BİLGİ TOPLUMU VE DEVLET YÖNETİMİ
Doç. Dr. Firuz Demir YAŞAMIŞ
Ocak 1998
Ankara
Giriþ:
Taným ve Önem
Dünya çok önemli bir dönüm noktasýna doðru hýzla
ilerlemektedir. Bireylerin uzaðý görme ve algýlama yeteneðine baðlý olarak,
ister önümüzdeki on yýldan, ister 21 inci yüzyýldan ve ister üçüncü bin yýldan
söz edelim Dünya yeni bir oluþum içindedir ve bu oluþum geçmiþtekioluçumlardan
oldukça farklý temel bir deðiþikliði içinde barýndýrmaktadýr. Dünyanýn buðüne
kadar ki geliþiminde toplumlarýn ve ülkelerin birbirlerine karþý göreli
üstünlüðünü belirleyen iki temel etmen olagelmiþtir: sermaye kaynaklarýnýn elveriþliliði
ve hammadde bolluðu. Bu iki temel girdiye daha çok sahip olan ya da daha iyi
kullanabilen toplumlar öteki toplumlardan daha üstün olmuþlar ve
egemenliklerini öetki toplumlara daha etkili olarak kabul ettirebilmiþlerdir.
Osmanlý’nýn zenginliði savaþlar ve batýya doðru
ilerlemede elde edilen askeri baþarýlar sonucunda ele geçirilen sermayenin
ulusal hazineye aktarýlarak sermaye sorununun çözümlenmesine baðlýydý.
Birleþik
Amerika’nýn zenginliði yeni ve eldeðmemiþ hammadelere kolaylýkla ulaþmasý ve
ekonominin dayandýðý temel ilke olan serbest rekabetin kaynak üretimine
kazandýrdýðý ekonomiklik, etkenlik ve
verimliliðe baðlýydý.
Sovyetler Birliði’nin uzun süren göreli ekonomik
üstünlüðü de sermaye-hammadde-iþgücü
üçgenini örgütlemede getirdiði ve gerçekleþtirdiði deðiþikliðin elde
ettiði baþarým yüksekliðine dayalýydý.
Üretim girdilerine daha çok sahip olabilen ya da bunlarý
daha doðru ve etkili olarak kullanan toplumlar tarih boyunca etkili
olmuþlardýr. Ne zamanki, bu
olgular olmasý gereken baþarým düzeylerinden uzak düþmüþlerdir o zaman bu
toplumlar için tehlike çanlarý çalmaya baþlamýþtýr ya da çalmaya baþlayacaktýr.
Ancak, bu durum
artýk deðiþmektedir. Önümüzdeki on yýlýn, yüz yýlýn ve hatta bin yýlýn yeni bir
zenginlik ve üstünlük kaynaðýna dayalý olacaðý anlaþýlmaktadýr. Bu temel kaynak
da bilgidir. Gelecekte toplumlarýn göreli
durumlarýný belirleyen temel etmen bilgi düzeyinin güçlülüðü, bilgi üretebilme
kapasitesinin geliþmiþlik düzeyi ve bilgiyi toplum katmanlarý arasýnda yayma ve
yaygýnlaþtýrabilme yeteneðinin yeterlilik düzeyi olacaktýr.
Ýnanç,
Spekülasyon, Diyalektik, Paradigma ve Bilgi
“Bilgi” kavramýna açýklýk getirebilmek bakýmýndan bilgi
kavramýyla ilgili ve kimi kez onun yerine kullanýlan öetki bazý kavramlarý ele
almak gerekmektedir. Aslýnda bilginin kendisi bir oluþum sürecini içinde
barýndýrmaktadýr. Bu süreç içinde bilgi inançtan spekülasayona, diyalektik
senteze ve paradigmalara kadar geliþen bir çok görünüm alabilmekte ve bütün
bunlarýn sonucunda kesin bilgiye ulaþýlabilmektedir.
Bilgi ile
birlikte kullanýlan kavramlardan ilki “inanç”týr. Çoðu kez birbirlerinin
yerlerine kullanýlan bu kavramlar aslýnda olduköa deðiþik anlamlar ifade
etmektedir.
Ýnanç bireyseldir
ve bireyin düþüncesi anlamýna gelir. Bilgi ise toplumsaldýr. Bu nedenle
öncelikle inançla bilgiyi ayrýþtýrmak gerekir.
Spekülasyon ise
geçerlilik ve doðruluk düzeyi sýnýrlý inançlar topluluðu olarak
tanýmlanmalýdýr.
Hegel ve Marx
diyalektiði açýsýndan soruna bakýldýðýnda ise bilgi tez ve karþý-tezin
yarattýðý ortak bir bileþkedir. Öyle sanýyorum ki, Hegel ve Marx mantýðýnýn
önemli yetersizlkiklerinden biri de diyalektik sentez sonucunda elde edilen
spekülatif bilgiyi bilimsel bilgiyle karýþtýrmalarýydý.
Günümüzün spekülatif bilgi örneklerinden biri de
paradigmalardýr. Paradigma, aksiyom ve postülatlardan farklý olarak belirli bir
zaman diliminde belirli bir topluma egemen olan ve aksi kolaylýkla öne
sürülemeyen “moda” fikirler topluluðu olarak tanýmlanabilir. Bu baðlamda
paradigmalar spekülasyonlara oldukça benzerlikler göstermektedir. Bu nedenle
paradigmalar da bilgi kavramýndan ayrý olarak ele alýnmalýdýr.
Kanýmýza göre, “bilgi” geçerliliði ve doðruluðu bilimsel
yöntemlerle kesin olarak saptanmýþ düþünceler olarak tanýmlanmalýdýr. Bu
çerçevede bilgi hem spekülasyondan ve hem de paradigmalardan farklýdýr ve elde
edilme yöntemi de diyalektik deðil bilimsel araþtýrma yöntemleri olmalýdýr.
Bilgi
Toplumu
Bilgi toplumu ise, paradigma ve spekülasyondan çok
bilgiye dayalý olan ve bilgiyi skolastik, teokratik, metafizik ve filozofik
yaklaþýmlarla deðil bilimsel araþtýrma yöntemlerle oluþturan ve geliþtirilen
toplum anlamýna gelmektedir.
Dünya üzerindeki toplumsal ve ekonomik mega eðilimler
önümüzdeki onyýl, yüzyýl ve binyýlda gerçek zenginliðin ve üstünlüðün bilgi
toplumlarýnda gerçekleþeceðini göstermektedir. Zenginliðin ve üstünlüðün
kaynaðýnýn üretim girdilerinin çokluðuna ve örgütlenme becerisine deðil üretimi
denetleyen asýl etmen olan bilginin bolluðuna ve toplum içinde yayýlma düzeyine
baðlý olduðu anlaþýlmaktadýr.
Toplumsal ve ekonomik dinamik ve özelliklerin çok hýzlý
deðiþimi bilgi toplumunun iþlevlerinin sýnýrlarýný da belirlemektedir. Bu baðlamda, bilgi
toplumu uzmanlaþmaya dayalý olmalýdýr. Bilgi üretmek en az -ve, hatta daha
fazla olarak- bilgiyi öðretmek, yaymak ve kullanmak kadar önemli olmalýdýr.
Bilginin toplumsal amaçlarý olmalýdýr. Bu çerçevede bilgi toplumun herkesimine
açýk olmalý ve onlar tarafýndan ulaþýlabilir olmalýdýr. Bilgi toplumunun
vazgeçilmez bir önkoþulu da yönetimin
yeterlilik, yeteneklilik ve kýdem gibi bir toplumu erdemlilik toplumu yapan
temel ilkelere dayalý olmasýdýr. Erdemlilik (meritocracy) anlayýþýna dayalý
olmayan nepotik, plütokratik, büropatolojik ve oklokratik toplumlarýn birer
bigi toplumu olmasýna olanak yoktur ve böyle bir kabullenme bilgi toplumu
anlayýþýnýn temel felsefesine aykýrýdýr.
Bilgi
Toplumunu Kolaylaþtýran Unsurlar: Haberleþme, Ýletiþim, Bilgisayar
Teknolojisinde Elde Edilen Ýlerlemeler
Kuþkusuz Dünya ölçeðinde
bilgi toplumuna ulaþýlmasýný kolaylaþtýran kimi etmenler ortaya çýkmýþtýr.
Bunlarýn baþýnda teknolojik ilerlemeler gelmektedir. Haberleþme ve iletiþimde
uydular aracýlýðýyla uzay çaðý teknolojisi yakalanmýþ ve elektronik ve fiber
optik olanaklar iletiþimde kitleler arasýndaki zaman ve yer farklýlaþmasý
kavramýný tam anlamýyla ortadan kaldýrmýþtýr. Ülkeler arasýnda siyasal sýnýrlar
ortadan kalkmýþ ve büyük bir teknoloji devrimi ülkelerin ortak katkýlarý ile
oluþmuþtur.
Kuþkusuz bu
olguya en fazla katkýda bulunanlardan biri de bilgisayar teknolojisinde yaþanan
ilerlemelerdir. Veri iþlemede ve saklamada
bilgisayarlar aracýlýðýyla çok kýsa sürede elde edilen ilerlemeler,
insanlýk tarihinin hiçbir evresinde görülememiþ ayrýntýda ve kapsamda bilgi
birikimini insanlarýn kullanýmýna sunmuþtur.
Bilgiye ulaþmak
ve kullanmak artýk oldukça kolaydýr. Bu alanda teknolojik anlamda herhangi bir
sorun kalmamýþtýr. Artýk toplumsal yaþam, Devlet ve yurttaþ iliþkileri de dahil
olmak üzere, oldukça kolaylaþtýrýlabilme
olanaðýna kavuþmuþtur. Bu kolaylýða kavuþmak artýk bireylere ve toplumlara
olaðandýþý bir üstünlük de kazandýrmamaktadýr. Asýl güçlük ve zorluk yeni
bilgiyi üretmek ve yaygýn konuma getirmekte kalmýþtýr. Dünya ülkeleri
arasýndaki yarýþ da, artýk yeni topraklarý ve ülkeleri denetim altýna almaya
çalýþma alanýnda deðil, yeni bilgiler ve
teknolojiler üreterek öteki toplumlara karþý göreli üstünlük yaratma alanýnda
ortaya çýkmaktadýr. Kopyacýlýk ya da tekrar edicilik yetenekleri deðil
orijinallik ve yaratcýlýk yetenekleri ön plana çýkmýþtýr. Toplumsal, siyasal,
yönetsel ve eðitsel sistemlerin yakýn gelecekle ilgili temel hedefi bu tür
insanlarý yaratmaya çalýþmak olmalýdýr.
Devlet
Yönetimlerinin Ýçinde Bulunduðu Açmazlar
Hemen belirtmek gerekir ki
geliþmiþ ya da geliþmekte olduklarýna bakýlmaksýzýn Dünyanýn tüm ülkelerinde
kamusal kaynaklarýn daha ussal ve verimli kullanýlmasý konusunda önemli
sayýlmasý gereken baskýlar ortaya çýkmaya baþlamýþtýr. Birleþik Amerika’da Habeþistan’a
ve Ürdün’den Vietnam, Brezilya, Güney Afrika
ve Hindistan’a kadar pek çok ülke kamu yönetimlerini geliþtirmek ve
iyileþtirmek için uðraþ vermektedirler.
Bu duruma yol açan temel neden ise kaynaklarýn giderek
daha kýt bir konuma gelmesi ve yine giderek artan nüfus artýþý ve kentleþme
nedeniyle ortaya çýkan kamusal hizmet taleplerini karþýlayamaz duruma
düþmesidir.
Yukarýda belirtilen durunlar ülkemiz açýsýndan da
geçerlidir. Türkiye’de de kamusal gelir kaynaklarý önemli bir darboðaza
girmiþtir. Kamusal kaynaklarýn giderek artan kamusal gelirleri karþýlayabilmesi
olanaðý ortadan kalkmýþtýr. Türkiye açýsýndan sorunu yaþamsal önemde bir konu
durumuna getiren olgu ise Devlet (yasama, türütme ve yargý) yönetiminde etik
deðerlerin çok büyük ölçüde geçerliliðini yitirmesi ve kamu yönetiminin temel
ilkelerinin ortadan kaldýrýlmýþ olmasýdýr.
Sorunun çözümlenmesi büyük çapta yapýsal ve sistemik bir
görünüm almýþ olan sorunlar demetinin üzerine ýsrarla gidilmesinde aranmak
gerekmektedir.
Devlet
Yönetiminin Geliþtirilmesi: Yol, Yöntem ve Süreçler
Devlet yönetiminin ve özellikle kamu yönetiminin
geliþmesiyolunda yapýlmakta olan
çalýþmalarý aþaðýdaki þekilde özetlemek olanaklýdýr.
·
Yönetsel nitelikli önlemler:
n yerinden
yönetimin güçlendirilmesi
n merkezi yönetimin
taþra birimlerine yetki devri
n merkezi hükumetin
görev, yetki ve sorumluluklarýnýn yeniden tanýmlanmasý
n karar alma
sürecinin ussallaþtýrýlmasý
n kamu sektörünün
büyüklük düzeyinin gözden geçirilmesi ve kamunun payýnýn azaltýlmasý
n baþarým yönetimi,
sonuç yönetimi
n personel
yönetimi, personel hareketliliði
n düzenleyici metin
yönetimi, düzenleyici metin etki deðerlendirmesi ve reformu
n yurttaþlarla
iliþkilerin iyileþtirilmesi
n biliþim
teknolojisinin daha iiyi yönetimi
n kamu yönetimi
reformunun yürütümü için kurumsal düzenleme ve deðerlendirme çalýþmalarý
·
ekonomik nitelikli önlemler
n özelleþtirme,
ticarileþtirme
n kamu
hizmetlerinin þirketleþtirilmesi
n piyasa-türü
araçlarýn kullanýmýnýn yaygýlaþmasý
n akçal kaynak
yönetimi
Geliþmenin ön koþulu: yeni
bilgi üretmek ve yaymak
Bilgi toplumu ve Devlet
yönetiminin içiçeliði
Sonuç
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder