PENDİK BELEDİYESİ’NDE
KURUMSAL GELİŞME VE
REORGANİZASYON ÇALIŞMALARI
Doç. Dr. Firuz Demir Yaşamış
Sabancı Üniversitesi
Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Orhanlı, Tuzla 34956 Istanbul
Pendik Belediyesi ile Sabancı
Üniversitesi tarafından başlatılan ve yazar tarafından yürütülen “Kurumsal
Gelişme ve Reorganizasyon” (KGRP) çalışmalarının kamu oyu ve belediye
çalışanları tarafından ilgi ve merakla izlendiği bilinmektedir. Bu yazı, söz konusu
proje hakkında okuyuculara kısa, genel, kolay anlaşılabilir ve tanıtıcı
nitelikte bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
NİÇİN KGRP?
Belediyeler ve çalışanları günümüzün
belki de en özverili unsurlarıdır. Hızla sürmekte olan kentleşme olgusunu
yönetmek ve yönlendirmek yolunda tüm çabalarını seferber etmeye ve toplumun
artan hizmet taleplerine karşılık vermeye çalışmaktadırlar. Günümüzde üç temel
olgu belediyeleri yakından etkilemektedir: hızlı nüfus artışı, hızlı kentsel
büyüme ve merkezi hükümetin ekonomik tercihlerinden kaynaklandığı biline
finansal yetersizlikler.
Ülkenin nüfusu doğum hızında düşme
görülmekle birlikte hızla artmaktadır. Artan nüfus tarımda modernleşme ve
endüstrileşme olgularının baskısı altında kırsal kesimden kentlere göçmektedir.
Bir yandan doğal nüfus artışı ve öte yandan kırsaldan gelen yeni nüfus kentsel
alanlarda yaşayan kentli nüfusun sayısını artırmakta ve kentlerin üzerinde yer
aldığı mekan hızla büyümektedir. Nüfus artışı ve mekansal büyümeden kaynaklanan
hızlı kentleşme bir yandan kamusal hizmet beklentilerinde yığınsal artışlara
yol açarken öte yandan çarpık kentsel yapılaşma, gecekondulaşma, altyapı
yetersizlikleri ve çevre kalitesinde görülen bozulmalar gibi önemli sorunlar
yaratmaktadır. Yaşanmakta olan genel ekonomik krize ve merkezi hükümet
gelirlerine aşırı bağlı akçalı yapı nedenleriyle ortaya çıkan gelir azlığı da
sorunların büyümesine neden olan bir katalizör etki yaratmaktadır. Bu gibi
baskılar altında kalan belediyeler kentsel büyüme sürecini denetim altına
almaya çalışmakta, doğru yönde yönlendirmek için çaba harcamakta ve etkili bir
şekilde yönetme için uğraş vermektedirler.
Ancak, bu yoldaki özverili etkinliklere
karşın, belediyelerin mevcut örgütsel yapıları, yönetim yetkinlikleri ve kaynak
planlama alışkanlıkları çerçevesinde yukarıda belirtilen temel işlevleri
etkenlikle gerçekleştirip gerçekleştiremeyecekleri sorusu gündemdeki yerini
korumaktadır.
BELEDİYELERİN KURUMSAL DEĞİŞİM
İHTİYAÇLARI
Belediyelerin kurumsal sorunları
aşağıdaki şekilde özetlenmiştir:
ŞEKİL 1: BELEDİYELERİN KURUMSAL DEĞİŞİM
ALANLARI
ÖRGÜTSEL POLİTİKA, AMAÇ,
HEDEF VE STRATEJİLER
Belediyelerimizin
uzun vadeli politika yapmaları gerekmektedir. Başkanların görev sürelerinin
belirli olmasının bunu zorlaştırdığı ileri sürülebilirse de, yapılan
araştırmalar bu yoldaki çabaların sınırlı kaldığını göstermektedir. Bu sorunun
başarıyla yanıtlanması için belediyelerin belirli bir vizyona sahip
olması gerekmektedir. Sorunun başarıyla çözümlenmesi durumunda elde edilen
vizyon, belediye yönetimi için bir misyon yaratacaktır.
Misyon, yani hedef ve ödevlerin somut ve ölçülebilir bağlamda anlatılması ise,
strateji kavramının ortaya çıkmasına yardımcı olacaktır. Stratejilerin oluşması
ise etkili belediye politikalarının saptanmasını kolaylaştıracaktır.
Politikaların yetkinlik düzeyinin artması eylem çalışma plan ve programlarının
daha isabetli, sağlıklı yapılmasını sağlayacaktır.
ÖRGÜTLENME
Yazar tarafından
uzun yıllardan bu yana yürütülen çalışmalar çok önemli bir yerel yönetim birimi
olan belediyelerde bazı örgütlenme hataları olabileceğini ortaya koymaktadır.
Bu konuda daha fazla bilgi yazarın BELEDİYE YÖNETİMİ adlı
yapıtında yer almaktadır. Bu çerçevede, aynı işi yapan birden fazla müdürlük,
iç örgütlenme yetersizlikleri, kurulması gerektiği halde kurulmamış birimler,
örgütlenme kuramlarına ve kurallarına aykırı düşen olgular verilebilecek
örnekler arasında arasındadır.
YÖNETSEL
UYGULAMALAR
Kamu
yönetiminde, yönetim anlayışı hedefe yönelik değildir. belirli bir sonuca
yönelik olarak yürütülmemektedir. Sorumluluk yönetiminin oluşma koşullarının
geliştirilmesi gerekmektedir. Performans
hedefleri konusunda daha dikkatli davranılması şarttır. Çalışanların
performanslarının izlenmesinde ve değerlendirilmesinde daha etkili yöntemlerin
uygulama alanına konulması gerekmektedir. Yönetimi anlık gelişmelere anlık
tepkiler vermekten çıkarmak ve stratejik yönetim anlayışını çerçevesine
oturtmak yararlı olacaktır.
Belediyelerde de benzer olgular yaşanmaktadır.
BELEDİYE
MALİYESİ : PLANLAMA VE YÖNETİM
Belediyelerin
gelirleri sınırlıdır. Buna karşılık çağdaş bir kent yaratmak çok pahalı bir
amaçtır. Belediyelerimiz bu alandaki sorunları aşabilmek için ciddi çabalar
harcamaktadır. Pendik Belediyesi’nde de uygulandığı görülen özelleştirme
çalışmaları bu arayışlardan yalnızca bir tanesidir. Ancak, temelleri İçişleri
Bakanlığı tarafından oluşturulmak durumunda olan belediye muhasebesinin
belediye çalışmalarına daha fazla olumlu katkı verebilmek için geliştirilmesi
gerekmektedir. Yapılması gereken çalışmalardan bazılar şunlardır: yönetim
muhasebesine geçiş, maliyet odaklarının oluşturulması, hizmet maliyetinin
hesaplanması, gelir toplama etkenliğinin artırılması yollarının geliştirilmesi,
veri otomasyonundan daha çok ve daha yaygın yararlanma olanaklarının sağlanması
ve gelir kaçağını ortadan kaldıracak yeni çalışma ilkeleri.
İNSAN
KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Belediyelerde
insan kaynakları yönetimi önem taşıyan bir başka alandır. İnsan kaynakları
yönetimi yalnızca biçimsel örgüte ait konularla ilgilenmemeli, doğal örgüt
ilişkilerini de kapsayabilmelidir. Eğitim çalışmalarının geliştirilmesi,
yöneten-yönetilen ilişkilerinde ortaya çıkan özellikler ve bunların iş yapma
(moral) gücü üzerindeki etkileri de insan kaynakları yönetimi çalışmaları
içinde ele alınmalıdır.
ÖRGÜTSEL YA DA KURUMSAL GELİŞME NEDİR?
Kuramsal Çerçeve
Yukarıda kısaca
belirtilen olgular, doğal olarak, “Bu alanlarda başarı düzeyi nasıl
arttıralabilir?” sorusunu da beraberinde getirmektedir. Yazara göre, bu sorunun
yanıtı daha çok “parasal olanak” değil, daha “yetkin bir kurumsal yapı”nın
ortaya konulması olmalıdır. Bu tür çalışmalara kuramsal olarak örgütsel
gelişme, kurumsal gelişme ya da süreç ağırlıklı örgütsel gelişme adı
verilmektedir. Bu kavramın içeriği aşağıdaki şekilde özetlenmiştir.
ŞEKİL 2:
ÖRGÜTSEL GELİŞME DÖNGÜSÜ
Bu çizelge kuramsal bağlamda
örgütsel gelişme kavramını açıklamaktadır. Kurumsal gelişmenin başlangıç
aşaması vizyonun oluşturulmasıdır. Vizyon gelecekteki makro formatların
içeriğine, biçemine, süreçlerine ve koşullarına ilişkindir. Bir anlamda
gelecekte elde edilmek istenen standartların oluşturulması demektir. Bu
çalışmayı, somut ve ölçülebilir çalışma hedeflerinin belirlenmesi izlemelidir.
Buna, misyonun belirlenmesi aşaması da denilebilir. Böylelikle, performans
yönetiminin alt yapısı oluşturulmuş olacaktır. Bu süreç, sorumluluk yönetiminin
altyapısının oluşturulmasıyla tamamlanmalıdır. Sorumluluk yönetiminin altyapısı
ise birimsel temelde müdürlük yönetmeliklerinin ve bireysel temelde görev
tanımlarının hazırlanmasıyla sağlanabilir. Bu çalışmalara koşut ve hatta
onlardan önce yapılması gereken çalışma ise uygun örgüt modelinin hazırlanması
ve uygulama alanına konulması olmalıdır. Örgütte akçalı yönetime ilişkin
sorunlar saptanmışsa finansman departmanının örgütlenme yapısı ve çalışma
süreçleri geliştirilmelidir. Bu çalışma finansal yönetimin geliştirilmesi
yanında hizmet maliyetlerinin belirlenmesine yönelik önlemleri de içermelidir.
İnsan kaynakları yönetimi kurumsal gelişme çalışmalarında üzerinde durulması
gereken bir başka önemli etmendir. Çalışanların hizmete uygunlukları yanında iş
yapma becerilerinin geliştirilmesi, örgütte gereksinme duyulan yeteneklerin
nitelik ve niceliklerinin belirlenmesi ve çalışanların moral güçlerinin
geliştirilmesi bu bağlamda ele alınması gereken çalışmalar arasında olmalıdır.
Çalışma anlaşmaları ise yönetici ile astlar arasında yapılması gereken yazılı
bildirimlerden ibarettir. Belirlenen kurumsal vizyon ve misyon çerçevesinde ve
sorumluluk yönetimi anlayışına uygun olarak amir durumunda olanlar işi yerine
getirmekle ödevli alt yöneticiler arasında işin yapılış biçimine, sonuç
beklentilerine ve hizmet girdilerine ilişkin görüşmeler yapılmalı ve varılan
görüş birlikteliği ve kararlılığı zaman boyutunu da içerecek şekilde yazıya
dökülmelidir. Astın çalışması bu belge ışığında irdelenmelidir.
Bu çalışmaların başarılı sonuç vermesi durumunda, çalışma ikliminin
iyileşmesi, birimsel ve bireysel verimliliğin
artması, hizmet kalitesinin yükselmesi, çalışmalarda yüksek performansa
ulaşılması ve personelin işten elde ettiği tatmin düzeyinin artması
beklenmektedir.
Pendik Belediyesi Özelinde Kurumsal Gelişme
Yukarıda yapılan kuramsal açıklamanın ışığı altında ve Pendik
Belediyesi’nin içinde bulunduğu koşullar dikkate alınarak hazırlanan kurumsal
gelişme ve reorganizasyon projesi aşağıdaki şekilde özetlenen ana etmenlerden
oluşmaktadır.
ŞEKİL 3: PENDİK
BELEDİYESİ KGRP ÇALIŞMALARI
Pendik
Belediyesi KGRP projesinin yedi ana
çalışmadan oluşması planlanmıştır.
VİZYON VE MİSYON GELİŞTİRME: Bu çalışma, esas olarak,
gelecekteki Pendik makroformatına ilişkindir. Örneğin, 2010 yılında Pendik’in
demografik ve ekonomik parametrelerinin kestirilmesi bu bağlamda ele alınması
temel çalışmalardan biridir. Bu amacın gerçekleşmesi için KGRP dışında bazı
bilimsel araştırmalara gereksinim duyulmaktadır. Bu araştırma Pendik’in yakın
gelecekteki kentsel işlevlerinin saptanmasına temel oluşturacaktır. Bu temel
soruya bulunacak yanıt aynı zamanda Pendik Belediyesi’nin gelecekteki ekonomik
ve finansal temel karakteristiklerinin öğrenilmesine yardımcı olacaktır. Bu
bağlamda, geleceğin Pendik Belediyesi’ni yaratabilmek için üç temel kurumsal
düzenlemenin gerçekleştirilmesi için çaba harcanacaktır: internet ve intranet
bağlamında “e-Belediye”, “Kent Bilgi Sistemi”, bilgisayar yazılım ve
donanımlarının geliştirilmesi ve uzaktan algılama yeteneklerinin günlük çalışma
ve yönetim düzeni içine alınması.
ÖRGÜT YAPISINI DÜZENLEME: Bu çalışma “Pendik Belediyesi
nasıl daha iyi örgütlenilebilir?” sorusunun yanıtının aranması anlamına
gelmektedir. Bu bağlamda, mevcut örgüt yapısı ortaya çıkarılmış, örgüt
kuramları açısından saptamalar yapılmış ve
gerek belediye bütünü ve gerekse müdürlükler temelinde yeni örgüt
çizelgeleri hazırlanmıştır.
YÖNETİM SÜREÇLERİNİ YENİLEME: Bu çalışma da “Pendik
Belediyesi’nde hizmet nasıl daha etkili ve verimli yönetilmelidir?” sorusuna
yanıt aranmasından ibarettir. Bu bağlamda, tüm müdürlükler itibarıyla, ana iş
ve hizmet süreçleri saptanmış, iş akışı belirlenmiş, birim bütününde ve
olabildiği takdirde alt birimler temel alınarak iş yükü çözümlemeleri
yapılmıştır. Belediye mevzuatının belediyelere verdiği yasal görevler
irdelenmiş ve ilgili müdürlüğün çalışmaları ile söz konusu görevler arasındaki
tutarlılık inceleme konusu yapılmıştır.
Bu bağlamda, mevcut yönetim alışkanlıkları hedefe yönelik yönetim,
performans yönetimi, sonuç yönetimi, sorumluluk yönetimi kavramları açısından
irdelenmiştir.
PLANLAMAYI DÜZENLEME: Belediyelerde kaynak planlaması ve
yönetimi kavramları yeterli değildir.. Bu bağlamda, “Belediye’de hizmet nasıl
planlanmalıdır?” sorusu yanıt arayan bir sorudur. Buna koşut olarak, “APK
Müdürlüğü nasıl örgütlenmeli ve yönetilmelidir?” sorusu da kendisine yanıt
aramaktadır. Bu çerçevede “Kaynak planlaması nasıl yapılır?” ve “Süreç
planlaması nasıl yapılır?” gibi soruların yanıtları verilmeli ve
kurumsallaştırılmalıdır.
AKÇALI
YÖNETİMİ İYİLEŞTİRME: Kuşkusuz, belediyelerin tümü gelir ve giderin kaydı
tutulmakta ve kayıtlar muhasebeleştirilmektedir. Ancak, yasal sorumluluktan
kurtulmak amacını taşıyan bu uygulama biçimi artık yeterli değildir. Belediye
maliyesinin farklı bir şekilde
kurumsallaşması gerekmektedir. Bu bağlamda, gelir toplama yetkinliğinin
artırılması, bilgi otomasyonundan daha iyi yararlanılması ve gerçek anlamda bir
veri temeli oluşturulması gerekmektedir.
İNSAN KAYNAKLARI
YÖNETİMİNİ DEĞERLENDİRME: Personel yönetimi koşullarının iyileştirilmesi önem
taşımaktadır. Ancak, hemen belirtmek gerekir ki, merkezi yönetimin son
düzenlemeleri bu bağlamda belediyeler için önemli “ayak bağları” yaratmıştır.
Ancak, bu durum bir an için ihmal edilirse, belediye tarafından yanıtlanması
gereken ciddi personel soruları vardır. “Hizmeti kim üretecek?”, “Bu kişilerin
nitelik ve nicelikleri yeterli midir?” ve “Personelin moral gücü nasıl iyileşebilir?” gibi sorular
bunlar arasındadır. Pendik KGRP içinde çok önemli sayılması gereken bir moral
araştırması yapılmış ve bir yandan müdürlükler temelinde personelin iş yapma
gücü ölçülürken öte yandan personel gözüyle kurumsal sorunlar saptanmıştır.
TEKNİK SÜREÇLERİ GELİŞTİRME: Pendik KGRP içinde ele
alınacak son çalışma bazı önemli konularda teknik süreçlerin iyileştirilmesi
olacaktır. Bu çalışma “Hizmet nasıl üretilmelidir?” sorusuna yanıt verilmesi
anlamına gelmektedir. Bu bağlamda, konuyla ilgili örnekler yaratmak amacıyla,
kentsel planlama, kaynak planlaması, katı atık yönetimi ve planlaması ve belde
ölçeğinde çevre planlaması ele alınmış ve konuyla ilgili raporlar belediye
yönetimine verilmiştir.
SONUÇ
Bu yazının amacı Pendik KGRP hakkında bilgi vermektir.
Kuşkusuz, yapılanlar ve yapılacak olanlarla kıyaslandığında burada verilenler
yalnızca Proje’nin genel niteliklerinin özetlenmesinden ibarettir. Ancak,
geçmiş deneyimler açıkça göstermektedir ki, belediyelerin bu bağlamda izlemesi gereken temel strateji
kurumsal sorunlara öncelik vermek ve bu sorunlara etkili yanıtlar bulmak
olmalıdır.
Pendik Belediyesi, tercihini bu yönde kullanmıştır. Elde
edilecek olumlu katkıların, yalnızca Pendik Belediyesi’nin değil, öteki
belediyelerin de çalışmalarına ışık tutacağına ve yardımcı olacağına
inanılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder