mühendislik dersleri
yanında 'çevre yönetimi', 'çevre
planlaması', 'çevresel etki değerlendirmesi', 'çevre
hukuku' ve 'çevre ekonomisi' gibi derslerin
girmeye başlamasıen fazla dikkat çekici olanıdır.
Aynı şekilde, içlerinde barındırdıkları geniş boyutlu
pek çok karmaşaya, yetersizliğe ve çelişkiye karşın Çevre Yasası'nn
uygulanması bağlamında yürürlüğe konulmuş olan "Hava Kalitesini
Koruma", "Su Kirliliğini Önleme",
"Katı Atıkların Kontrolü" ve "Gürültü
Kontrol" yönetmelikleri gibi eşitli düzenleyici metinlerde de
çevre yönetiminin kimi unsurlarına rastlamak olanaklı duruma
gelmiştir.
Bunlara koşut şekilde, Yedinci Beş Yıllık
Kalkınma Planı Stratejisi'nde yeralan 20 yapısal
değişim projesinden birinin çevre olarak kabul edilmesi, strateji
belgesinde olumlu sayılması
gereken kimi önlemlere yerverilmesi ve, bunlar kadar
önemli olmak üzere, Yedinci Plan'ın Çevre Özel İhtisas Komisyonu
tarafından hazırlanan çevre yönetimine ilişkin
bir strateji belgesinin
Devlet Planlama Teşkilatı'nn elinde
olması bu yolda önemli sayılması gereken bazı kıpırdanmaların
ortaya çıkmaya başladığını göstermektedir.
Öte yandan, merkezi yönetimin taşra
örgütünün en önemli kurumları olan valilik ve
kaymakamlıklarda, yasa ve yönetmeliklerin kendilerine verdiği önemli
görevler nedeniyle, tüm altyapı eksikliklerine ve teknik
bilgi yetersizliklerine karşın çevre sorunlarını
giderici çalışmalar yapılmaya çalışılmaktadır.
Aynı şekilde, yerel yönetimlerimizin bazılarında
da, embiryonik nitelikte olsa da, çevresel örgütlenmenin ilk
örnekleri görülmeye başlanmıştır.
Ayrıca, özel sektör kuruluşları arasında da
yadsınamayacak önemde bir çevre eylemi başlamış bulunmaktadır. Bazı
ülkelerde, özel sektör, kaybolan çevresel değerlerin, son
analizde, kendileri için de zarar verici
olabileceğini görmüş ve çevreyi korumak yolunda
bizzat kendileri girişimlerde
bulunmaya başlamılardır. Uluslararası Ticaret Odası'nın (ICC) öncülüğünde
gelişmeye başlayan çevresel denetçilik (environmental auditing) hareketi
uluslararası ticari tahkim konuları arasına alınmış ve ABD'de çevre
denetçileri ayrı bir oda şeklinde örgütlenerek özel sektöre çevre
yönetimi çalımaları konusunda piyasa koşulları çerçevesinde
yardımcı olmaya başlamıştır.
Üçüncü sektör olarak bilinen ve hükümet dışı örgütler
olan gönüllü kuruluşların çevresel niteliklerin
korunması ve geliştirilmesi yolundaki yoğun çabaları da
çevresel yönetimi gelişmeye zorlayıcı önemli bir etmen olarak kabul
edilmelidir.
Bu gelişmeler, göreceli olarak, olumlu ve umut verici
şekilde nitelenmelidir. Ancak, ne varki, göreceli olarak
nitelenen bu durumun ayrıntılı bir irdelemesini yapmak
gerekmektedir. Etken (effective) bir çevre
yönetiminin oluşturulması konusunda sorulması gereken
bazı temel sorular vardır: 'Ulusal ve yerel ölçekte,
herhangi bir çevre
yönetiminin etken sayılması için sahip olunması gereken
nitelikler nelerdir?', 'Olması gereken nitelikler için ne
gibi ölçütler kullanlanılabilir?' ya da "Etken bir
çevre yönetiminin ölçütleri neler olmalıdır?'.
Bu çalışmanın amacı etken bir çevre yönetimi için
belirgin bir 'ölçütler listesi' geliştirmektir. Böyle bir ölçütler
listesi geliştirmenin çevre yönetimin gelişmesi yönünden oldukça yararlı
ve katkı sağlayıcı nitelikte olacağı sanılmaktadır.
Hangi ölçekte olursa olsun, çevre
yönetiminin etkenlik düzeyinin ölçülmesinde temel bir araç olarak
kullanılması gereken bu ölçütler bir yandan oluşturulan yapı içindeki sistemik
eksikliklerin belirlenmesine yardımcı olurken; öte yandan
da, çevre yönetimini geliştirmek isteyenlere izlenmesi gereken yol,
yöntem ve strateji konusunda yolgösterici olacaktır.
ÖLÇÜTLER LİSTESİ: BİR DENEME
Yukarda belirtilen ama‡ ‡er‡evesinde
gelitirilmi olan ve
gerek ulusal ve gerekse yerel ”l‡ekte ‡evre
y”netiminin etkenlik
dzeyinin saptanmasnda kullanlabilecek olan
bir ”l‡tler liste
si aa§da verilmitir.
„
„
1. evresel niteliklerin korunmas ve gelitirilmesi
yolunda
siyasal iradenin varlk dzeyi
„
„
2. Ulusal ya da yerel ”l‡ekte ‡evre
y”netimi ile ilgili
temel ama‡larn belirlenmesinde netlik dzeyi
„
„
3. Gelece§e y”nelik olarak ulalmas
istenilen ‡evresel
kalite hedeflerinin saptanmas
„
„
4. ˜zlenmesi gereken ‡evre
politikalarnn gelimilik
dzeyi
„
„
5. Teknik, y”netsel, ekonomik ve
hukuksal ‡evre y”netimi
ilevlerinin ve sre‡lerinin gelimilik
dzeyi
„
„
6. evre planlamas ve ‡evresel
denet‡ilik (auditing)
‡almalarnn yeterlilik dzeyi
7±3
Š
„
„
7. evresel ”rgtlenmenin yeterlilik,
etkililik ve verimli
lik dzeyi
„
„
8. evre ile ilgili olarak kamu otoritelerine
tannan yet
kilerin gelimilik dzeyi
„
„
9. 'evresel Etki De§erlendirmesi' (ED) srecinin
kurumsal
lamasndaki gelimilik dzeyi
„
„
10. Teknik ve teknolojik altyap ve
donanmn yeterlilik
dzeyi
„
„
11. Finansman koullarnn yeterlilik dzeyi
„
„
12. evre i‡in e§itimin yeterlilik dzeyi
„
„
13. evre ile ilgili olarak yaplan insangc
planlamasnn
yeterlilik dzeyi
„
„
14. Duyarl ve bili‡li bir yurtta
toplulu§unun varl§ ve
bu toplulu§unun kamusal kararalma srecine katlma
olanaklar
„
„
15. Hedefe y”nelik y”netim anlaynn
benimsenme ve uygu
lanma dzeyi.
„
„
Yukarda belirtilen ”l‡tler
etken saylabilecek bir ‡evre
y”netim modelinde aranmas gereken
en az koullar
ifade etmekte
dir. Hemen belirtmek gerekirki listede yeralan ”l‡t
konular bir
anlamda bireysel, subjektif ve ”l‡lemez
nitelikte g”rlebilir.
Ancak, bilinmelidir ki, bu ”l‡tler
‡evre y”netimi konusunda
gerek yurt
i‡inde ve gerekse
yurt dnda ‡evre
”rgtleri
zerinde yaplan uzun sreli aratrmalara
dayaldr. Yine de
ifade etmek gerekirki, ”l‡tler
listesi, hi‡ bir ekilde, kesin
ve sabit bir liste olarak g”rlmemeli;
aksine olarak, de§erlen
dirme ‡almalarn daha
anlaml klabilecek baka ”l‡tlerle
desteklenmesi gereken bir kuramsal ‡er‡eve
oluturma giriimi
olarak kabul edilmelidir.
S˜YASAL ˜RADE
„
„
evresel niteliklerin korunmas ve gelitirilmesi
konusunda
yaplacak ‡almalarda baar
elde edilebilmesi i‡in ulusal ve
yerel ”l‡ekte siyasal iradenin varl§,
aksi ileri srlemeyecek
”l‡de, ”nemli bir
gerekliliktir. Ancak, ne varki, bu
olgunun
saptanmas iki a‡dan olduk‡a zordur.
Bunlardan birincisi ekono
mik y”nden gelime savam veren ve
‡evresel bilin‡lenme dzeyi
nin yeterli dzeyde gelimedi§i siyasal
rejimlerin siyaset adam
larnda ekonomik gelime ve istihdam konusunda belirgin bir
”n
yarg
bulunmasdr. Ger‡ekten bu tr lkelerin politikaclar
‡evresel endielerle ekonomik gelime istekleri arasnda
giderilemez ve uzlalamaz
nitelikte ve ”nemli bir ‡eliki
oldu§una inanrlar ve tercihlerini genellikle
ekonomik gelimeden
ve istihdam yaratmaktan yana kullanrlar. ˜kincisi, siyasal
iradeyi yanstmak durumunda olan baz kararalma
orunundaki yetki
7±3 Šliler de ‡evre ile ilgili olarak olumlu ve destek verici g”rler
belirtebilirler, ancak, bunlar eyleme
d”ntrmekte isteksiz
davranabilirler.
„
„
Yukarda belirtilen nedenlerle ‡evre
konusunda siyasal
iradeyi belirlemek olduk‡a g‡
ve zor olabilir. Ancak, buna
karlk, herhangi bir toplumda siyasal
iradenin varlk dzeyini
g”steren baka sre‡ ve
olgular da vardr. Bunlardan bazlar
aa§da belirtilmitir.
„
„
Bir toplumda siyasal iradenin varl§n
g”steren en ”nemli
unsurlardan birincisi toplumsal yaam dzenleyen
yasalarda ‡evre
koruma ‡almalarna verilen
yer ve ”nemdir. ™rne§in,
ABD'de
yrrlkte bulanan "Ulusal evre
Politikas Yasas", "Temiz Hava
Yasas" ve "Temiz Su
Yasas" gibi yasalar ‡evre konusundaki
ulusal siyasal iradenin varl§n
g”teren en ”nemli hukuksal
d”kmanlardr. Ayrca,
eyalet meclislerince ve
belediye
meclislerince kabul edilen eyalet ve belde yasalar i‡inde
‡evre
konusuna verilen ”nem ve yer de
siyasal iradenin varlk ve
g‡llk dzeyini g”steren ”nemli
unsurlardr.
„
„
Siyasal iradeyi
belirleyen bir baka unsur da 'evre Master
(Ana) Planlar'dr. Bu tr
planlarn varl§ veya yoklu§u o
toplumun ‡evre koruma ve gelitirme
konusundaki kararll§nn
bir g”stergesi olarak kabul
edilmek gerekir. Ger‡ekten baz
lkelerde ve baz yerel y”netimlerde bu ama‡la
ulusal ya da yerel
”l‡ekli ‡evre master planlar
hazrlanm ve uygulama alanna
konulmutur. Polonya'da WHO ve
Polonya hkumetinin birlikte
gelitirdi§i 'evre Master Plan'
ve ABD'de uygulanmakta olan
'kysal y”netim master planlar' bu konularda
verilebilecek
”rnekler arasndadr. Bu tr
planlarda ‡evresel sorunlar ve
”ncelikleri belirlenmekte, ‡evre korumas
konusundaki ama‡lar ve
hedefler ortaya konulmakta ve
izlenmesi gereken stratejiler
belirlenmektedir.
„
„
Siyasal iradenin varlk derecesinin ”l‡lebilece§i
bir baka
unsur da 'Yllk evre
Durum Raporlar'dr (State of the
Environment Reports). evre y”netimi gelimi
lkelerde yrtme
organ, genellikle yllk olmak zere,
d”nemsel olarak ‡evrenin
i‡inde bulundu§u koullar
ve ‡evresel sorunlarn giderilmesi
yolunda yaplmakta olan ‡almalar
g”steren bir rapor hazrlamak
ve bunu yasama organnn bilgisine sunmak
durumundadr. Pek ‡ok
lkede var olan bu sistem hem yasama organnn
‡evre konusunda
bilgilendirilmesi ile sonu‡lanmakta ve hem de yasama organnn
‡evre konusunda yaplacak harcamalarda daha
bilin‡li kararalmas
na olanak vermektedir. Bu nedenle de 'evre Durum
Raporlar'
Devlet organlar arasnda iletiimi
”ng”ren ”nemli bir ilevi
yerine getirmekte ve siyasal
iradenin varlk derecesinin
anlalmas konusunda iyi bir 'g”sterge'
g”revi yapmaktadr.
„
„
Siyasal iradenin varl§
konusunda bavurulabilecek bir
baka belge de pek ‡ok lkede, ve bu arada Trkiye'de, uygulama
olana§ bulan ulusal kalknma planlardr.
Bu tr planlar lkenin
ekonomik y”nden kalknmas i‡in izlenecek
politika ve strate
jileri, ‡evre ile ilgili olarak yaplmas
gereken yatrmlar ve
7±3 Šbunlara ayrlmas gereken ”denekleri belirlerler. Bu
nitelikleri
itibaryla da, ulusal kalknma planlarnn
‡evresel i‡eri§i ‡evre
ile ilgili ulusal siyasal iradenin varl§nn
anlalmas konu
sunda iyi bir g”sterge olmak durumundadr.
„
„
Bu konuda bavurulabilecek son bir g”sterge de
tevik
sistemleri
i‡inde ‡evresel unsurlara verilen ”nem, ayrlan pay ve
tannan ”nceliktir. Tevik sistemlerinin
incelenmesi ve irdelen
mesi ‡evre konusundaki ulusal siyasal irade dzeyinin
saptanmas
na yardmc olabilecek bir baka unsur olarak
kabul edilmelidir.
„
„
Buraya kadar yaplan a‡klamalardan a‡klkla g”rlmelidir
ki, ‡evre konusunda siyasal iradenin varl§n
”l‡mek konusunda
”nemli dzeyde kolaylatrc
ve bir yargya varlmasn
sa§layc g”stergeler vardr.
Bu g”stergeler iyi belirlenir ve
irdelenirse ‡evre
koruma ve gelitirme konusundaki ulusal ya da
yerel siyasal
iradenin saptanmas ‡ok zor olmayacaktr.
EVRE Y™NET˜M˜N˜N TEMEL AMALARININ BEL˜RLENMES˜
„
„
Bundan sonraki b”lmde a‡klanacak olan
‡evresel hedeflerle,
bu b”lmn konusu olan ‡evresel
ama‡lar genellikle birbirlerini
‡a§rtran ve aralarndaki
anlam farkllamas, ‡ok saydaki
kimseye g”re, pek belli olmayan kavramlardr. Bu satrlarn
yazar ise ama‡lar ile hedefler arasnda anlam karmaasna yol
a‡lmasn ”nleyecek bir tanmlama
ile kavramlara a‡klk getir
mek istemektedir.
„
„
Bize g”re, ama‡lar ulalmak
istenilen soyut ve idealistik
son noktalar iaret ederler. Bu ‡er‡evede
”l‡lemez olmak nite
likleri a§r basar . Buna karlk
hedef kavram ise ulalmak
istenilen somut ve ”l‡lebilir
nitelikli son noktalarla ilgili
dir.
„
„
Yukarda yaplan tanmlama ‡er‡evesinde,
etken bir ‡evre
y”netiminin varlk dzeyinin
saptanabilmesi i‡in ulusal ya da
yerel ‡evresel ama‡lar
belirlenmek gerekmektedir. S”zkonusu
ama‡lardan vazge‡ilemez olmas
gerekenlerinin bazlar aa§da
belirtilmitir.
„
„
# evresel etkilerin y”netimsel kararalma sre‡lerinde
temel
etmen olmasn sa§lamak,
„
„
# evresel kirlilikleri ”nlemek
ve ‡evresel nitelikleri
gelitirmek,
„
„
# evresel planlamaya ve ‡evre
konusunda ‡almakta olan
kurumlar arasnda egdme ”ncelik
vermek,
„
„
# Do§al kt kaynaklarn israfn ”nlemek,
„
„
# Yaplmas planlanan altyap projelerinin ‡evre
ile uyumlu
olmasn sa§lamak,
„
„
# evresel etki de§erlendirmesi sisteminin ‡evre
y”netiminde
7±3 Šegemen olmasn sa§lamak,
„
„
# evresel kararalma sre‡lerinin ‡evresel
veri sistemlerine
dayal olmasn sa§lamak,
„
„
# evre sorunlar ile ilgili sorun ‡”zc
odak noktalar
oluturmak.
„
„
Yukarda belirtilen bu ama‡lar herhangi
bir ‡evre y”netimi
sisteminde olmas gereken temel ama‡lar
oluturmaktadr. Bu
ama‡lara, kukusuz, baka
baz ama‡larn daha eklenebilmesi
olanakldr. Ancak, en azndan, bu
temel ama‡larn ilgili ‡evre
y”netim oda§ tarafndan
benimsenmi olmas etken bir ‡evre
y”netimi i‡in esas olarak kabul edilmelidir.
EVRE KAL˜TES˜NE ˜L˜K˜N HEDEFLER˜N BEL˜RLENMES˜
„
„
evre y”netimi konusunda etkenlik dzeyini
gvence altna
alacak olan asl unsur ise ‡evresel
niteliklerle ilgili olarak
gelecekte ulalmas gereken
noktalarn somut ve ”l‡lebilir
olarak belirlenmesi, yani
‡evresel kalite hedeflerinin
saptanmas, olacaktr.
„
„
evre kirliliklerinin hemen hepsi
belirli parametreler
kullanlarak ”l‡lebilecek niteliktedir. Etken bir ‡evre y”netim
sisteminin oluturulmas a‡sndan
yaplmas gereken ‡alma
mevcut ‡evresel nitelik de§erlerini
(hava, su, grlt gibi)
”l‡mek ve gelecekte ulalmak
istenilen nitelik hedeflerini
belirlemek olmaldr. ™rne§in, herhangi
bir kentdeki hava kali
tesini iyiletirmek i‡in mevcut
kirlilik parametrelerinin 'x'
ug/m3'den 'y' ug/m3'e indirgenmesinin planlanmas ya
da herhangi
bir g”ldeki kirlilik
parametrelerinin 'x' ug/litreden 'y'
ug/litreye azaltlmak istenmesi ‡evresel hedef
belirlemek anlam
na gelecektir.
„
„
Yerel, b”lgesel ya da
ulusal ”l‡ekte ‡evre y”netim
sistemleri de, biraz sonra belirtilecek olan, ‡evre
politikalar
kapsamnda ksa, orta ve uzun erimli ‡evresel
nitelik hedeflerini
belirlemeli, bu hedefleri standartlar yolu ile yasalatrmal
ve
uygulama alanna koymaldrlar.
Bu ba§lamda, ‡evresel stan
dartlarn g‡l bir ekilde
olumas etken bir ‡evre y”netimi
a‡sndan kritik bir ”nem kazanmaktadr.
EVRE POL˜T˜KALARININ SAPTANMASI
„
„
Ulusal ya da yerel ‡evre y”netiminin
etkenlik dzeyini
”l‡mek amacyla bavurulabilecek bir baka
”l‡t de ilgili ‡evre
sel y”netim oda§nn ‡evre
sorunlar ile ilgili politikalarn ne
”l‡de gelitirmi oldu§unun
aratrlmas ve irdelenmesi olmal
dr. Yaplacak bu ‡alma ile ulusal
ya da yerel ‡evre ”rgtnn
‡evre ile ilgili olarak politikalarnn
olup olmad§, varsa bu
politikalarn yeterlilik dzeyi ve bu tr
politikalar gelitiril
memise eksikliklerin hangi alanlarda yo§unlat§nn
saptanmas
ama‡lanacaktr.
7±3
Š
„
„
Bu takdirde, yant aranmas gereken temel sorular
"evresel
politikalar hangi alanlarda gelitirilmelidir?"
ve "evre politi
kalar
neleri ”ng”rmelidir?" olmaldr. Aa§da,
ulusal,
b”lgesel ya da yerel bir ‡evre
y”netim birimi i‡in ‡evresel
politikalarn belirlenmesi amacyla
yaplm bir tanmlama ve
snflandrma yeralmaktadr. ß
3
3
Yaam, Firuz Demir, Yerel ve B”lgesel evre Aratrmalar ˜‡in Bir
Yaklam, a§da Yerel Y”netimler
Dergisi, Eyll 1993, Cilt 2, Say 5, s. 27-
35.
ß
Su Kalitesi ˜le ˜lgili Politikalar
„
„
i. Yaplmas planlanan olan i‡mesuyu,
kanalizasyon ve kata
tk ileme ve depolama
tesisleri gibi altyaplarn ‡evrenin
ekolojik dengesini gelitirecek ve ‡evreye
en az zarar verecek
ekilde ger‡ekletirilmelerini savunmak ve
bu yoldaki
‡almalar desteklemek,
„
„
ii. Koruma altna alnan b”lgelerin
bozulmamas ve ‡evre
sorunlarnn artrlmamamas
i‡in duyarl y”relere atksu ve
kanalizasyon gibi altyap
ebekelerinin uzatlmasnn ve
dearjlarn bu y”relere yaplmasnn
”nne ge‡mek,
„
„
iii. Atksularn yerst akarsu ve durgun
sular ile yeralt
su kaynaklarn
kirletmesinin ”nne ge‡ilmesini
”ng”ren
‡almalar desteklemek,
„
„
iv. Su kalitesi standartlarnn gelitirilmesi
ve en iyi
ekilde uygulanmas i‡in gerekli ‡almalar
yapmak ve gerekli
egdm ”nlemlerini almak,
„
„
v. Su kalitesi ile ilgili olarak yrrlkte
bulunan kanun,
tzk ve y”netmeliklerin en
etkili bir ekilde uygulanmasn
”ng”ren ”nlemler almak,
„
„
vi. ˜‡mesuyu temini ve atksu dearj
ile ilgili ‡almalar
yapan birimler arasnda egdm sa§lamak
ve ‡evre ve imar planla
rna aykr den bireysel ‡almalarn
”nne ge‡mek.
Hava Kalitesi ˜le ˜lgili Politikalar
„
„
i. Hava kalite standartlarn gelitirilmesi
ve yrrl§e
konulanlarn en etkili bir ekilde
uygulanmas i‡in gerekli
”nlemleri almak,
„
„
ii. ™zellikle yo§un hava kirlili§i
bulunan y”relerde Hava
Kalitesi Y”netmeli§i'nin uygulanmas
i‡in gerekli ”nlemleri
almak,
„
„
iii. Alan kullanm ve planlamas teknikleri
yolu ile ‡evre
sel kaliteyi bozacak ekilde byme
e§ilimi g”steren yerleim
alanlarnn sorunlarna ”zel bir
dikkatle e§ilmek,
1±3Ð[1]Ð[1]
Š
„
„
iv. Ticari, tarmsal, endstriyel, enerji retimine
ilikin,
kentsel ve evsel kaynaklardan (noktasal) ve de ulam
ara‡larn
dan (‡izgisel) ‡evreye verilen emisyonlarn
olabildi§ince en az
dzeye indirilmesi yolundaki ‡almalar
desteklemek,
„
„
v. Hava kalitesi
konusunda kararalmay kolaylatracak bir
bilgi ve veri temeli oluturulmas
ve bir ”n uyar g”revini
yerine getirmesi i‡in b”lge ”l‡e§inde
hava kalitesi ”l‡me ve
izleme (monitoring) sistemi kurmak ve iletmek.
Grltnn Azaltlmas ˜le ˜lgili Politikalar
„
„
i. Her trl ‡evrede grltnn
fiziksel ve tinsel insan
sa§l§ zerinde
olumsuz etki yaratmayacak dzeyde olmasn
ama‡layan ‡almalar desteklemek,
„
„
ii. Grlt standartlarnn
gelitirilmesi ve yrrl§e
konulanlarn en iyi ekilde uygulanmas
i‡in gerekli ”nlemleri
almak ve egdm ‡almalarnda
bulunmak,
„
„
iii. ˜mar plan ve ulam plan hazrlama
‡almalar sra
snda ve
inaat ruhsat alnma sreci i‡inde grlt
etmeninin
g”z”nnde bulundurulmasn sa§lamak,
„
„
iv. Bina
yapm standartlar i‡ine grlty
”nleyici
”nlemlerin alnmasn sa§lamak,
„
„
v. Grlt dzeyini artracak ‡almalarn
”nne ge‡ilmesini
”ng”ren ‡almalar
desteklemek.
Katatk Y”netimi ˜le ˜lgili Politikalar
„
„
i. Katatk y”netiminin gelitirilmesi
ile ilgili teknolojik
gelimeleri destekleyecek ve
belediyelerce uygulanan katatk
y”netimi y”ntemlerinin ‡evre a‡sndan
bir tehlike yaratmayacak
ekilde ve kirlilik retmeyecek bir bi‡imde
olmasn sa§lamak,
„
„
ii. Bata yeniden kullanlabilir maddeleri
geri kazanmay
ama‡layan tesisleri kurmak zere ”zellikle
birbirlerine yakn
yerleim yerleri arasnda ortak giriimlerde
bulunmak,
„
„
iii. Katatklarn dzenli ve sa§lkl
depolanmas ile geri
kazanlmas konularnda mevcut
teknolojinin gelitirilmesini
desteklemek, bu tesislerin plan ve
projelerini hazrlatmak ve
finansman i‡in kaynak bulma ve gelitirme ‡almalarnda
bulun
mak.
Do§al ve Yapay Afetlerle ˜lgili Politikalar
„
„
i. Do§al veya yapay olarak meydana
gelmi ancak i‡inde
bulundu§u koullar itibariyla insan
sa§l§na ve
gvenli§ine
kar tehdit oluturan b”lgelerde
alansal ve mekansal gelimenin
”nlenmesini sa§lamak,
7±3
Š
„
„
ii. Sismik tehlikelerin ”n
planda tutulmasn ”ng”ren
‡almalar desteklemek,
„
„
iii. Sel ve taknlara kar (ky
erozyonu dahil) hazrlk
l olmay ”ng”ren ‡almalar desteklemek ve sel/takn
i‡in
monitoring ve ”n uyar sistemleri kurmak ve iletmek,
„
„
iv. Do§alparklarn, yabanyaam
alanlarnn, tarihi ve
kltrel ‡evrenin korunmas yolundaki ‡almalar
desteklemek.
Enerji ˜le ˜lgili Politikalar
„
„
i. Evsel, kamusal, ticari, endstriyel ve tarmsal
her trl
enerji kullanmnn en verimli bir bi‡imde
ger‡ekletirilmesini
sa§lamak,
„
„
ii. Kt kaynaklarn gelecek kuaklar i‡in
saklanmas amacy
la enerji talebini azaltan ”nlemleri desteklemek,
„
„
iii. Elektrik retim
merkezlerinin ‡evresel etkiler a‡sn
dan sakncal sonu‡lar yaratmasn ”nleyici
‡almalar destekle
mek,
„
„
iv. Bilinen enerji kaynaklarnn tasarrufu
ve daha verimli
kullanm ile ilgili aratrmalar ve
kirlilik yaratmayan enerji
kaynaklarnn gelitirilmesi ile ilgili ‡almalar
desteklemek,
Radyasyon ve Toksik Etkili Katatklarla ˜lgili Politikalar
„
„
i. Radyasyon ve toksik etkili katatklarn
denetimi ve
depolanmas ile ilgili olarak gvenlik artrc
”nlemleri almak
ve bu alanda yaplmakta olan ‡almalar
desteklemek,
„
„
ii. Olas bir radyoaktif ve toksik
kirlenme tehlikesine
kar kentlerde ”zel koruyucu ve ”nleyici
”nlemler almak.
Pestisidlerle ˜lgili Politikalar
„
„
i. K”tcl etki yaratabilen kimyasal gbre,
pestisid, her
bisit ve fungisitlerin yola‡abilece§i
kirlenmelerin ve zararl
etkilerinin en aza indirilmesini ”ng”ren ‡almalar
desteklemek,
„
„
ii. Pestisidlerin daha az kullanlmasn
sa§layacak ”nlem
leri desteklemek.
Termal Kirlenme ˜le ˜lgili Politikalar
„
„
i. Deniz, akarsu ve g”llere yaplan atk
s dearjlarnn
en az dzeye indirilerek ‡evresel
kalitenin bozulmasnn ”nne
ge‡ilmesini ”ng”ren ‡almalar
desteklemek,
„
„
ii. Denizlerdeki biyolojik yaam
tehlikeye sokan termal
kirlilik kaynaklarnn b”lgede yaylmasn
”ng”ren ‡almalara
kar ‡kmak.
7±3
Š
evre Y”netimi Ve Planlamas Kapasitesinin G‡lendirilmesi ˜le
˜lgili Politikalar
„
„
i. Gerek ulusal ”l‡ekte, gerek b”lge
”l‡e§inde ve gerekse
belediyelerde ‡evresel y”netim ve
planlamann g‡lendirilmesi
i‡in bir veri temeli oluturmak, kararalma srecini
ussal temel
lere oturtmak, mevcut ‡evre kalitesini srekli
olarak izlemek ve
tehlikeleri ”nceden belirleyebilmek ve
ulusal ve uluslararas
kurulularla srekli ibirli§i
i‡inde olunmasn ”ng”ren
‡almalar destekleyerek ‡evre
y”netiminin ve planlamasnn
temel ‡atsnn kurulmas yolundaki ‡abalara
”nderlik etmek,
„
„
ii. evre y”netimi i‡in ”n koul
olan ilke, sre‡ ve yapt
rmlar gelitirmek ve beldesel ‡evre
mevzuat i‡ine aktarlma
larn sa§lamak.
EVRE Y™NET˜M˜NE ˜L˜K˜N STRATEJ˜LER˜N BEL˜RLENMES˜
„
„
evresel politikalarn
belirlenmesi ‡almasn ‡evre
y”netimine ilikin stratejilerin belirlenmesi ‡almas
izlemeli
dir. Politika kavram, tanm
olarak, bir ama‡ ve hedef
do§rultusunda yaplmas gereken
etkinlikler toplulu§unu ifade
eder. Strateji kavram ise s”zkonusu
etkinliklerin hangi bi‡im ve
tarz i‡inde ve ne gibi y”ntemler
kullanlarak yaplaca§ ile
ilgilidir. Bu ba§lamda ‡evre
stratejileri de ‡evresel ama‡ ve
hedeflere ilikin etkinliklerin
nasl ve hangi y”ntemler
kullanlarak ger‡ekletirlece§inin
belirlenmesi anlamna gel
mektedir.
„
„
evre y”netimi ‡er‡evesinde
izlenmesi gereken ve her biri
bir di§erini tamamlayc
nitelikte olan d”rt ayr stratejiden
s”zetmek olanakl g”rnmektedir.
„
„
evre y”netimine ilikin birinci strateji
mevcut ‡evre
kalitesinin saptanmas
olmaldr. Bir baka anlatmla ‡evre
y”netimi a‡sndan yerine getirilmesi
gereken ilk ilevler toplu
lu§unu mevcut ‡evre kalitesinin duragan ve
dinamik ”zelliklerinin
anlalmas oluturmaldr.
Bu ama‡la, ”ncelikle, ”l‡me sistem
leri kurulmak gerekir. Hava kalitesine, su
kalitesine, grlt
dzeyine, radyasyon miktarna, toksik etki dzeyine
ve meteorolo
jik ve hidrolojik koullara ilikin
”zelliklerin belirlenmesi
sorunu ancak ”l‡me olanaklarna sahip
olunmas ile ‡”zmlenebile
cektir.
Mevcut ‡evresel kalite
koullarnn belirlenmesi et
kinli§ini ise gelece§e y”nelik
kalite hedeflerinin belirlenmesi
etkinli§i izlemelidir. Biraz ”nce
de belirtildi§i zere, hava
kalitesi a‡sndan saptanan ve
insan sa§l§, flora ve fauna
a‡larndan sakncal oldu§u
anlalan 'x' de§erinden belirlenen
sakncalarn ortadan kalkaca§
bilinen 'y' de§erine ulamay
kararlatrmak ‡evresel hedefleri belirlemek
anlamna gelecektir.
„
„
Bu somut ve ”l‡lebilir
hedefler, ilgili ‡evre y”netimi
snrlar i‡indeki yetkili
otoritenin karar ile, belirli bir
norm, daha bilinen ifadesi ile standart, durumuna d”ntrlmeli
ve bireylerin uymak ya da ger‡ekletirmek
zorunda olduklar yasal
kurallar eklini almaldr.
7±3
Š
„
„
Do§al olarak, s”zkonusu
kurallarn uygulanabilirli§inin
sa§lanmas ya da aykr davranta
bulunanlara kar caydrc
bir etki yaratlmas bakmlarndan
gerekli yasal yaptrmlarn
gelitirilmesi de bu strateji ‡er‡evesinde
‡”zmlenmesi gereken
bir baka ‡evresel etkinlik olarak g”rlmelidir.
Bu yaptrmlar
uyarda bulunmakdan, para ve hapis cezalarna,
etkinli§in durdu
rulmasna, bozulan de§erlerin eski ekline
d”ntrlmesine ve
tazminat ”denmesine kadar de§ien g”rnmler
alabilmelidir.
„
„
˜kinci strateji
atklarn denetim altna alnmasdr.
Yuka
rda belirtilen 'emir ve denetim' stratejisinin
tamamlayc bir
baka stratejisi de ‡evreye braklmakta
olan atklarn denetim
altnda tutulabilmesidir. Bu ama‡la
kirliliklerin hangi nedenler
den, noktalardan ve etkinliklerden
kaynaklad§nn saptanmas
gerekir. Bu, esas itibaryla, bir izleme (monitoring)
sisteminin
kurulmas anlamna gelecektir. Bir baka
ifade ile, oluturulacak
bir izleme a§ aracl§ ile s”zkonusu
‡evre kirlili§i ile ilgili
temel bilgiler toplanmal, kirlili§in
zaman i‡inde ve mekan
zerindeki davranlar belirlenmeli, bu bilgiler envanterlenme
li, bilgi ve veri bankalar oluturulmal, gncelli§i
sa§lanmal,
kirlilik haritalar ekline d”ntrlmeli
ve alnacak stareji
kararlarna esas olmak zere
srekli olarak irdelenmelidir.
Kurulacak bu tr bir sistemin uzants
olmak zere, toplanan
bilgiler ‡er‡evesinde alnacak kararlar
uygulayacak ve yaplacak
mdahaleleri yerine getirecek ekipler oluturulmal
ve bu ekipler
aracl§ ile aykrl§
saptanan davranlara gerekli yasal
yaptrmlar uygulanarak ‡evre
gvenli§inin bozulmamas temin
edilmelidir.
„
„
evresel stratejilerin ‡ncs
ise y”rede yaplacak her
trl yatrmn ve
sorumluluk alan snrlar i‡inde
meydana
gelecek sosyo-ekonomik gelimelerin ‡evresel
kalite de§erleri
zerindeki olas olumsuz etkilerini,
bu tr sakncalar ortaya
‡kmadan ”nce, belirlemeyi ve yatrmn
balamasndan ”nce gerek
li ”nlemlerin alnmasn
sa§layabilen bir dzene§in
kurumsallatrlmas olmaldr. Bu dzene§in ad
‡evresel etki
de§erlendirmesidir.
Bu ‡er‡evede, y”rede yaplacak etkinliklerle
ilgili olarak bir ‡evresel etki de§erlendirmesi
raporlama sreci
oluturulmal ve ulusal ya da yerel y”netim
yetkilileri ”nerilen
yatrm konusunda son s”z s”yleme
yetkisine sahip olabilmelidir.
A‡klkla belirtilmelidir ki
bu yalnzca merkezi hkumetler
tarafndan yerine getirilmesi gereken bir strateji de§il;
fakat,
ayn zamanda yerel y”netimler tarafndan
da, merkezi hkumetden
ba§msz olarak, uygulama alanna
konulabilecek olan bir strateji
olmak durumundadr.
„
„
evre stretjilerinin sonuncusu alnan tm
”nlemlere karn
ortaya ‡kacak olan
‡evresel kirliliklerin ortadan kaldrlmas
ve zararl etkilerinin giderilmesidir.
Bu tr ‡almalar esas
itibaryla mhendislik projelerinin hazrlanmas
ve uygulanmas
‡almalar ile ilgilidir. Bir anlamda, ‡evresel
kirlili§in kabul
edilebilir bir maliyetle insan ve
‡evre sa§l§ i‡in risk
oluturmayan bir dzeye ‡ekilmesini ama‡lamas nedeniyle
opti
mizasyon projeleri
olarak adlandrlabilecek olan bu tr
7±3 Їalmalar kirletici kaynaklarn kirliliklerini azaltmaya, art
maya ve bertaraf etmeye y”neltici ”nlemlerden
oluacak ve belirli
bir maliyet ve finansman unsurunu i‡erecektir.
EVRESEL ˜LEVLER˜N VE SšRELER˜N BEL˜RLENMES˜
„
„
Kukusuz, son analizde, ‡evre y”netimi
bir dizi ilevden
(function) ve bu ilevlerin yerine getirilme bi‡im
ve koullar
nn belirlenmesi anlamna gelen sre‡lerden
(procedure) oluacak
tr. evre y”netiminin performans dzeyi
de bu ilevlerin yerine
getirilmesi srasnda elde edilen baar
dzeyi ile eanlaml
olacaktr.
„
„
Kapsamlar, kaynaklar, nitelikleri ve hukuksal
dayanaklar
a‡sndan ‡evresel ilevleri
ulusal ya da yerel ilevler olarak
ikiye ayrabilmek olanakl g”rnmektedir.
Ulusal evre ˜levleri
„
„
Ulusal ‡evre ilevleri, herhangi bir lkede,
yerel y”netim
birimlerinden daha ‡ok, merkezi hkumet
ve onun tara ”rgt
tarafndan yerine getirilmesi
gereken ilevlerdir. Bu tr
ilevler lke ‡apnda tektip ve eitlik
ilkesi g”z”nnde tutula
rak ger‡ekletirilmesi gereken ilevlerdir.
Ancak, hemen belirt
mek gerekirki, ulusal nitelikli ilevlerle
yerel nitelikli
ilevler arasnda kesin ve net bir ayrm
yapmak her zaman kolay
olmayacaktr. Baz ‡evre y”netimi
ilevlerinin her iki y”netim
dzeyi tarafndan da yerine getirilebilmesi
olanakldr.
„
„
Ulusal ‡evre ilevleri aa§da alt alt b”lm
eklinde
incelenmitir.
„
„
Ulusal ‡evre ilev trlerinden birincisi
‡evresel kirlen
melerin ”nlenmesi i‡in kamunun do§rudan mdahale etmesini ”ng”ren
ilevlerdir.
"Emir vererek" dzeltme stratejisinin i‡eri§inde
yeralan anlaylara uygun olan bu ilevler
toplumsal ve ekonomik
davranlar i‡in standart normlar gelitirme,
bireylerce uyulmas
zorunlu davranlar oluturma ve ‡eitli
etkinlikler i‡in yasak
lar koyma niteli§ine brnmektedir.
„
„
˜kinci tr ilev ise
baz ”nlemler dolaysyla ‡evresel
kirlenmelerin ortaya ‡kmasn ”nleme
trndeki sre‡lerden
olumaktadr. Burada herhangi bir ekilde do§rudan
mdahale ya da
yasaklama s”zkonusu olmamakta; ancak,
ortaya konan sre‡lerin
sonucu olarak ‡evresel kirliliklerde azalmalar
meydana gelmekte
dir.
Bunlarn belli ballar
unlardr: kirletici
har‡lar/vergileri koymak, tesis kurma ve iletme
ve bu tesisler
den kirletici yayma i‡in izin ve ruhsat sistemleri
oluturmak ve
arazi/alan planlamasn ve kullanmn
‡evresel zararlar ”nleyi
ci nitelikte ger‡ekletirmek.
„
„
Bunlardan birincisinde, retimleri nedeniyle ‡evreye
kir
letici vermek durumunda olan iletmelerin, ‡evreye
braktklar
kirletici atklarn her bir
birimi i‡in, yasalarla saptanan
oranda bir
har‡ ya da vergiyi
kamu y”netimine ”demesi
7±3 Š”ng”rlmektedir. Har‡/vergi gelirleri, bir yandan, ‡evresel
kirliliklerin ”nlenebilmesi i‡in yaplacak
‡almalar nedeniyle
gereksinim duyulan finansman yk i‡in
bir gelir kayna§ yara
trken; ”te yandan, retilen maln
birim maliyetinde meydana
getirece§i ykselme nedeniyle maln
fiyatnn artmasna, artan
fiyat nedeniyle mala olan talebin azalmasna, azalan
talep neden
iyle retimin
azalmasna ve, dolayl olarak da, azalan retim
nedeniyle ‡evresel kirlilik dzeyinin dmesine
yola‡acaktr. Bu
tr ‡evre vergileri arasnda
yeralabilecek olan vergi trleri
unlardr:
svatk vergileri, katatk vergileri,
gazatk
vergileri, iletme vergileri, kayt vergileri,
lisans vergileri,
kullanma vergileri, temizleme ve artma
vergileri, retim ver
gileri, emisyon vergileri, rn vergileri,
ambalaj vergileri ve
beklenmedik kar vergisi.
„
„
Kirletici firmalarn ‡alma koullarn
belirleyen iletme
ruhsatlar
ve ‡evreye brakabilecekleri atk miktarlarn belir
leyen
izin sistemleri
nin oluturulmas da, bu firmalarn ‡alma
koullarn belirleyici
olmalar nedeniyle, bu ‡er‡evede
ele
alnabilecek bir baka tr ulusal ‡evre
ilev trn oluturmak
tadr. ˜zin ve ruhsat sistemlerinin
oluturulmasyla iletmeler
‡alabilmek i‡in
ilgili kamu y”netiminden ”nceden izin almak
zorunda kalacak ve, ancak, kendisine
verilecek izin koullar
‡er‡evesinde ‡almalarn
srdrebileceklerdir. Esasl bir
izleme ve denetleme sisteminin de kurulmu
olmasn ”ng”ren bu
sre‡ sonucunda izin koullarna
uymayan iletmelerin ‡almalar
kamu y”netimleri tarafndan
durdurulabilecek ve, b”ylelikle de,
‡evresel kirlenmelerde ”nemli bir
azalma meydana gelmi olacak
tr.
„
„
Bu tr ilgin‡ ”rneklerden biri de
pazarlanabilir kirletici
kotalar
kavramdr. Buna g”re, kent i‡in optimum olarak belirle
nen bir hava kalitesini gvence
altna almak zere kirletici
reten kurululara kirletme
kotalar tannmakta ve kirlilik
dzeyi bu noktada sabit tutulmak
istenmektedir. Bu durumda kent
ortam i‡ine girecek yeni kirletici
kaynaklara izin verilmemekte
ya da bu tr
kurulular mevcut kotalardan satn
almaya
zorlanmaktadr. Kota hakkn
satan kirletici ise ya kirlilik
yaymay ”nleyici
”nlemler almakta ya da
‡almasn
durdurmaktadr. Sonu‡ta da istenilen
kalite dzeyi sakl tutula
bilmektedir.
„
„
Alan kullanm planlamas
(landuse planning) y”ntem ve tek
nikleri de ‡evre kirliliklerinin ”nlenebilmesinde
olduk‡a byk
bir potansiyele ve ”neme sahiptir.
"Zoning" olarak bilinen b”lge
leme ve kentsel mekan,
fiziksel ve topografik koullar da
dikkate alarak, belirli kent ilevlerine ayrmak
olana§ zerinde
”zellikle durmak gerekir. Pek ‡ok
‡evre kirlili§i esas olarak
yanl yerse‡iminden ve
alan kullanmndan kaynaklanmaktadr.
Egemen rzgar
kalplarn dikkate
almayan endstriyel yerse
‡iminin
flora ve fauna zerindeki etkileri ya da tarmsal a‡dan
verimli arazilerin endstriyel ve kentsel ama‡larla
kullanlmas
gibi sorunlar bu a‡dan
g”z”nnde tutulmas gereken yeterli
”rnekler olmaldr. Belirtilen bu ‡er‡eve
i‡inde, do§ru bir alan
planlamas yaplmas ve
yaplan planlarn etkili bir ekilde
7±3 Šuygulanmas ‡evresel kirliliklerin ”nlenmesinde ”nemli
bir rol
oynamak durumunda olacaktr.
„
„
Ulusal ‡evre ilevlerinin ‡ncs de
destekleyici trde
”nleme ilevleridir
. Bu tr ilevler merkezi hkumetin, baz
ekonomik sre‡ler oluturarak,
bireyleri ya da firmalar isteni
len y”nde olumlu davran
de§iikliklerine y”neltmek amacn
tamaktadr.
„
„
Bu tr sre‡lerden birincisi,
tevik ”demesi
nitelikli,
karlksz ya da koullu
sbvansiyonlardr.
Subvansiyonlar,
firmalarn,
kamu tarafndan oluturulan ve yasal dzenlemeler
yolu ile yrrl§e
konan yeni ‡evresel standartlara uyum
yeteneklerini artrmak ya da ‡evreye
braktklar kirlilik mik
tarlarn azaltmak amacyla ‡almalar
yapmak ve tesisler kurmak
isteyen, ancak, ekonomik koullar
ve finansman durumlar iti
baryla, bu olana§ bulamayan
firmalarn bu yolda
yapacaklar
giderlerin tmnn ya da belirli bir
kesiminin kamusal kaynaklar
dan karlanmas anlamna
gelmektedir. Bir anlamda negatif rvet
olarak da kabul edilebilecek bu uygulama tr,
bir ‡ok a‡dan,
hakl ve do§ru ekonomik gerek‡elere
dayanmaktadr.
„
„
Sbvansiyonlar do§rudan
nakit transferi
eklinde olabilece§i
gibi
vergi indirimi
ve
ucuz kredi
gibi g”rnmler de alabilmekte
dir.
„
„
Sbvansiyonlar i‡in
‡evre fonlar
oluturmak ve bu fonlar
amacna uygun bir ekilde
kullanmak zerinde ”nemle durulmas
gereken ulusal ‡evre ilevlerinin
bir baka ”rne§i olarak
g”rlmelidir.
„
„
Ayrca,
depozito creti
gibi atklarn ‡evreye geliigzel
braklmalar yerine kontroll
bir ekilde gerikazanlmalarn
”ng”ren ilevlerin oluturulmas
da zerinde durulmas gereken
de§erlendirme konular arasnda
olmaldr.
„
„
Son olarak, ‡evre koruma amacyla yaplacak
harcamalara
bu
‡almalardan yararlanacak olanlarn
katlmalarn
”ng”ren bir
sistemin oluturulmas da ‡evre
y”netiminin etkenlik dzeyini
belirleyen g”stergelerden biri olacaktr.
„
„
Bu ‡er‡evede, ‡evreyi
korumak bakmndan, yaplmasndan
vazge‡ilmesi kamu tarafndan uygun
bulunan ekonomik etkinliklere
-tarmsal alan nadasa brakmak
gibi- ve ekonomik nitelikli
‡almalarn g”nll olarak durduranlara
gelir kaybnn taz
minini
”ng”ren ”demeler yaplmas da olmas gereken ‡evresel
ilevler arasnda g”rlmelidir.
„
„
Destekleyici trde ilevlerden
bir di§eri de ‡evre ile
ilgili
aratrma, e§itim ve y”nlendirme
‡almalarnn yerine
getirilmesi olmaldr. evre y”netimi
gelimi lkelerde ‡evresel
nitelikli ‡ok sayda aratrma
yaplmakta ve bu aratrmalara
”nemli ”l‡de
kaynak ayrlmaktadr. evre i‡in e§itim,
uzun
sreli yaklamlar a‡sndan,
en fazla 'maliyet-etken' (cost
effective) olan ‡almadr. Tm
bu etkinliklerin amac ise
7±3 Šbireylerin ‡evreyi kirletici nitelikte olan davranlarnn
ikna
ve inandrma yolu ile de§itirilmesi
olmaldr.
„
„
D”rdnc tr ulusal ‡evre ilevini
koruyucu nitelikli ”nleme
ilevleri
oluturmaktadr. Bu tr ilevler de, genellikle,
merkezi hkumetler tarafndan yerine
getirilebilecek ilevlerdir;
ve, bir anlamda, ‡evresel kalitenin
korunmas i‡in gerekli
altyapnn ya da teknik gerekliliklerin
kamu aracl§ ile yerine
getirilmesi anlamna gelmektedir.
„
„
Etkili, btnletirilmi ve do§ru bir
”l‡me ve izleme siste
mi ve erken uyar ve alarm sistemleri
kurulmas bu tr koruyucu
nitelikli ilevlerin bir baka ”rne§i
olmak durumundadr. Hava
kalitesi ”l‡me ve izleme a§lar,
su kalitesi labaratuarlar ve
takn ve sellere kar oluturulabilecek
erken uyar ve alarm
sistemleri bu tr ilevlerin en iyi ”rnekleri
arasndadr.
„
„
Endstrinin ya da bireylerin kullanm i‡in
temiz yakt
temin etmek ya da
temiz retim hammaddeleri ve girdileri
sa§lamak
da koruyucu trde ulusal ‡evre ilevinin
bir baka ”rne§i olmak
durumundadr. Bireylerin ve firmalarn
bu tr ‡almalar
yap
masnn olduk‡a zor olaca§
dikkate alnrsa, ulusal ”rgtlerin
bu tr ‡almalar
planlamalar ve ”rgtlendirmeleri ‡evrenin
korunmas a‡sndan ”nemli
bir ilevin yerine getirilmesi anlam
na gelecektir.
„
„
Ayn ekilde, gerek lke i‡inde
gelitirilen ve gerekse
ithal edilmekte olan endstriyel ve teknolojik
'know-how'n ‡evre
dostu nitelikte
temiz teknolojilerden
olumasn sa§layacak
ilevlerin yerine getirilmesi de koruyucu
nitelikli ulusal ‡evre
ilevlerinin
”nemli bir
”rne§i olmak durumundadr. Ulusal
hkumetlerin, ulusal kalknmay
gerek tevik ve ”zendirme ve
gerekse denetleme ve y”nlendirme g”revleri
ba§lamnda ve koruyucu
‡evre ilevleri ‡er‡evesinde,
yerine getirmesi gereken pek ‡ok
”dev bulunmaktadr. Bu tr ilevleri
etkili bir bi‡imde yerine
getirebilen merkezi hkumetler ulusal ‡evrenin
korunmas yolunda
”nemli katklar sa§lamakta
olacaklardr.
„
„
Koruyucu nitelikli ulusal ‡evre
ilevlerinin bir baka
”rne§i de oluabilecek ‡evresel
zararlara kar bu zararlardan
etkilenecek olanlarn tazmin edilmelerini ama‡layan
‡evre ama‡l
sigorta sistemlerinin
kurulmas olmaldr. evre y”netimi
gelimi
lkelerde ‡evresel kirliliklerden kaynaklanacak zarar
larn ”nlenmesi amacyla
kirleticilerin verdikleri primlerden
oluan sigorta sistemleri kurulmutur.
Bunun tipik bir ”rne§i
petrol tankerleri sahiplerince kurulan ve bu
firmalarca ”denen
sigorta primleri ile ‡almalarn
srdren bir sigorta kuruluu
olan Tavalop'dur. Bu firma, petrol
tankerlerini, deniz kazalar
sonucunda ‡evreye verebilecekleri zararlar
nedeniyle, sigortala
makta ve zararn olumas durumunda da
zarar tazmin etmektedir.
„
„
Koruyucu nitelikli ulusal ‡evre ilevlerinden
bir bakas
da, do§rudan
nedensellik ba§ olmakszn, bireylere ‡evresel
kirliliklerle ilgili olarak yarg yerlerinde
dava a‡abilme hakk
n
veren yasal dzenlemelerin yaplm olmasdr. Kukusuz,
7±3 Šhemen hemen tm lkelerde, bir bakasnn etkinli§inden zarar
g”ren bireylere s”zkonusu
bireysel ‡karlarn savunmak zere
ilgili yarg yerlerine bavurmak
hakk tannm bulunmaktadr.
Ancak, ne varki, ‡evre kirliliklerinde ‡o§u
kez zarar g”ren tek
bir
birey olmamakta ve, genellikle, bireyler toplulu§u
zarar
g”rmektedir. Bu niteli§i itibaryla,
‡evre sorunlarnn ”nlene
bilmesi bakmndan, bireylerin
‡evresel tehlikeler karsnda
yarg yerlerine bavurabilme hakknn, olabildi§ince geni
limitler i‡inde, tannmas ve bu hakkn
etkili bir ekilde kulla
nlmasnn gvence altna alnmas
kritik bir ”neme sahip bulun
maktadr.
„
„
Beinci tr ulusal ‡evre ilevini
dzeltici ”nleme ilevleri
oluturmaktadr. Bu tr ‡almalar,
genellikle, kirlilikler ya
da atklar ortaya ‡ktktan sonra
yaplabilecek olan ‡almalar
dr.
„
„
Bu tr ilevlerin banda da
artma ve filtrasyon
‡almalar gelmektedir.
Atksularn artm ”rne§inde
oldu§u
zere, bu tr tesislerin yapm
i‡in gerekli olan yatrm
mik
tar bireylerin ya da firmalarn tek
tek karlayabilme kapasi
tesinin ‡ok ”tesindedir. Yksek
maliyet nedeniyle merkezi hku
metler bu tr yatrmlarn
yaplmasn kolaylatrc ”nlemler
almal ya da bu tr tesisleri bizzat
kendileri yaparak iletmeli
dirler.
„
„
Artma ‡almalarna
ek olarak dnlebilecek bir baka
‡alma da katatklarla
ilgilidir. a§da toplumun ”nemli bir
rn olan katatklarn
‡evreye zarar vermeden giderilebilmesi
bu atklarn i‡inde yeralan de§erlendirilebilir
ve kullanlabilir
malzemelerin
gerikazanlmasna
ve gerikalanlarn insan ve ‡evre
sa§l§na zarar vermeyecek ekilde
sa§lkl ve dzenli depolama
alanlarna tanmas
ile mmkn olabilecektir. imdiye kadar,
lkemizde oldu§u gibi pek ‡ok
baka lkede de, esas itibaryla,
yerel y”netimlerin bir ilevi olarak g”rlen
katatk y”netiminin
merkezi
hkumetler tarafndan
planlanmas ve y”netilmesi ge
rekti§i g”r
giderek a§rlk kazanmaya balamtr.
Avrupa
Birli§i ise bu yoldaki ‡almalarn
yapld§ ”rgtlerin banda
yeralmaktadr.
„
„
Dzeltici nitelikli ulusal ilevlerden bir bakas da
ends
trinin lke i‡inde dengeli da§lmn ve sa§lkl yerse‡imini
gvence altna alacak ulusal dzenlemelerin
yaplmakta olmasdr.
Zira, ulusal hkumetlerin elinde endstrinin
dengeli da§lmn
sa§lamak ve endstriyel yerse‡iminin
‡evresel kalite de§erlerinin
korunmasna kout bir ekilde
olmasn sa§layacak mekanizmalar
vardr. Bu tr mekanizmalarn
tipik ”rnekleri ulusal kalknma
planlar, vergi indirimine ve ucuz
kredilere dayal tevik sis
temleri ve kurulma/iletme izinleridir. Bu ara‡lar
ve benzerleri
nin kullanlmas yoluyla her iki endie
kayna§nn da etkili bir
bi‡imde ortadan kaldrlmas
olanakldr.
„
„
Dzeltici nitelikli ulusal ilevlerin
sonuncusu fosil ve
yenilenemez nitelikli yaktlara alternatif
olmak zere yenilene
bilir nitelikli kaynaklardan
enerji elde edilmesi yolundaki
7±3 Їalmalarn yaplmakta olmasdr.
Bilindi§i zere, fosil yakt
lara dayal enerji retimi ve tketimi
‡evre sorunlarnn ortaya
‡kmasnda ”nemli bir pay
sahibidir. Bu nedenle fosil nitelikli
yaktlara alternatif olarak, gne
enerjisi, rzgar enerjisi,
dalga enerjisi, deniz s farkll§ndan
kaynaklanan enerji ve
biyomas enerjisi gibi
alternatif enerji kaynaklarnn
toplam
enerji retimi i‡indeki paynn
artrlmas gerekmektedir. Bu tr
‡almalar ise ancak
ulusal hkumetler tarafndan yaplacak
giriimlere ve sa§lanacak
finansman olanaklarna ba§l g”rn
mektedir.
„
„
Ulusal nitelikli ‡evre y”netimi
ilevlerinin sonuncusu
etkili bir ceza sisteminin
oluturulmasdr. Standartlarla
”ng”rlen ve yasalarla yaptrmlara
ba§lanan kurallara uymayanla
ra kar gerekli yasal yaptrmlarn
ve cezalarn uygulanmas
ola§anst bir ”nem tamaktadr.
Bu cezalar parasal nitelikli
ya da kii ”zgrl§n
kstlayc trde olabilece§i gibi zarar
verici etkinlikte bulunanlarn
‡almalarnn durdurulmas
trnde de olabilecektir. Bu ba§lamda,
ulusal hkumetin etkili
bir ceza sistemi gelitirmesi ‡evre y”netimi
a‡sndan kritik bir
”neme sahiptir.
„
„
Kukusuz, bu ilevi tamamlayacak bir baka unsur da,
‡evre
polisi
ya da ‡evre mfettileri/kontrol”rleri (inspector/comp
troller) gibi ‡evre su‡lularn
izleyecek, soruturacak ve ken
dilerine gerekli yasal yaptrmlarn
yetkili yarg organlar
aracl§ ile
uygulanmas i‡in ”n hazrlklar
yapacak bir
‡evresel kolluk gcnn kurulmas
olacaktr.
„
„
evre mahkemeleri
de sistemi tamamlayacak bir baka unsur
olarak g”z”nnde tutulmaldr.
Yerel evre ˜levleri
„
„
evre sorunlarnn y”netimi ‡evre
sorunlarnn en ‡ok etkili
oldu§u ve duyuldu§u b”lgeye
en yakn y”netim birimi tarafndan
stlenilmelidir. Kresel ya da ululararas
nitelikli ‡evre sorun
larnn ‡”zm
i‡in kresel bir ‡evre ”rgt ya da en
azndan
kresel ”l‡ekli uluslararas
ibirli§i ger‡ekletirilmesi gere
kirken, ulusal nitelikli ‡evre sorunlar
i‡in ulusal bir ‡evre
”rgtnn kurulmas
bir zorunluluk olarak ortaya ‡kmaktadr.
Bunlara benzer ekilde, b”lgesel,
y”resel ve yerel nitelikli
‡evre sorunlar i‡in de yerel
nitelikli ‡evre ilevlerini yerine
getirmek zere yerel ‡evre ”rgtleri
kurulmaldr. Bu tr ‡evre
sel y”netim birimlerinin yerine
getirmesi beklenilen ilevler
aa§da genel ‡izgileri ile ”zetlenmitir.
* Y”reye ilikin ‡evre politikalarnn
belirlenmesi. Yerel ‡evre
”rgt, sorumluluk snrlar
i‡inde oluan ‡evre sorunlar ile
ilgili olarak, izleyece§i temel politikalar
belirlemelidir.
* evre koruma plan.
Gelitirilecek politikalarn yaama
ge‡irilmesi i‡in b”lgesel/y”resel/beldesel
”l‡ekli ‡evre koruma
planlar hazrlanmaldr.
Bu planlarda yaplacak ‡almalar,
kullanlacak kaynaklar ve i/‡alma
program yeralmaldr.
7±3
Š
* Bilgi, veri ve
enformasyon sistemleri. evresel planlama
ilevinin yerine getirilebilmesi
ve ‡evre ile ilgili olarak
alnacak kararlarn ussallk
dzeyinin artrlabilmesi i‡in
bilgi, veri ve enformasyon sisteminin kurulmas
ya da en azndan
kurulu bulunan ulusal ve uluslarararas
enformasyon a§lar ile
iliki i‡inde olunmas gerekmektedir.
* Monitoring sistemleri. Yerel veri sistemlerinin oluturulmas
ve elde edilen bilgilerin gncelli§inin
sa§lanmas yerel y”netim
snrlar i‡inde ”l‡me-izleme
sistemleri ile labaratuarlarn
kurulmasn gerekli klmaktadr.
* evresel etkileri irdelemek.
Yerel ‡evre ”rgtleri de kendi
g”rev alanlar i‡inde meydana
gelecek sosyo-ekonomik gelimelerin
yerel ‡evre zerindeki olas olumsuz
etkilerini ”nceden belirle
mek ve gerekli ”nleyici ”nlemlerin zamannda
alnmasn sa§lamak
durumunda olmaldr. Bu ba§lamda
ya yerel y”netimler i‡in ayr
bir ED sistemi oluturulmal
ve kurumsallatrlmal ya da
ulusal ED sistemi i‡inde yerel ‡evre
y”netimleri de karar ver
mede yetki sahibi klnmaldr.
* evre ”rgt kurmak. Yerel ‡evre
ilevlerinin yerine getirile
bilmesi, esasl ”l‡de,
bu ilevleri yerine getirebilecek
”rgtlenmelere ba§l
olacaktr. evre hizmetleri ile ilgili
olarak planlama, y”nlendirme, gelitirme,
personel ‡altrma,
ibirli§i ve egdm sa§lama,
aratrma yapma ve bt‡e gelitirme
‡almalarn etkili,
verimli ve yeterli bir ekilde
yrtecek
bir ”rgt dzeninin ortaya ‡kmas
”nemli bir zorunluluktur.
* Halkn katlm
sa§lamak. evre koruma ‡almalar
hem
sorunlarn belirlenmesini ve tanmlanmasn
sa§lamak ve hem de
‡”zmlenmelerini kolaylatrmak
ba§lamnda halk katlmn gerek
li klan ‡almalardr.
Halk katlm olmakszn geni finansal
destek ve katk isteyen ya da
boyutlar ile tek tek bireyleri
aan bu tr sorunlarn giderilmeleri
kolay olmayacaktr.
* Atk kaynaklarn
izlemek ve denetlemek. Kukusuz yerel bir
‡evre ”rgtnn
en ”nemli ilevlerinden biri ‡evre
sorununa
yola‡abilen her trl atk
kayna§n izlemek ve bu kaynaklardan
‡evreye braklan atklar
mekanik, hukuksal ve ekonomik nitelik
li ”nlemler yoluyla denetim altna almak
olmaldr.
* Kirlilikleri gidermek. ™nleyici
nitelikli ”nlemlere karn
olumu bulunan
kirliliklerin giderilmesi de yerel ‡evre
”rgtnn ”nde gelen
ilevleri arasnda olmaldr. Bu ama‡la
hazrlanm olan optimizasyon
projelerinin varl§ ve bunlarn
uygulanmasnda elde edilecek
performans dzeyi yerel ‡evre
”rgtnn baar ve
etkenlik dzeyini belirleyen temel
g”ster
gelerden biri olacaktr.
KAMU SEKT™RšNDE VE ™ZEL SEKT™RDE EVRE PLANLAMASI
„
„
evre y”netiminin etkenlik ve gelimilik
dzeyinin saptan
masnda kullanlabilecek ”l‡tlerden
biri de ilgili toplumda
7±3 Škulanlmakta olan ‡evre planlamas
teknik ve y”ntemlerinin
gelimilik dzeyidir. evre
planlamas hem kamusal ”rgtlerde ve
hem de kamu sekt”rnn ”ncl§nde
yaplacak yasal dzenlemelerle
”zel sekt”r kurulular arasnda
genilik ve derinlik kazanmal
dr.
„
„
™zel sekt”r
kurulular a‡sndan ‡evre planlamas, yeni
gelimeye balayan deyimiyle, ‡evresel
denet‡ilik eklinde ortaya
‡kmaya balamtr.
Bir anlamda ‡evre danmanl§ olarak
da
g”rlebilecek olan ‡evre denet‡ili§i,
inceleme konusu olan kuru
luun
‡evre
konusunda sahip
oldu§u performans dzeyinin
yrrlkte olan
yasal dzenlemeler a‡sndan irdelenmesi,
aksaklk tayan unsurlarn
giderilmesi ve ‡evresel y”netim
sisteminin gelitirilmesi i‡in
belirlenecek ”nerilerin ilgili
kurulua iletilmesi anlamna gelmektedir.
Pek ‡ok lkede uygulama
alan bulmaya balam olan
bu sistem ABD'nin California Eyale
ti'nde ayr ve ba§msz bir meslek kuruluu olarak ”rgtlenmi
bulunmaktadr. ™te yandan Hollanda'da yrrl§e
konulan son yasal
dzenlemelerle ”zel sekt”r
kurulularnn kendi retim alanlar
ile ilgili ‡evresel politikalarn ve bu politikalarnn uygu
lama
alanna konulmas ile ilgili eylem
programlarn kamu
otoritelerine sunmalar ve onaylatmalar
kural getirilmitir.
B”yle bir uygulama, kukusuz, ”zel
sekt”r kurulular arasnda
‡evre planlamas
etkinliklerinin genilik, derinlik ve anlam
kazanmas demektir.
„
„
Kamu sekt”rnde
ise ‡evresel planlama daha geni boyutlu bir
anlam kazanmaktadr. Ulusal,
b”lgesel ya da yerel nitelik
tayabilecek olan bir ‡evre
planlamas, ”ncelikle, snrlar
i‡inde kalan b”lgede g”rlen
‡evresel sorunlar saptamak ve
sorunlarla ilgili olarak ‡evresel kalite
hedeflerini belirlemek,
sorunlarn ‡”zm i‡in
gerekli ‡evre politikalarn saptamak ve
izlenecek stratejileri kararlatrmak
durumunda olmaldr. Bu
aamaya ulam olan bir ‡evresel planlamay
‡evre master plan
olarak nitelendirmek olanakldr. Master
plan alt b”lgeler bazn
da ayrntlandrlmal
ve spesifik kirlilikler konusunda, daha
”nce tanmlanan ekliyle,
optimizasyon projeleri ekline
d”ntrlmelidir.
„
„
Bir
optimizasyon projesi
ise, ”ncelikle, b”lgesel demogra
fik, co§rafi, topografik, ekonomik ve kentsel
”zelliklerin belir
lenmesini
”ng”rmelidir. Bunu, verilerin toplanmasn ve irdelen
mesini sistemletiren
aratrma metodolojisinin
saptanmas
izleyecektir. Bu ama‡la
kullanlacak monitoring a§larnn
oluturulmas, toplanmas
gereken temel veri trlerinin
kararlatrlmas ve
veri envanterlerinin
oluturulmas
aratrma metodolojisi i‡inde
kalan ”teki ‡almalar olacaktr.
Optimizasyon ‡almalarnn sonraki
aamas ise toplanan bil
gilerden planlama kararlarnn alnmasn
kolaylatrc ‡izel
gelerin elde edilmesi olacaktr. Bu aamay
inceleme konusu olan
‡evre kirlili§inin alan zerinde ve
zaman i‡indeki davranlarn
belirleyen
modelleme
(stimulation) ‡almasnn ger‡ekletirilme
si izlemelidir. Bu ‡alma ile sorunun ‡”zm i‡in
se‡enekler
belirlenmi olacak ve
bunlardan 'optimum sonucu, yani kabul
edilebilir ‡evresel riskin kabul
edilebilir ekonomik maliyetle
7±3 Šelde edilmesi sonucunu' veren se‡ene§in ”nerdi§i
yol ve y”ntemler
optimizasyon projesi
olarak kabul edilecektir. Son aamada
yaplmas gereken ‡alma
ise optimizasyon projesine ilikin
olarak yaplacak eylemlerin
yer ve zaman a‡sndan sraya
konulmas anlamna gelen
eylem plannn
hazrlanmas olacaktr.
„
„
Gerek ulusal, gerek b”lgesel
ve gerekse yerel ‡evre
”rgtleri tarafndan yerine
getirilmesi gereken ‡evre planlamas
‡ok genel ‡izgileri ile yukarda ”zetlenmitir.
Ancak bu nitelik
lere sahip bir planlama sistemi etken bir
planlama olarak kabul
edilmelidir.
EVRESEL ™RGšTLENME DšZEY˜
„
„
evresel ”rgtlenme dzeyi ile
ilgili olarak ulalm olan
nokta ‡evresel y”netim
etkenli§inin belirlenmesinde en fazla
belirleyicilik niteli§ine sahip ”l‡t
olmak durumundadr. Zira,
a‡klkla kabul edilmelidir ki
yeterli bir ‡evresel ”rgtlenme
dzeni elde edilmedik‡e gerek
ulusal ve gerekse yerel ”l‡ekte
etken bir ‡evre y”netiminden s”z
edebilmek olanakl de§ildir.
„
„
evre ”rgtnn etken
olabilmesi i‡in sahip olunmas gereken
unsurlarn banda yeterli nicelik ve nitelikte
personele
sahip
olmak gelmektedir. Bunu,
buraya kadar yaplan a‡klamalar
‡er‡evesinde,
ama‡, hedef, politika, strateji ve eylemlerin
saptanmas izleyecektir. Uygulanmas gereken
standartlar,
normlatrlm olan
kurallar ve bunlarn uygulanma yol, y”ntem
ve koullarn belirleyen teknik,
ekonomik, y”netsel ve hukuksal
sre‡ler
iyi ve etken bir ‡evre ”rgtlenme modeli i‡inde olmas
gereken ”teki girdilerdir. evresel ‡almalar
”nemli bir maliyet
unsurunu da beraberinde getirecektir. Bu nedenle, yeterli
finas
man
kaynaklarna sahip olmak da ”rgtsel koullar arasnda belir
lenmesi gereken bir baka ”nemli
girdi olarak belirtilmelidir.
Monitoring sistemleri, uyar
sistemleri ve labaratuarlar gibi
teknik altyap ve donanm
da ”rgtsel sistemi tamamlayc son
unsur olacaktr.
„
„
evresel y”netimin etkenlik dzeyinin kabul edilebilir bir
dzeyde olabilmesi i‡in
yukarda belirtilen girdilere sahip
olmas gerekmektedir.
YETK˜LER
„
„
Etken bir ‡evre y”netiminin oluabilmesi
i‡in bavurulabile
cek ”l‡tlerden bir bakas
da ‡evre y”netimine ilikin yetkiler
dir. evre y”netim
birimine verilen ”dev ve sorumluluklarn
yerine getirilebilmesi i‡in
gerekli yasal yetkiler de ilgili
y”netime verilmelidir.
„
„
Bu yetkiler arasnda
plan yapmak, ”zel ‡evre koruma
b”lgeleri oluturmak, ”rnek
almak, inceleme ve denetlemelerde
bulunmak, yasaklar koyabilmek, etkinliklere kstlamalar
getire
bilmek, ilgililerden i‡inde
bulunduklar teknolojik koullar
iyiletirmelerini ve gelitirmelerini
ve bu ama‡la tesis
kurmalarn istemek, srmekte
olan etkinlikleri durdurmak,
7±3 Štrafi§e kstlamalar getirmek, izin ve ruhsat sistemleri
kurmak,
standart gelitirmek, ‡evre su‡lularna
kar yaptrm uygulamak
ve ceza vermek
bu tr yetkilerin en ”nde gelenleri olmaldr.
EVRESEL ETK˜ DE¦ERLEND˜RMES˜ (ED) SšREC˜N˜N KURUMSALLAMASI
„
„
evresel y”netim dzeyi gelimi
lkelerde yaplan incele
meler a‡klkla g”stermektedir
ki ‡evre y”netimi ve planlamasnn
en etkili ara‡larndan biri olan ED
sistemi, do§ru ve etkili bir
ekilde uygulanabildi§i takdirde, ‡evresel
kalite de§erlerinin
korunmasnda ve gelitirilmesinde olduk‡a
yararl sonu‡lar ret
mektedir.
„
„
evre zerinde olas olumsuz
etki yaratmas beklenen yat
rmlarn zararl
etkilerinin giderilmesi i‡in, henz yatrm
planlama aamasnda iken, gerekli ”nlemlerin alnmasna olanak
veren ED sreci yaplacak
yatrm nedeniyle ‡evrenin tama
kapasitesinin azalmasn
”nlemekte ve yaam
kalitesinin
gelitirilmesine katkda bulunmaktadr.
Bu ”zelli§i itibaryla,
ED sreci ‡evre y”netiminin
etkenlik dzeyinin gelitirilmesi
a‡sndan ola§anst
derecede ”nem tamaktadr.
„
„
Ancak, hemen belirtilmelidir ki, ED srecinin
baarl ola
bilmesi i‡in bu sre‡ yalnzca
brokratik bir formalite
zorunlulu§unun yerine getirilmesi amacyla
kullanlmamal, ED
sisteminin kuramsal ve uygulamaya ilikin y”nleri
yeterli dzeye
eritirilmeli ve karar verme sreci do§ru
ve sa§lkl kararalmay
olanakl
klmaldr.
„
„
Bu koullarn sa§lanamamasnn
g”stermelik bir ED uygulama
sna yola‡abilece§i g”zden uzak
tutulmak gerekir.
TEKN˜K ALTYAPI VE DONANIM
„
„
evre y”netimi, esas
itibaryla, ‡evre kirliliklerinin
izlenmesi, denetlenmesi ve
giderilmesi yolunda yaplan
‡almalardan olumaktadr.
Bu da, kirlili§in ”ncesinin ve son
rasnn
”l‡lmesini gerekli klmaktadr.
„
„
Ayrca, kirliliklerin giderilmesi de ”nemli
oranda artma ve
filtrasyon aygtlar aracl§
ile yaplmaktadr. Belirtilen bu
‡er‡evede, teknik altyap ve
donanmn yeterlilik dzeyi
‡evre
y”netimi a‡sndan olduk‡a
kritik bir ”neme sahip olmaktadr.
„
„
evresel y”netimin etkenlik dzeyinin
saptanmasn ve olmas
gereken ‡evre y”netiminin 'olmazsa olmaz' nitelikli koullar
nn
belirlenmesini ama‡layan ‡almalar
a‡sndan, irdeleme
konusu olan ‡evre y”netim
biriminin elinde bulundurdu§u teknik
altyap ve donanmn da
incelenmesi ve de§erlendirilmesi ”nemli
bir g”stergenin elde edilmesi sonucunu yaratacaktr.
„
„
Bu ba§lamda, ‡evresel y”netim
birimleri i‡in herhangi bir
teknik altyap ve donanm listesi hazrlayabilmek
olanakl de§il
dir. Bu liste, esas itibaryla, y”renin
ekolojik koullarnn
i‡inde bulundu§u duruma ba§l
olacaktr. Ancak, minimum bir koul
7±3 Šolarak belirtilmelidir ki,
yerel ”l‡ekte bir ‡evre ”rgt y”re
nin i‡inde barndrd§ ‡evre
kirliliklerini tam ve do§ru olarak
”l‡ebilecek ve anlayabilecek
teknik altyap ve donanm olana§na
sahip olmaldr.
YETERL˜ F˜NANSMAN
„
„
evre sorunlarnn giderilmesi
amacyla yaplan ‡almalar
”nemli miktarlara ulamaktadr.
S”zkonusu byklkler firma
baznda firma karll§n
”nemli ”l‡de etkileyebildi§i gibi lke
baznda ”nemli ve ciddi makroekonomik
etkilere yola‡abilmektedir.
„
„
Bu ba§lamda, ‡evre y”netimi
gelimi lkelerde iki ”nemli
g”sterge dikkat ‡ekmektedir.
Bunlardan birincisi bu lkelerde
gerek ulusal ve gerekse yerel bazda ‡evre
koruma amac ile ilgili
olarak yaplan ‡almalarn
ulusal gelirin ”nemli saylmas
gereken bir oranna ulam olmasdr.
˜kincisi, yine bu lkeler
de ulusal gelir hesaplama y”ntemleri de§itirilmeye
ve ‡evre ile
ilgili unsurlar, uydu hesaplar yolu ile,
ulusal gelir hesaplar
i‡ine aktarlmaya balanmtr.
„
„
Yukarda ksaca a‡klanmaya
‡allan durum ‡evre koruma
a‡sndan finansman sorunlarnn
‡”zmlenmesinin ne denli ”nemli
oldu§unu g”stermektedir. Yeterli finansman olanaklarnn
sa§la
namamas durumunda ‡evresel
y”netim ‡almalarnda etkenlik
dzeyi ”nemli ”l‡de
azalacaktr.
„
„
Bu ‡er‡evede, gerekli finansman
miktar konusunda bir be
lirti ya da ”l‡t ortaya koyabilmek
olana§ yoktur. Ancak,
finansmann yeterlilik sorununun
irdelenmesinde bir yandan ulusal
ya da yerel kaynaklardan
‡evre i‡in ayrlan paylarn
de§erlendir
mesi ve benzer ”teki y”netim birimleri
ile karlatrmas yap
lrken; ”te yandan, belirli bir ”l‡de
daha ”nce de de§inildi§i
zere,
ekonomik nitelikli ‡evresel y”netim ara‡larnn ‡evre
y”netimine szabilme derecesinin
de g”z”nnde bulundurulmas
yararl olacaktr.
EVRE ˜˜N E¦˜T˜M
„
„
evresel kirliliklerin ”nlenmesi kadar
kirliliklere yola‡l
mamas da ‡evre y”netiminde ”nem
tamaktadr. Zira, yurttalarn
‡evresel de§erlerin korunmas
yolunda kendilerinden beklenilen
davranlar sergilemeleri ‡evre
sorunlarnn ortaya ‡kmasn
engelleyici unsurlardan biri olacaktr.
Bu tr davranlar ise
ancak ”rgn ve yaygn e§itim
yolu ile topluma kazandrlabilir.
Bu ‡er‡evede, ‡evresel
y”netim etkinli§inin irdelenebilmesi
bakmndan bavurulmas gereken ”l‡tlerden biri de
‡evre i‡in
e§itim
‡almalarnn i‡inde bulundu§u durum olmaldr. ™rgn
e§itimin her aamasnda
ve yaygn e§itimde ‡evre ile ilgili
konularda verilmekte olan e§itimin dzeyi
‡evre y”netiminin de
etkenlik dzeyinin belirleyicisi olacaktr.
˜NSANGšCš PLANLAMASI
„
„
evre sorunlar konusunda rahatszlklar
olan lkeler ‡evre
7±3 Šy”netimini gelitirebilmek i‡in bu alanda
yetimi insangcne
sahip olmak zorundadrlar. Bu zorunluluk bir yandan
gelecek
yllarda
‡evre ile ilgili
olarak gereksinme duyulacak
in
sangcnn yetitirilerek bu g”revlere
hazrlanmasn; ”te
yandan da, bu ama‡la hangi alanlarda ne
gibi yeteneklere gerek
sinme duyulaca§nn planlanmasn
ka‡nlmaz klmaktadr.
„
„
Belirtilen bu ‡er‡eve i‡inde, etken
bir ‡evre y”netimi i‡in
iki ”nemli ‡almann
baar ile ger‡ekletirilmesi gerekmekte
dir:
‡evre i‡in insangc planlamas ve insangc e§itimi.
„
„
evre y”netiminin
etkenlik dzeyinin belirlenmesinde
g”z”nnde tutulmas
gereken bu ”l‡t ‡evre y”netiminin en ”nde
gelen girdilerinden olan insangc
sorununun ‡”zmlenme bi‡imine
a‡klk getirecektir.
DUYARLI YURTTA TOPLULU¦U VE KATILIM
„
„
evre y”netiminin
etkenlik dzeyinin anlalmasnda
g”z”nnde tutulmas
gereken bir baka ”l‡t de ‡evre konusunda
bilin‡lenmi ve ”nemli ”l‡de
”rgtlenmi duyarl bir yurtta
toplulu§unun varl§dr. evre
y”netiminin etkili oldu§u lkeler
de bu tr topluluklarn ‡evresel
bilin‡lenmenin gelimesinde
”nemli rol oynad§ g”rlmektedir.
™rne§in, ABD'de kurulu bulunan
'Sierra Club', 'Friends of Earth' ve Audubon
Society' gibi der
neklere ye olanlarn says
milyonlar am bulunmaktadr.
Uluslararas alanda ‡evre i‡in
etkili bir ses konumuna gelen
'Yeil Bar' ”rgt
de bu tr kurululardandr. Pek ‡ok lkede
bu ve benzeri g”nll
nitelikli hkumet d ”rgtler ‡evre
koruma ‡almalarnn baarya
ulamasnda ”nemli bir paya sahip
tirler.
„
„
Ancak, hemen belirtmek gerekirki, duyarl
yurtta toplulu§u
nun en ”nemli gc,
toplumun siyasal odaklarnn kendilerine
kararalma srecine katlma
olana§ vermeleri durumunda ortaya
‡kacaktr. Ne varki, baz
durumlarda, verilmi gibi g”rnen bu
olanak uygulamada ka§t zerinde
kalmaktadr.
„
„
Olmas gereken ‡evre y”netimi
a‡sndan ”nemli olan iki
”l‡t
‡evre konusunda duyarl bir yurtta toplulu§unun varl§
ve
bu duyarl insanlara ‡evre konusunda
kararalma srecine katlma
olana§
verilmi olmasdr.
HEDEFE Y™NEL˜K Y™NET˜M ANLAYII
„
„
a§da y”netim kuramlarnn
”nemli bir b”lmn oluturan
hedefe y”nelik y”netim
anlay, y”netim srecinin ”nceden sap
tanm belirgin hede
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder