İSTANBUL AYDIN
ÜNİVERSİTESİ, TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ VE MARMARA BELEDİYELER BİRLİĞİ
TARAFINDAN İSTANBUL VE AFYON’DA GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞTAYLARDA ELDE EDİLEN
SONUÇLARA VE ALINAN KARARLARA İLİŞKİN SONUÇ BİLDİRGESİ
Doç. Dr. Firuz Demir
Yaşamış
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ, TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ VE MARMARA
BELEDİYELER BİRLİĞİ TARAFINDAN İSTANBUL VE AFYON’DA GERÇEKLEŞTİRİLEN
ÇALIŞTAYLARDA ÜÇ ÖNEMLİ KONU ELE ALINMIŞ VE TARTIŞILMIŞTIR. SÖZ KONUSU ÜÇ KONU
ŞUNLARDIR:
1. Belediyelerde bireysel ve kurumsal
liderliğin önemi
2. Belediyelerde yönetimden yönetişim olgusuna
geçiş
3. Belediye reformu ve kurumsal gelişme
arasındaki ilişki
TOPLANTILARA YAKLAŞIK 300 KADAR BELEDİYENİN BAŞKAN, BAŞKAN YARDIMCISI
YA DA ÜST DÜZEY YÖNETİCİSİ KATILMIŞTIR.
YAPILAN KÜÇÜK GRUP TOPLANTILARI VE GENEL KURUL TARTIŞMALARI SONUCUNDA
ELDE EDİLEN SONUÇLARA VE ALINAN KARARLAR AŞAĞIDA BELİRTİLMİŞTİR.
1. BELEDİYE BAŞKANININ ETKİLİ BİR LİDER YA DA BELEDİYENİN BULUNDUĞU
YÖREDE DİĞER ÖRGÜTLERİN KURUMSAL LİDERİ OLABİLMESİ İÇİN SAHİP OLMASI GEREKEN
TEMEL ÖZELLİKLERİ
Başkanın bireysel ve belediyenin
kurumsal olarak lider olabilmesi için gerekli özellikler aşağıda sıralanmıştır.
Etkili “bireysel” ve “kurumsal” lider
·
İleriyi gören, vizyon sahibi ve yeniliklere açık
olan,
·
Kentin gelecekteki hedeflerini gören,
·
Kentinde yaşayan insanların ihtiyaçlarını doğru
tespit eden,
·
Kentinin varlıklarını ve mevcut kaynaklarının
çeşit ve miktarlarını iyi saptayan,
·
Vizyonunu misyona çeviren,
·
Doğru hedefler koyan,
·
Hedeflerine ulaşabilmenin stratejilerini
araştıran, bunlar arasında en iyi
stratejiyi bulan,
·
Bulunan en iyi stratejiyi geliştirecek
politikalar üreten,
·
Politikalarını gerçekleştirecek eylemleri sağlayan,
·
Eylemleri gerçekleştirmek için gerekli
kaynakları ve zamanlamayı iyi planlayan,
·
Doğru planlayan ve programlayan,
·
Doğru projelendiren ve projelerini
sürdürülebilir kılan,
·
Doğru insan kaynakları yönetimi sağlayan,
·
Doğru kaynak yönetimi yapabilen ve bütçe
kaynaklarını israf etmeyen, tüm kaynaklarını öncelik sırasına koyan,
·
Kent insanına en ekonomik ve kaliteli hizmeti
sunan,
·
Çalışmalarını bilimin ışığında yapabilen,
·
Belediyesinde kurumsal mükemmelliği sağlamak
için kurumsal gelişme ilkelerini uygulayan,
·
Personelinin verimliğini her an kontrol
edebilen,
·
Personelinin üretkenliği destekleyen,
·
Ekonomik verimlilik ve karlılık ilkelerini
benimseyen,
·
Yönetim biçiminde sonuçları/ürünleri esas alan
ve sonuç alan,
·
Saydam,
·
Hesap verebilen,
·
Takdirle tekdiri doğru uygulayabilen,
·
Toplum içerisinde öncü insanları bulup
yetiştirip bunları belediyeye kazandıran,
·
Takım kuran ve takım çalışması yapan,
·
Öncü ve yenilikçi olan,
·
Adil ve dürüst olan,
·
Sivil toplum kuruluşlarını yönetim süreci içine
alan,
·
Halkını seven,
·
Liderliği miras olarak değil insanlık olarak
görebilen,
·
Temsil yeteneği olan,
·
Personelini belirlenen hedefler doğrultusunda
motive eden,
·
Rutinin dışında öngörüleri olan,
·
Şehir halkını doğru yönde yönlendiren ve sürükleyebilen,
·
İnisiyatif ve risk alabilen,
·
Güven veren,
·
Verdiği sözleri tutan, tutamayacağı sözleri
vermeyen,
·
Dengeli,
·
Kararlı,
·
Dürüst,
·
Ciddi,
·
Halkının sorunlarını dertlerini taleplerini iyi
niyetle dinleyen,
·
Toplumun büyük çoğunluğunun kabulünü kazanan,
·
Karizması olan,
·
Yanlıştan dönmeyi erdem kabul eden,
·
Yaptıklarıyla örnek gösterilen,
·
Halkıyla bütünleşen,
·
Doğumundan ölümüne kadar yöresini sahiplenen,
·
Kentini genel yönleriyle değil ayrıntılarıyla
tanıyan,
·
Kentsel sorunların çözümü için strateji ve
kaynak geliştirebilen,
·
Gelişim modelleri üretebilen ve bunları uygulama
alanına koyan,
·
Yöresini sahiplenen,
·
Sorunlarını derinlemesine dinleyen ve irdeleyebilen,
·
Karar vermede yönetişim tekniklerini
uygulayabilen,
·
Halkın ihtiyaçları ile sorunlarını birleştirip
çözerek gönülleri fetheden,
·
Belediyeyi ve toplumu iyi yöneten ve yönlendiren,
·
Temsil eden,
·
Karar veren,
·
Karar verirken istişare eden,
·
İkna eden, inandıran,
·
Şikâyet etmeyen ve mazeret aramayan,
·
Toplumun dilini iyi anlayan,
·
Çözüm üreten,
·
Kendisine kolay ulaşılabilen,
·
İnsanlara ve çalışanlara değer veren ve onlara
önemli oldukları konusunda mesajlar veren,
·
Kenti geleceğe hazırlama kaygısı taşıyan,
·
Kurumunu iyi tanıyan,
·
Ülkeyi, yasaları ve mevzuatı iyi bilen,
·
Doğru çözümleri doğru yerde kullanan,
·
Personelini eğiten,
·
Kendisini yenileyebilen,
·
Planlayan,
·
Örgütleyen,
·
İletişime önem veren ve hem yatay ve hem de
dikey iletişim kanalları kuran,
·
Ortak ve katılımcı bir yönetim anlayışı
sergileyen,
·
Halkı tarafından lider olarak görülen,
·
Kentinin kaynaklarını iyi bilen,
·
Kaynaklarıyla ve olanaklarıyla kendini sınırlı
görmeyen,
·
Gerektiğinde ek kaynaklar yaratabilen ve
kaynakları seferber edebilen kişi ya da kurumdur.
2. BELEDİYELERDE YÖNETİMDEN YÖNETİŞİME GEÇİŞ
Yönetişimin hedefi belediye ile
toplum arasındaki kopukluğu ortadan kaldırmak, belediyeyi ve beldeyi halk için
halkla birlikte yönetmektir.
“Sivil toplum örgütleri” ve
çeşitli konuda çalışmakta olan diğer örgütler yerel yönetimlere yardımcı olmak
için ortaklıklar ve birliktelikler sağlayabilirler. Bu bağlamda STK’lar ile
belediye arasında daha sıkı ve organik bağlar kurulmalı ve STK’ların belediye
karar organlarında seslerini duyurmalarına olanak verilmelidir.
Diğer örgütler arasında
“üniversiteler” ayrı bir öneme ve özel bir yere sahiptir. Belediyelerle
üniversiteler arasında daha yakın ve sıkı bir işbirliği oluşturulmalıdır.
“Yerel Gündem 21” yaklaşımı
yönetimden yönetişime geçiş için geliştirilen en önemli örneklerden biridir.
“Kent konseyi” yaklaşımı da bu
konuda önemli olanaklardan biri olarak kabul edilmelidir.
“Halk günleri” bu bağlamda
başvurulacak bir başka önemli yöntem olarak kabul edilmelidir.
Danışmanlık ve özellikle yönetim
danışmanlığı bu konuda yardımcı olabilecek bir başka temel unsur olarak
görülmelidir.
Yönetişime geçiş yasal
düzenlemelerle özendirilmeli ve kurumsallaştırılmalıdır.
“Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik
Şartı” üzerindeki çekincelerin (rezervasyonların) kaldırılması yönetimden
yönetişime geçişi hızlandıran önemli bir etmen olacaktır.
Yönetişimin en önemli dört
özelliği katılımcılık, halk tarafından denetlenebilir olmak, halka hesap
verebilir olmak ve saydamlıktır.
Beldeyi ya da belediyeyi tek adam
anlayışı ya da birkaç adam anlayışı ile yönetmek yerine, sivil toplum
kuruluşları, üniversiteler, eğitim kurumları ve halkla birlikte yönetmek
yönetişim için temel ilke olarak kabul edilmelidir.
Belediye meclisi toplantıları
halkın katılımını en üst düzeyde özendirecek şekilde yapılmalıdır.
Yönetişime geçişte en fazla önem
taşıyan etmen halkın doğru ve ayrıntılı olarak bilgilendirilmesidir. Belediye
planları ve etkinlikleri halka açıklıkla duyurulmalıdır.
Bilgi Edinme Kanunu’nun doğru ve
tam olarak uygulanması yönetimden yönetişime geçişin en kolaylaştırıcı
yöntemlerinden biri olarak kabul edilmelidir.
Yönetişime geçişin en önemli
yararı ortak aklın ortaya çıkarılmasıdır. Belediyeler bu alanda an fazla yararı
elde edebilmek için ortak aklı ortaya çıkaracak kurumsal düzenlemeleri kendi
bünyeleri içinde yaşama geçirmelidirler.
3. GERÇEK BELEDİYE REFORMU HER BELEDİYENİN KENDİ İÇİNDE
GERÇEKLEŞTİRCEĞİ KURUMSAL GELİŞME İLE SAĞLANABİLİR.
Yerel yönetim reformunun temel
hedefi yetkin ve kendi kendine yeterli yerel yönetimler yaratmaktır. Bu hedef
ancak kurumsal mükemmellik çizgisinin sürekli olarak yükseltilmesi ile
sağlanabilir. Bu bağlamda her bir belediye kendi kurumsal mükemmellik düzeyini
daha yükseğe çıkarmak zorundadır. Her bir belediyenin kendi mükemmellik
düzeyini geliştirmesiyle toplam belediye yönetiminin nitelikleri ve nicelikleri
de gelişmiş olacaktır. Gerçek belediye reformu budur.
Her ne kadar belediyeler bazı
konularda merkezi idarenin kontrolü altında olsa da, kendi imkânları ve
yetkileri ölçüsünde reform yapabilir.
Kaynak oluşturabilir. Kendi imkânları ölçüsünde temelden yenilenmeye
katkı sağlayabilir. Merkezi yönetimin yetkilerini yerel yönetimlere devretme
ihtimali gelecekte de görülmemektedir. Bu nedenle yerel yöneticiler başkasından
reform beklememeli kendi değişim ve gelişimlerini kendileri sağlamalıdır. Merkezi yönetimin belediyelere yönelik bir
reform yaparak belediyelerin kurumsal gelişimine katkı sağlamasını beklemek
hayalcilik olur. O halde belediyeler kendi kurumsal gelişimlerini ve
reformlarını kendileri tamamlamak zorundadırlar. Belediyelerimizde, aynı kanun
ve mevzuatla bir yönetici döneminde yüksek düzeyde hizmetler üretirken bir
başka yönetici döneminde çok geri kalınabilmektedir. O halde belediyeler güçlerini
aşan konularda suçu başkalarına atma kolaycılığı yerine zoru başarmaya talip
olmalıdır. Liderler zoru başaranlardır.
Belediyelerin birçoğunda tek
sesli bir yönetim vardır. İyi bir belediye başkanı belediyesinde kurumsal
gelişmeyi sağlar. Tekli yönetimden ortak aklın egemen olduğu yönetişim
modellerine geçer. Bu tür bir reformun başarılamaması için hiçbir sebep yoktur.
Belediyeler reform yapabilir ve gelişmeyi sağlayabilirler. Ancak buradaki
değişim kökten olmalıdır. Bir bedene biçilmiş ve dikilmiş bir elbisenin başka
bir bedene uymadığı gibi her bölge veya beldenin, nüfus, coğrafi, ekonomik,
kültürel özellikleri arasında da farklılıklar vardır. Bu farklılıklar hizmetlerin
türünü ve maliyetini doğrudan etkilemektedir. Belediyeler bu farklılıkları
dikkate alarak kendi kurumsal gelişme reformunu kendileri geliştirmelidir.
Reformlar yapılırken beldenin nüfus, coğrafi, ekonomik, kültürel şartlarına
uygun bir reform gerçekleştirilirse hizmetler bölge halkına daha etkin ve
verimli bir şekilde ulaştırılabilir.
Çıkartılacak tek bir yasa ile
genel anlamda bütün belediyelerin sorunlarının çözülemeyeceği açıktır. Gerçek
belediye reformunun her belediyenin kendi içinde gerçekleştirilmesi bu nedenle
zamanı gelmiş acil bir sorun olarak karşımızdadır. Merkezden kanun çıkartılarak
reform yapılamaz. Her belediyenin kendi ihtiyaçları doğrultusunda reformlar
yapması gerekir. Her belediye kendi içindeki birimlerle ilgili yeni bir
kurumsallaşma modeli oluşturulmalıdır.
Belediyeler kurumsal gelişme
çalışmaları için bilimsel yöntemleri ve bu alanda yapılmış çalışmaları referans
olarak almalıdır.
Her belediyenin kendine özgü
sorunları vardır. Bu nedenle ortak reform yapılamaz. Her belediye kendi
reformunu kendine özgü koşullar içinde projelendirmeli ve uygulama alanına koymalıdır.
Belediyelerde kurumsal
mükemmellik çizgisinin daha ileri düzeye çekilebilmesi için
·
Her bir belediyede mevcut kurumsal sorunlar
ayrıntılı olarak saptanmalı, ortaya çıkacak sorunlar belirlenmeli, sorunlar
öncelik sırasına konulmalı ve önceliklendirilen sorunlar için çözüm yolları
geliştirilmeli ve uygulama alanına konulmalı
·
Kurumsal mükemmellik çizgisinin yükseltilmesi
için ortak ölçüt ve ölçünler geliştirilmeli ve bunlar tüm belediyelere
duyurulmalı,
·
Kıt mali ve ekonomik imkânlar en iyi şekilde
kullanılmalı ve yapılması gereken işler en uygun maliyetle yaptırılmalı,
·
İç ve dış
denetim güçlü konuma getirilmeli,
·
Maliyetin geri dönüşü sağlanmalı,
·
Belediye yönetimlerinde “kalite” anlayışı
benimsenmeli,
·
Merkezi yönetim sahip olduğu yetkileri yerel
yönetimlere devretmede kıskanç olmamalı
·
Yerel yönetimler de yetkilerini sivil toplum
örgütleri ile paylaşmada kıskanç davranmamalı
·
Yerel yönetimlere görev devri yapılırken kaynak
devri de yapılmalı
·
Merkezi yönetim özellikle küçük belediyelere
kurumsal gelişme yolunda teknik destek sağlamalı
·
Belediye çalışanları için ayrı bir personel
yasası düzenlenmeli
·
Belediyelere ayrı ve özel gelir kaynakları
yaratılmalı
·
Borç yükü tasfiye edilmeli
·
Personel sayısı azaltılmalı
·
Belediyelerde mali disiplin sağlanmalı ve
kurumsallaştırılmalı
·
Belediye personelinin profili çıkarılmalı ve
yetenek boşluğu çözümlemesi ile ihtiyaç duyulan yetenekler belediyeye
kazandırılmalı
·
Personelin hizmet içi eğitimine özel bir önem
verilmeli ve bir yandan her bir belediyede eğitim için gerekli önlemler
alınırken öte yandan TBB’ne ya da İçişleri Bakanlığı’na bağlı “Yerel Yönetimler
Akademisi” kurulmalı ve bu bağlamda üniversitelerden destek ve yardım
sağlanmalı
·
Niteliksiz personel sayısı azaltılmalı ve
nitelikli eleman sayısının artırılması için önlem alınmalı
·
Belde genelinde tüm kamu kurum ve kuruluşlarla
bu tür çalışmalar yapılmalı
·
Her beldede alt yapı koordinasyon merkezi
oluşturulmalı
·
Kıt kaynakları heba edilmemeli
·
Belediyelerde israfın önlenmesi için hem genelde
hem de yerelde önlemler alınmalı
·
Yapılan hizmetlerin kalite ve maliyeti açısından
denetlenmeli
·
Çalışanların performansının adil ve tarafsız şekilde
değerlendirilmelidir.
Ancak, belediyelerde reformun
daha anlamlı ve kalıcı olması için mevzuatta da değişiklikler yapılması
gerekir. Yetkileri kanun ve yönetmeliklerle sınırlanmış olan bir belediyenin gerçek
reform yaparak kurumsal gelişmesini sağlaması zordur. Vesayet altındaki bir
belediyenin gerçek reform yapma şansı azdır. Türkiye’nin her bölgesindeki
belediye başkanı aynı şartlarda hizmet verememektedir. Özellikle Güneydoğu’daki
şartlar ve gerçekler göz önünde bulundurulursa bu tür kurumsal gelişme
çalışmalarının gerçekleşme şansı yoktur. Ayrıca hiçbir belediye başkanı yeniden
seçilme hesabına ters gelebilecek reformu yapmaz. Bazı yöneticilerin hesabı
hizmetten ziyade yeniden seçimi kazanmak olduğu için bu gelişme veya reformu
yapma şansı yoktur. Bazı belediye başkanları bir önceki yöneticinin
yaptıklarını yok sayıp en iyiyi kendisinin yaptıkları olarak ortaya koymaktadır.
Kurumsal devamlılık esasını sağlayamayan bir ortamda reform gerçekleştirmek
olanaklı değildir.
Yukarıda açıklanan nedenlerle ve
bir önceki paragrafta değinilen kimi olumsuz ve umutsuz gerekçelere
karşın, gerçek belediye reformunun her
bir belediyede ayrı ayrı yapılacak kurumsal mükemmellik çizgisini geliştirme
çalışmaları olacağı savına
* belediyenin
yapısını ve gelişmişlik düzeyini arttırmak ve daha iyi hizmet vermek amacıyla
“evet” diyoruz;
* belde
halkının refahını arttırmak amacıyla “evet” diyoruz;
* beldeyi yeni
tesislere kavuşturmak ve yeni kazanımlar elde etmek amacıyla “evet” diyoruz;
* belediyelerimizde
nitelikli eleman çalıştırmak amacıyla “evet” diyoruz;
* belediyeye
vizyon kazandırmak için “evet” diyoruz;
* ekip
çalışmasını olanaklı kılmak kıt kaynakları daha verimli kullanılarak daha ucuza
daha kaliteli hizmet verilebilmesi için “evet” diyoruz;
* hizmetlerimizde
kaliteyi arttırmak için “evet” diyoruz;
* daha fazla
hizmet üretmek amacıyla “evet” diyoruz;
* hizmet
önceliklerini sıralamak, ortaya koymak, öncelikleri belirlemek amacıyla “evet”
diyoruz;
* tüm belediye
çalışanları ile birlikte ortak karar almak ve hareket etmek amacıyla “evet”
diyoruz;
* birbirimize daha
fazla destek olmak ve yardımcı olmak amacıyla “evet” diyoruz ve
* merkezi
idarenin fonlarından kaynaklarından daha iyi yararlanmak amacıyla “evet”
diyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder