MAHALLİ İDARELER REFORM
TASLAĞI ÜZERİNE GÖRÜŞLER
Doç. Dr. Firuz D. YAŞAMIŞ
ÖN BİLGİLER
Ýçiþleri Bakanlýðý
Mahalli Ýdareler Genel Müdürlüðü tarafýndan hazýrlanan ve “Mahalli Ýdareler Reformu” olarak adlandýrýlan belge
incelenmiþtir. Belge üzerinde yapýlan incelemede “reform”un iki ayrý bölümden oluþturulduðu ve
birinci bölümde “merkezi idare ile
mahalli idareler arasýnda görev bölüþümü ve hizmet iliþkilerinin esaslarýnýn
belirlenmesi hakkýnda kanun taslaðý” ile “çeþitli kanunlarda mahalli idarelerle ilgili deðiþiklikler yapýlmasý
hakkýnda kanun taslaðý”nýn yer aldýðý görülmüþtür.
Deðiþiklik yapýlan kanunlar ise þunlardýr:
n
il özel idaresi kanunu
n
büyük þehir belediyelerinin yönetimi hakkýnda kanun
n
belediye kanunu
n
bakanlýklarýn kuruluþ ve görevleri hakkýnda kanun
n
genel kadro ve usulü hakkýnda kanun
n
taþýt kanunu
n
muhasebei umumiye kanunu
n
kamulaþtýrma kanunu
n
devlet ihale kanunu
n
emekli sandýðý kanunu
n
mahalli idareler ile mahalle muhtarlýklarý ve ihtiyar heyetleri seçimi
hakkýnda kanun
n
taþ ocaklarý muamelatýnýn tedviri ve varidatýnýn tahsilinin vilayet hususi
idarelerine ait olduðu hakkýnda kanun
n
iþyeri açma ve çalýþma ruhsatlarýna dair kanun
n
çevre kanunu
n
kýyý kanunu
n
Bayýndýrlýk ve Ýskan Bakanlýðý’nýn teþkilat ve görevleri hakkýnda kanun
hükmünde kararname
n
ceza muhakemeleri usulü kanunu
ANA KANUNLA YAPILMAK
İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLER
“Reform”un birinci
bölümünde yer alan kanun taslaðý ile gerçekleþtirilmek istenen deðiþikliklere
aþaðýda iþaret edilmiþtir:
Madde 1: Amacý
belirlemektedir.
Madde 2: Kapsam
maddesidir.
Madde 3: Merkezi idareye
býrakýlan hizmet alanlarýný belirlemektedir.
Buna göre, merkezi idarenin görevleri adalet,
güvenlik, savunma ve dýþ politika ve ulusal ve bölgesel kalkýnma planlarýnýn
hazýrlanmasý ve uygulanmasýdýr.
Buna ek olarak, “ülke çapýnda
bütünlük içinde tek elden yürütülmesi gereken” ve “mahalli idarelerin teknik ve mali olanaklarýný aþan” görevler de
merkezi hükümete býrakýlmaktadýr.
Bu madde hükmüne göre, bunlarýn dýþýnda kalan tüm hizmetler yerel
yönetimlere devredilecek ve merkezi yönetim bu hizmetlerle ilgili olarak
n
standart koyma
n
denetleme
n
eþgüdüm saðlama
n
bilgi toplama, inceleme ve araþtýrma yapma
n
rehberlik etme
görevlerini yerine
getirecektir.
Madde 4: Yerel yönetimlere býrakýlan hizmet
alanlarýný belirlemektedir. Buna göre yerel yönetimler þu görevlerden sorumlu
olacaklardýr: saðlýk, sosyal yardým,
gençlik, spor, kültür, turizm, tarým, hayvancýlýk, çevre, orman, aðaçlandýrma,
imar, bayýndýrlýk, altyapý, ekonomni, ticaret ve inþaat yapým iþleri.
Madde 5: 4 üncü maddeyi tekrar etmektedir.
Madde 6: Mahalli
idarelere verilen hizmetlerle ilgili genel nitelikli esaslarý ortaya koymaya
çalýþmaktadýr. Maddenin düzenleme amacý açýklýk
taþýmamakla birlikte yerel yönetimlerin statülerine iliþkin bazý
saptamalarýn yapýlmak istendiði anlaþýlmaktadýr. Buna göre, yerel hizmet türlerinin belirlenmesinde þu
ölçütler göz önünde tutulacaktur:
n
halka yakýnlýk
n
ussal kaynak kullnýmýna olanak veren hizmet alaný
büyüklüðü
n
hizmet yürütmede standartlara uyma
Bu ölçütler yanýnda konuyla pek ilgili olmamasýna raðmen yerel yönetimler
arasýnda birlik oluþturabilme hakký
da maddede yer almaktadýr.
GEÇÝCÝ MADDE:
Bakanlýklarýn kuruluþ kanunlarýnda bu
kanunda öngörülenler doðrultusunda deðiþiklikler yapýlmasý istenmektedir.
ÖTEKİ KANUNLARLA YAPILMAK İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLER
·
Ýl Özel Ýdaresi Kanunu
Madde 78: Ýl özel
idarelerine devredilen görevleri sýralamaktadýr:
EÐÝTÝM: ilköðretim, ortaöðretim, özürlülerin eðitimi,
yaygýn eðitim, çýraklýk okulu, yurtlar, burs verme ve öðrencileri taþýma.
SAÐLIK: temel saðlýk hizmetleri, aile planlamasý, tedavi
hizmetleri, ambulans, fakirlere yardým, özürlülerin rehabilitasyonu ve gýda
denetimi.
GENÇLÝK VE SPOR: özendirmek ve ödüllendirmek, spor tesisi
yapmak, klüplere yardým, boþ zamanlarý deðerlendirme ve spor organizasyonlarý.
KÜLTÜR VE TURÝZM: kitaplýklar, folklör,
tarihi-kültürel-turistik-doða varlýklarýný korumak, kültür ve sanat merkezleri
yapmak, radyo-TV link istasyonlarý kurmak ve turistik alan planlamasý yapmak.
TARIM VE HAYVANCILIK: tarýmsal ve hayvansal varlýðýn
artýrýlmasý, tohum temizleme, ilaçlama,
baraj ve gölet yapma, ýslah çalýþmalarý, hastalýk ve zararlýlarla
mücadele, sergi, yarýþma ve festival düzenleme, mera ýslahý, örnek çiflikler,
su ürünleri üretim merkezi, ev ekonomisi ve eðitim.
ÇEVRE, ORMAN VE AÐAÇLANDIRMA: çevresel kirlilikleri
önleme, doða koruma, rekreasyonel yerler yapma, katý atýklarý toplama, bertaraf
etme, mezbaha kurma, bataklýk kurutma, umumi hela yapma, erozyonla mücadele,
orman kurma, aðaçlandýrma ve soyu tükenen varlýklarý koruma.
ÝMAR: nazým plan ve tatbikat planý yapma, köy terleþim yeri planlamsý, belediye
sýnýrlarý dýþýnda yapým izni vermek, imarlý arsa ve toplu konut üretme.
BAYINDIRLIK VE ALTYAPI: yol yapma, içme ve kullanma suyu
temini, kanalizasyon, ulaþým sistemleri, iskan ve köy toplulaþtýrma.
EKONOMÝ VE TÝCARET: sanayi tesisi kurma, soðuk hava deposu,
istihdam yaratma, panayýr, sergi ve fuar düzenleme, organize sanayi bölgeleri
kurma, kaynak sularý, ölçü ve tartý aletleri ve el sanatlarýný geliþtirme.
MADDE 87: Yukarýda
belirtilen görevleri yerine getirmek üzere çeþitli müdürlüklerden oluþan özel
idare örgütü kurulmakta ve genel sekreterlik kurumu oluþturulmaktadýr.
MADDE 100: Ýlçe özel
idare müdürlüðü ele alýnmaktadýr.
MADDE 116: Meclis
üyelerinin ödenekleri, tedavi giderleri ve cenaze maraflarý ile ilgilidir.
MADDE 140: Meclis
üyelerinin ödenekleri ile ilgilidir.
EK MADDE 5: Ýl genel
meclisine kaymakamlarýn, muhtarlarýn ve kamu kurumu niteliðindeki meslek
kuruluþu temsilcilerinin katýlabilmesi ile ilgilidir.
EK MADDE 6: Özel gündemli
toplantý yapabilme olanaðý.
EK MADDE 8: Ýlçe meclisi
kurulabilmesi öngörülmektedir.
EK MADDE 9: Köylere mali
yardým.
EK MADDE 10: Merkezi
idareye ait iþleri yapabilme.
EK MADDE 11: Özel idare
zabýtasý kurma
EK MADDE 12: Özel
güvenlik örgütü kurabilme yetkisi.
EK MADDE 13: Sözleþmeli
personel yetkisi.
EK MADDE 14: Ýkinci görev
olanaðý.
EK MADDE 15: Ýl genel
meclisinin feshi.
EK MADDE 16: Orman
ürünlerinden pay.
EK MADDE 17: Huzur hakký
ve ihtisas komisyonlarý.
EK MADDE 18: Genel
sekreter,
EK GEÇÝCÝ MADDE 1:
Birlikler,
EK GEÇÝCÝ MADDE 2:
Merkezi idare görev ve kaynaklarýnýn devri.
EK GEÇÝCÝ MADDE 3: Genel
sekreterliðe vali yardýmcýsýnýn vekaleti.
· Büyük Þehirlerin Yönetimi Hakkýnda Kanun
MADDE 3: Tanýmlar.
MADDE 9: Büyük þehir ve
ilçe/alt kademe belediyelerinin kuruluþ þekli.
MADDE 10: Gayri sýhhi müesseselerinin
denetlenmesi.
MADDE 11: Büyük þehir
belediyesi encümenine seçilmiþlerin de alýnmasý.
MADDE 12: Cadde ve sokak
isimlerinin deðiþtirilmesi.
·
Belediye Kanunu
MADDE 15/82: Belediyelere
kurtarma ve ilk yardým görevi verilmesi.
MADDE 15/83: Soyu
tükenmekte olan varlýklar konusunda belediyelere görev verilmesi.
MADDE 15/84: Gýda
denetimi görevinin belediyelere verilmesi.
MADDE 62: Belediye
encümeninde parti gruplarýnýn dengeli
temsili.
MADDE 70/17: Kardeþ kent
iliþkileri.
MADDE 70/18: Fahri
hemþehrilik
MADDE 70/19: Belde
flama ve amblemi.
MADDE 20: Ýsimlendirme
çalýþmalarý.
MADDE 71: Meclis
kararlarýnýn onayý.
MADDE 77: Encümenin
atanmýþ üyelerine huzur haký verilmesi.
MADDE 88: Belediyelerde
de genel sekreterlik kurumu oluþturulmasý.
MADDE 100: Genel
sekreterin temsil yetkisi.
MADDE 106: Belediye
zabýtasýnda uzmanlaþma.
MADDE 117/17: Temsil,
tören ve aðýrlama giderlerinin belediye gideleri arasýna alýnmasý.
MADDE 117/18: Beldeyi
tanýtýcý yayýnlar.
MADDE 13: Birlik kurma.
MADDE 156: Meclis
üyelerinin huzur hakký ve saðlýk yardýmlarý.
EK M ADDE 2: Bu maddenin metni yoktur.
EK MADDE 11: Mahalle
muhtarlarýnýn görevleri.
EK MADDE 12: Yerel
yönetimler arasý ortak çalýþmalar.
EK MADDE 13: Ýkinci görev
olanaðý.
EK MADDE 14: Belediyelere
arsa devri.
EK MADDE 15: Diðer
idarelere ait iþleri yapabilme.
EK MADDE 16: Vali,
kaymakam, muhtar ve kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþu temsilcilerinin
belediye meclisi toplantýlarýna oy hakký olmaksýzýn katýlmasý.
EK GEÇÝCÝ MADDE 4: Genel
sekreter kadrosu verilmesi.
EK MADDE 2: Mahalli
Ýdareler Enstitüsü kurulmasý.
EK MADDE 3: Mahali
idareler denetmenleri.
EK MADDE 4: Kontrolör
kadrolarý.
EK GEÇÝCÝ MADDE 8:
Enstitünün geçici genel müdürü.
EK GEÇÝCÝ MADDE 9:
Mahalli idare denetmeni atama koþullarý.
n
kadrolar
n
zam ve tazminatlar
·
Bakanlýklarýn Kuruluþ ve
Görev Esaslarý Hakkýnda Kanun
n
Yetki devri.
·
Genel Kadro Usulü
Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararname
n
Yeni belediye kadrolarýnýn kuruluþ kararnamesinde belirtilmesi.
n
1-4 ve 5-15 dereceli kadrolar için yöntem deðiþikliði.
·
Pasaport Kanunu
n
Belediye baþkanýna hususi damgalý pasaport.
·
Taþýt Kanunu
n
Taþýt alýmýnda Ýçiþleri Bakanlýðý izni.
n
1 ve 2 sayýlý cetvellerde deðiþiklik yapýlmasý.
·
Muhasebei Umumiye Kanunu
n
Yerel yönetimlerin birden fazla sari yýl borç yükümlenmesine izin.
·
Kamulaþtýrma Kanunu
n
ÝSKÝ yönetim kurulu kamu yararý kararýnýn vali tarafýndan onaylanmasý.
·
Devlet Ýhale Kanunu
n
Taþýnmaz mallarýn haczedilememesi.
n
Ýhale yöntemleri.
n
Tesis yapýmýnda kullaným hakký.
·
Emekli Sandýðý Kanunu
n
Ýtfaiye ve zabýtaya fiili hizmet.
n
Meclis üyelerinin emeklilik hakký.
·
Mahalli Ýdarelerin ve
Mahaller Muhtarlarýnýn Seçimi Hakkýnda Kanun
n
Belediye baþkanýnýn mutlak çoðunlukla seçimi.
n
Belediye baþkaný için iki turlu seçim.
n
Muhtar ve ihtiyar heyetinin seçimi.
·
Taþ Ocaklarý Kanunu
n
Yasanýn isminin deðiþtirilmesi.
n
Özel idareye gelir saðlanmasý.
·
Ýþyeri Açma ve Çalýþma
Ruhsatlarýna Dair Kanun
n
Ýþyeri açma izni.
·
Ýmar Kanunu
n
Ýmara iliþkin yetkilerin il idare kurulundan alýnarak il özel idarelerine
devredilmesi.
·
Çevre Kanunu
n
Çevre cezalarýndan yerel yönetimlere pay verilmesi.
n
Çevre cezalarýnýn kullanýlma þekli.
·
Kýyý Kanunu
n
Yerel yönetimlere denetim yetkisi.
n
Para cezalarý.
·
Bayýndýrlýk Ve Ýskan
Bakanlýðý’nýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararname
n
Özel idare ve belediyelerin imar ve fen iþlerini denetleme yetkisinin
Bayýndýrlýk ve Ýskan Bakanlýðý’na verilmesi.
·
Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanunu
n
Belediye baþkanlarýnýn suçlarýnýn kovuþturulma þekli.
TASLAKDA YER ALAN “REFORM”UN BELÝRLENEBÝLEN HEDEFLERÝ
Yukarýdaki bölümlerde reform taslaðýnýn genel bir
iskeleti verilmektedir. Reformun genel formatýnýn incelenmesi aþaðýdaki
hedeflerin gerçekleþtirilmek istendiðini göstermektedir.
1.
Merkezi idarenin
görevleri önemli ölçüde sýnýrlanmalý ve yalnýzca temel bazý iþlevlere indirgenmelidir.
Kamu hizmetlerinin alanda üretilmesinden sorumlu ana kuruluþ il özel idaresi olmalý ve merkezi
hükümet görevleri il özel idarelerine
devredilmelidir.
2.
Merkezi idare bu ana görevlerin dýþýnda yalnýzca “ülke çapýnda bütünlük içinde tek elden yürütülmesi gereken” ve “mahalli idarelerin teknik ve mali
olanaklarýný aþan” görevleri yerine getirmelidir.
3.
Ýl özel idaresine devredilen görevlerle ilgili olarak araþtýrma yapma, standart koyma, eþgüdüm saðlama ve denetleme
yetkileri merkezi idarede býrakýlmalýdýr.
4.
Ýmara iliþkin yetkiler il idare kurulundan alýnarak il özel idarelerine
devredilmelidir.
5.
Ýl özel idareleri bu amaçla ve verilen görevlere koþut olarak yeniden
örgütlendirilmelidir.
6.
Ýl genel meclisi
üyelerinin mali durumlarý ve sosyal haklarý iyileþtirilmelidir.
7.
Büyük þehirlerde ilçe/alt kademe belediyelerinin kuruluþuna açýklýk
getirilmelidir.
8.
Büyük þehir belediyelerinin gayri sýhhi kurumlarý denetlemedeki yetkilerine
açýklýk getirilmelidir.
9.
Belediye baþkanlarýnýn uzun süreden bu yana istedikleri hususi pasaport, resmi binek aracý, sosyal
güvenlik sorunlarýnýn çözümlenmesi,
akçal durumlarýnýn iyileþtirilmesi saðlanmalýdýr.
10. Belediyelere kurtarma ve
ilkyardým, soyu tükenmekte olan varlýklarýn
korunmasý ve gýda denetimi konusunda görev verilmesi saðlanmalýdýr.
11. Belediye encümeninde
parti gruplarý dengeli olarak temsil
edilmelidir.
12. Belediyelerin kardeþ kent
iliþkileri, fahri hemþehrilik, belde
flama ve amblemi ve isimlendirme
konusunda yetkilerine açýklýk getirilmelidir.
13. Belediyelerde genel sekreterlik kurumu oluþturulmalýdýr.
14. Belediye zabýtasýnda
uzmanlaþma saðlanmalýdýr.
15. Temsil, tören ve aðýrlama
giderlerin belediye giderleri arasýna alýnmalýdýr.
16. Vali, kaymakam, muhtar ve
kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþu temsilcilerinin belediye meclisi
toplantýlarýna oy hakký olmaksýzýn katýlmasý saðlanmalýdýr.
17. Mahalli Ýdareler Enstitüsü kurulmalýdýr.
18. Mahalli idareler
denetmenlerinin statü sorunlarý çözümlenmelidir.
19. Belediyelerin kadro
iptal-ihdas sisteminde bazý deðiþiklikler yapýlmalýdýr.
20. Ýtfaiye ve zabýtaya fiili
hizmet verilmelidir.
21. Belediye baþkanýnýn seçim sistemi deðiþtirilmeli ve baþkan mutlak
çoðunlukla ve iki turlu seçimle belirlenmelidir.
22. Çevre cezalarýndan yerel
yönetimlere pay verilmeli ve çevre cezalarýnýn kullanýlma þekli
deðiþtirilmelidir.
23. Yerel yönetimlere kýyýlarýn yönetimi konusunda
denetim yetkisi ve para cezasý verme yetkisi verilmelidir.
24. Özel idare ve
belediyelerin imar ve fen iþlerini denetleme yetkisi Bayýndýrlýk ve Ýskan
Bakanlýðý’na verilmelidir.
25. Belediye baþkanlarýnýn
suçlarýnýn kovuþturulma þekline açýklýk getirilmelidir.
GENEL ÝRDELEME
Yukarýda yapýlan açýklamalardan çýkan genel nitelikli
deðerlendirme sonuçlarý þunlardýr:
1.
Taslakda “yerel yönetim
reformu”ndan anlaþýlan il özel idarelerinin güçlendirilmesi ve yeniden
yapýlandýrýlmasýdýr.
2.
Yerel yönetim sistemini asýl aðýrlýk taþýyan yaný olan belediyelerde ise belediye yöneticilerinin kiþisel sorunlarýnýn
çözümlenmesi ile yetinilmekte ve köktenci nitelikte bir deðiþiklik önerisine
rastlanýlamamaktadýr.
3.
Dikkat çeken üç giriþim saptanmýþtýr: belediyelerde genel sekreterlik
oluþturulmasý, mahalli idareler
enstitüsü kurulmasý ve belediye baþkanýný iki turlu seçimi. Bunlarýn belediye reformu açýsýndan yeterli
sayýlabilmesi olanaklý deðildir.
4.
“Reform” isteðine raðmen gelir ve
finansman kaynaklarý konusunda herhangi bir iyileþtirme yapýlmamaktadýr.
Özet olarak belirtmek gerekirse, taslak bir “mahalli idareler reformu” olmaktan çok bir “özel idare
reformu” olarak ortaya çýkmaktadýr. Belediyelerde yapýlmak istenilen
deðiþiklilklerin reform kavramý ile uzaktan veya yakýndan ilgisi yok denecek
kadar azdýr. Olayýn finansal yönü ise tümüyle ihmal edilmiþtir.
ELEÞTÝRÝLER
1.
Merkezi yönetim ile yerel yönetimler (özel idare) arasýndaki görev
paylaþýmý karmaþa ve kaosa yol açabilecek nitelikte görülmektedir. Paylaþým
gerçekçi deðildir ve merkezi hükümetin devredilen hizmetlerle ilgili olarak
halen yapmakta olduðu görevlerin bütününü kapsamamaktadýr. Paylaþtýrma bilimsel
esaslara göre yapýlmýþ araþtýrma ve incelemelere dayanmamaktadýr. Nesnel deðil
özneldir. Öteki bakanlýklarýn tepkisine yol açacak niteliktedir. Merkezi
yönetimin devredilen ya da devre konu olabilecek hizmetleri yeniden üzerine
alabilmesine olanak veren kaypak ve kesþn olmayan ifadeler ve düzenlemeler
vardýr: hizmet devrini merkezi hükümetin iznine baðlamak, ülke çapýnda bütün ve
tek elden üretilen hizmetlerin ya da yerel yönetimlerin mali güçlerini açan
hizmetlerin merkeziyönetim tarafýndan yerine getirilebileceði gibi. Bu ve
benzeri düzenlemeler ulusal çapta yönetsel karmaþaya yol açabilecek
niteliktedir.
2.
Bazý merkezi görevler açýkta kalmýþtýr. Bunlarýn baþýnda Maliye Bakanlýðý,
Hazine ve Dýþ Ticaret gelmektedir. Öteki örnekler arasýnda ise gümrük
hizmetleri, üniversiteler, sostal güvenlik hizmetleri ve il boyutunu aþan
hizmet sorunlarý yer almaktadýr. Bunlara çok daha fazla sayýda örnek
eklenebilir. Bu hizmetler konusunda bir düzenleme yapýlamiþ olmasý uygulamada
karmaþaya hýz verecektir.
3.
Bu niteliði itibariyle Taslak’ýn Anayasa’ya aykýrý olmasý olasýlýðý vardýr.
Anayasa’nýn 126 ncý maddesi merkezi hükümeti ve 127 nci maddesi de mahalli
idareleri düzenlemektedir. Her ne kadar Anayasa’da hizmetlerin paylaþýmý
konusunda bir düzenleme yoksa da böyle bir düzenlemenin yasa ile deðil Anayasa
deðiþikliði ile yapýlmasý yönetim pratiði aöýsýndan daha uygun olabilecektir.
4.
Üllkemizde yerel yönetimler iþ ve hizmet üretme yetenek ve kapasiteleri
bakýmdan önemli sorunlar ve darboðazalr içinde bulunmaktadýr. Köktenci ve
yapýsal bir deðiþimin acile yürürlüðe konulmasýný gerektiren bu sorunlarýn
çözümü için parçacýl -yalnýzca bazý sorunlar üzerinde duran ve sorunun
bütünselliðini gözden uzak tutan-
düzenleme biçimleri sorunlarýn çözümü açýsýndan etkili ve yeterli
olamayacaktýr.
5.
Özel idareler varlýk ve yokluk ikielmi içinde bocalamaktadýr. Ancak,
ülkemizdeki yerel yönetim türleri arasýnda asýl sorun sahibi olan ve esas
olarak kýrsal kesime hizmet götüren özel idareler deðil aþýrý kentsel büyümenin
dayanýlmaz baskýlarý altýnda olan kentler ve belediyelerdir. Reform arayýþýnda
asýl aðýrlýðýn kentlere ve belediyelere verilmeyerek kýrsal kesmime tanýnmýþ
olmasý taslaðýn en önemli yanlýþlýðýný oluþturmaktadýr. Taslak bu alamda yanlýþ
yoldadýr ve yanlýþ tercihler yapmaktadýr.
6.
Mevcut tasarýlar dikkate alýnmamýþtýr. Ýçiþleri Bakanlýðý’nda yerel yönetim
reformu konusunda kapsamlý çalýþmalar vardýr. Bunlarýn yalnýzca bazý
maddelerinin alýnmasý ile yetinilmiþ ve taslaklar -elde olmasýna raðmen- reform
çalýþmasýnýn dýþýnda tutulmuþtur. Bu durum kaynak israfý anlamýna gelmektedir.
7.
Taslak hazýrlanýrken yeterli ölçüde bilimsel araþtýrma yapýlmamýþtýr.
Yapýlmak istenilen deðiþiklikler belirli meslek mensuplarýnýn ve belediye
baþkanlarýnýn öznel ve kiþisel çýkarlarýna yönelik endiþeleri tatmin etme
arzusunu yansýtmaktadýr.
8.
Böyle bir çalýþmaya girebilmek önemli ölçüde ve yeterli düzeyde uzmanlýk
bilgisi birikimine, uzun süreli deneyime ve bilimsel araþtýrma yeteneklerinin
etkili bir þekilde kullanýlmasýna baðlýdýr.
9.
Ýçiþleri Bakanlýðý açýsýndan yetki aþýmý endiþesi vradýr. Çevre Kanunu ile
ilgil düzenlemeler yapmak görevi Çevre Bakanlýðý’nýn, kadro, ihale usulü ve
kamulaþtýrma konusunda düzenleme yapma yetkisi Maliye Bakanlýðý’nýn ve
Bayýndýrlýk ve Ýskan Bakanlýðý’nýn Kuruluþ ve Görevleri Hakkýndaki Kanun
Hükmünde Kararname’de yeni düzenlemeler yapma yetkisi ile Kýyý Kanunu’nda
düzenleme yapma yetkisi Bayýndýrlýk ve Ýskan Bakanlýðý’na ait olmak gerekir. Bu
bakanlýklara yasalarla verilen görev ve sorumluluklarý dikkate almamak yetki
aþýmý anlamýna gelebilecek bir eylem þekli olacaktýr.
SONUÇ
“Mahalli Ýdareler
Reformu” taslaðý ülkenin yerel yönetim reformu gereksinimine yeterli yanýt
verebilme yeteneðinden yoksun ve kendi içinde kukusal tutarsýzlýklar, yasal
geçersizlikler ve yönetsel isabetsizlikler taþýyan bir düzenleme biçimi olarak
görülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder