PENDİK BELEDİYESİ’NDE
KURUMSAL GELİŞME VE
REORGANİZASYON ÇALIŞMALARI
Sabancı Üniversitesi
Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Orhanlı, Tuzla 34956 Istanbul
Pendik
Belediyesi ile Sabancı Üniversitesi tarafından başlatılan ve yazar tarafından
yürütülen “Kurumsal Gelişme ve Reorganizasyon” (KGRP) çalışmalarının kamu oyu
ve belediye çalışanları tarafından ilgi ve merakla izlendiği bilinmektedir. Bu
yazı, söz konusu proje hakkında okuyuculara kısa, genel, kolay anlaşılabilir ve
tanıtıcı nitelikte bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
NİÇİN KGRP?
Belediyeler ve
çalışanları günümüzün belki de en özverili unsurlarıdır. Hızla sürmekte olan
kentleşme olgusunu yönetmek ve yönlendirmek yolunda tüm çabalarını seferber
etmeye ve toplumun artan hizmet taleplerine karşılık vermeye çalışmaktadırlar.
Günümüzde üç temel olgu belediyeleri yakından etkilemektedir: hızlı nüfus
artışı, hızlı kentsel büyüme ve merkezi hükümetin ekonomik tercihlerinden
kaynaklandığı biline finansal yetersizlikler.
Ülkenin nüfusu
doğum hızında düşme görülmekle birlikte hızla artmaktadır. Artan nüfus tarımda
modernleşme ve endüstrileşme olgularının baskısı altında kırsal kesimden
kentlere göçmektedir. Bir yandan doğal nüfus artışı ve öte yandan kırsaldan
gelen yeni nüfus kentsel alanlarda yaşayan kentli nüfusun sayısını artırmakta
ve kentlerin üzerinde yer aldığı mekan hızla büyümektedir. Nüfus artışı ve
mekansal büyümeden kaynaklanan hızlı kentleşme bir yandan kamusal hizmet
beklentilerinde yığınsal artışlara yol açarken öte yandan çarpık kentsel
yapılaşma, gecekondulaşma, altyapı yetersizlikleri ve çevre kalitesinde görülen
bozulmalar gibi önemli sorunlar yaratmaktadır. Yaşanmakta olan genel ekonomik
krize ve merkezi hükümet gelirlerine aşırı bağlı akçalı yapı nedenleriyle
ortaya çıkan gelir azlığı da sorunların büyümesine neden olan bir katalizör
etki yaratmaktadır. Bu gibi baskılar altında kalan belediyeler kentsel büyüme
sürecini denetim altına almaya çalışmakta, doğru yönde yönlendirmek için çaba
harcamakta ve etkili bir şekilde yönetme için uğraş vermektedirler.
Ancak, bu
yoldaki özverili etkinliklere karşın, belediyelerin mevcut örgütsel yapıları,
yönetim yetkinlikleri ve kaynak planlama alışkanlıkları çerçevesinde yukarıda
belirtilen temel işlevleri etkenlikle gerçekleştirip gerçekleştiremeyecekleri
sorusu gündemdeki yerini korumaktadır.
BELEDİYELERİN
KURUMSAL DEĞİŞİM İHTİYAÇLARI
Belediyelerin
kurumsal sorunları aşağıdaki şekilde özetlenmiştir:
ŞEKİL 1:
BELEDİYELERİN KURUMSAL DEĞİŞİM ALANLARI
![]() |
ÖRGÜTSEL POLİTİKA, AMAÇ, HEDEF VE STRATEJİLER
Belediyelerimizin uzun vadeli politika yapmaları gerekmektedir.
Başkanların görev sürelerinin belirli olmasının bunu zorlaştırdığı ileri
sürülebilirse de, yapılan araştırmalar bu yoldaki çabaların sınırlı kaldığını
göstermektedir. Bu sorunun başarıyla yanıtlanması için belediyelerin belirli
bir vizyona sahip
olması gerekmektedir. Sorunun başarıyla çözümlenmesi durumunda elde edilen
vizyon, belediye yönetimi için bir misyon yaratacaktır.
Misyon, yani hedef ve ödevlerin somut ve ölçülebilir bağlamda anlatılması ise,
strateji kavramının ortaya çıkmasına yardımcı olacaktır. Stratejilerin oluşması
ise etkili belediye politikalarının saptanmasını kolaylaştıracaktır.
Politikaların yetkinlik düzeyinin artması eylem çalışma plan ve programlarının
daha isabetli, sağlıklı yapılmasını sağlayacaktır.
ÖRGÜTLENME
Yazar tarafından uzun yıllardan bu yana yürütülen çalışmalar çok önemli
bir yerel yönetim birimi olan belediyelerde bazı örgütlenme hataları
olabileceğini ortaya koymaktadır. Bu konuda daha fazla bilgi yazarın BELEDİYE YÖNETİMİ adlı yapıtında yer almaktadır. Bu
çerçevede, aynı işi yapan birden fazla müdürlük, iç örgütlenme yetersizlikleri,
kurulması gerektiği halde kurulmamış birimler, örgütlenme kuramlarına ve
kurallarına aykırı düşen olgular verilebilecek örnekler arasında arasındadır.
YÖNETSEL UYGULAMALAR
Kamu yönetiminde, yönetim anlayışı hedefe yönelik değildir. belirli bir
sonuca yönelik olarak yürütülmemektedir. Sorumluluk yönetiminin oluşma
koşullarının geliştirilmesi
gerekmektedir. Performans hedefleri konusunda daha dikkatli davranılması
şarttır. Çalışanların performanslarının izlenmesinde ve değerlendirilmesinde
daha etkili yöntemlerin uygulama alanına konulması gerekmektedir. Yönetimi
anlık gelişmelere anlık tepkiler vermekten çıkarmak ve stratejik yönetim anlayışını
çerçevesine oturtmak yararlı olacaktır.
Belediyelerde de benzer olgular yaşanmaktadır.
BELEDİYE
MALİYESİ : PLANLAMA VE YÖNETİM
Belediyelerin gelirleri sınırlıdır. Buna karşılık çağdaş bir kent yaratmak
çok pahalı bir amaçtır. Belediyelerimiz bu alandaki sorunları aşabilmek için
ciddi çabalar harcamaktadır. Pendik Belediyesi’nde de uygulandığı görülen
özelleştirme çalışmaları bu arayışlardan yalnızca bir tanesidir. Ancak,
temelleri İçişleri Bakanlığı tarafından oluşturulmak durumunda olan belediye
muhasebesinin belediye çalışmalarına daha fazla olumlu katkı verebilmek için
geliştirilmesi gerekmektedir. Yapılması gereken çalışmalardan bazılar
şunlardır: yönetim muhasebesine geçiş, maliyet odaklarının oluşturulması,
hizmet maliyetinin hesaplanması, gelir toplama etkenliğinin artırılması
yollarının geliştirilmesi, veri otomasyonundan daha çok ve daha yaygın
yararlanma olanaklarının sağlanması ve gelir kaçağını ortadan kaldıracak yeni
çalışma ilkeleri.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Belediyelerde insan kaynakları yönetimi önem taşıyan bir başka alandır.
İnsan kaynakları yönetimi yalnızca biçimsel örgüte ait konularla ilgilenmemeli,
doğal örgüt ilişkilerini de kapsayabilmelidir. Eğitim çalışmalarının
geliştirilmesi, yöneten-yönetilen ilişkilerinde ortaya çıkan özellikler ve
bunların iş yapma (moral) gücü üzerindeki etkileri de insan kaynakları yönetimi
çalışmaları içinde ele alınmalıdır.
ÖRGÜTSEL YA DA KURUMSAL GELİŞME
NEDİR?
Kuramsal Çerçeve
Yukarıda kısaca belirtilen olgular, doğal olarak, “Bu alanlarda başarı
düzeyi nasıl arttıralabilir?” sorusunu da beraberinde getirmektedir. Yazara
göre, bu sorunun yanıtı daha çok “parasal olanak” değil, daha “yetkin bir
kurumsal yapı”nın ortaya konulması olmalıdır. Bu tür çalışmalara kuramsal
olarak örgütsel gelişme, kurumsal gelişme ya da süreç ağırlıklı örgütsel
gelişme adı verilmektedir. Bu kavramın içeriği aşağıdaki şekilde özetlenmiştir.
ŞEKİL 2: ÖRGÜTSEL GELİŞME DÖNGÜSÜ
![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
Bu çizelge
kuramsal bağlamda örgütsel gelişme kavramını açıklamaktadır. Kurumsal
gelişmenin başlangıç aşaması vizyonun oluşturulmasıdır. Vizyon gelecekteki
makro formatların içeriğine, biçemine, süreçlerine ve koşullarına ilişkindir.
Bir anlamda gelecekte elde edilmek istenen standartların oluşturulması
demektir. Bu çalışmayı, somut ve ölçülebilir çalışma hedeflerinin belirlenmesi
izlemelidir. Buna, misyonun belirlenmesi aşaması da denilebilir. Böylelikle,
performans yönetiminin alt yapısı oluşturulmuş olacaktır. Bu süreç, sorumluluk
yönetiminin altyapısının oluşturulmasıyla tamamlanmalıdır. Sorumluluk
yönetiminin altyapısı ise birimsel temelde müdürlük yönetmeliklerinin ve
bireysel temelde görev tanımlarının hazırlanmasıyla sağlanabilir. Bu çalışmalara
koşut ve hatta onlardan önce yapılması gereken çalışma ise uygun örgüt
modelinin hazırlanması ve uygulama alanına konulması olmalıdır. Örgütte akçalı
yönetime ilişkin sorunlar saptanmışsa finansman departmanının örgütlenme yapısı
ve çalışma süreçleri geliştirilmelidir. Bu çalışma finansal yönetimin
geliştirilmesi yanında hizmet maliyetlerinin belirlenmesine yönelik önlemleri
de içermelidir. İnsan kaynakları yönetimi kurumsal gelişme çalışmalarında
üzerinde durulması gereken bir başka önemli etmendir. Çalışanların hizmete
uygunlukları yanında iş yapma becerilerinin geliştirilmesi, örgütte gereksinme
duyulan yeteneklerin nitelik ve niceliklerinin belirlenmesi ve çalışanların
moral güçlerinin geliştirilmesi bu bağlamda ele alınması gereken çalışmalar arasında
olmalıdır. Çalışma anlaşmaları ise yönetici ile astlar arasında yapılması
gereken yazılı bildirimlerden ibarettir. Belirlenen kurumsal vizyon ve misyon
çerçevesinde ve sorumluluk yönetimi anlayışına uygun olarak amir durumunda
olanlar işi yerine getirmekle ödevli alt yöneticiler arasında işin yapılış
biçimine, sonuç beklentilerine ve hizmet girdilerine ilişkin görüşmeler
yapılmalı ve varılan görüş birlikteliği ve kararlılığı zaman boyutunu da
içerecek şekilde yazıya dökülmelidir. Astın çalışması bu belge ışığında
irdelenmelidir.
Bu çalışmaların başarılı sonuç vermesi durumunda, çalışma ikliminin
iyileşmesi, birimsel ve bireysel verimliliğin
artması, hizmet kalitesinin yükselmesi, çalışmalarda yüksek performansa
ulaşılması ve personelin işten elde ettiği tatmin düzeyinin artması
beklenmektedir.
Pendik Belediyesi Özelinde Kurumsal Gelişme
Yukarıda yapılan kuramsal açıklamanın ışığı altında ve Pendik
Belediyesi’nin içinde bulunduğu koşullar dikkate alınarak hazırlanan kurumsal
gelişme ve reorganizasyon projesi aşağıdaki şekilde özetlenen ana etmenlerden
oluşmaktadır.
ŞEKİL 3: PENDİK
BELEDİYESİ KGRP ÇALIŞMALARI
![]() |
Pendik
Belediyesi KGRP projesinin yedi ana
çalışmadan oluşması planlanmıştır.
VİZYON VE MİSYON GELİŞTİRME: Bu çalışma, esas olarak,
gelecekteki Pendik makroformatına ilişkindir. Örneğin, 2010 yılında Pendik’in
demografik ve ekonomik parametrelerinin kestirilmesi bu bağlamda ele alınması
temel çalışmalardan biridir. Bu amacın gerçekleşmesi için KGRP dışında bazı
bilimsel araştırmalara gereksinim duyulmaktadır. Bu araştırma Pendik’in yakın
gelecekteki kentsel işlevlerinin saptanmasına temel oluşturacaktır. Bu temel
soruya bulunacak yanıt aynı zamanda Pendik Belediyesi’nin gelecekteki ekonomik
ve finansal temel karakteristiklerinin öğrenilmesine yardımcı olacaktır. Bu
bağlamda, geleceğin Pendik Belediyesi’ni yaratabilmek için üç temel kurumsal
düzenlemenin gerçekleştirilmesi için çaba harcanacaktır: internet ve intranet
bağlamında “e-Belediye”, “Kent Bilgi Sistemi”, bilgisayar yazılım ve
donanımlarının geliştirilmesi ve uzaktan algılama yeteneklerinin günlük çalışma
ve yönetim düzeni içine alınması.
ÖRGÜT YAPISINI DÜZENLEME: Bu çalışma “Pendik Belediyesi
nasıl daha iyi örgütlenilebilir?” sorusunun yanıtının aranması anlamına
gelmektedir. Bu bağlamda, mevcut örgüt yapısı ortaya çıkarılmış, örgüt
kuramları açısından saptamalar yapılmış ve
gerek belediye bütünü ve gerekse müdürlükler temelinde yeni örgüt
çizelgeleri hazırlanmıştır.
YÖNETİM SÜREÇLERİNİ YENİLEME: Bu çalışma da “Pendik
Belediyesi’nde hizmet nasıl daha etkili ve verimli yönetilmelidir?” sorusuna
yanıt aranmasından ibarettir. Bu bağlamda, tüm müdürlükler itibarıyla, ana iş
ve hizmet süreçleri saptanmış, iş akışı belirlenmiş, birim bütününde ve
olabildiği takdirde alt birimler temel alınarak iş yükü çözümlemeleri
yapılmıştır. Belediye mevzuatının belediyelere verdiği yasal görevler
irdelenmiş ve ilgili müdürlüğün çalışmaları ile söz konusu görevler arasındaki
tutarlılık inceleme konusu yapılmıştır.
Bu bağlamda, mevcut yönetim alışkanlıkları hedefe yönelik yönetim,
performans yönetimi, sonuç yönetimi, sorumluluk yönetimi kavramları açısından
irdelenmiştir.
PLANLAMAYI DÜZENLEME: Belediyelerde kaynak planlaması ve
yönetimi kavramları yeterli değildir.. Bu bağlamda, “Belediye’de hizmet nasıl
planlanmalıdır?” sorusu yanıt arayan bir sorudur. Buna koşut olarak, “APK
Müdürlüğü nasıl örgütlenmeli ve yönetilmelidir?” sorusu da kendisine yanıt
aramaktadır. Bu çerçevede “Kaynak planlaması nasıl yapılır?” ve “Süreç
planlaması nasıl yapılır?” gibi soruların yanıtları verilmeli ve
kurumsallaştırılmalıdır.
AKÇALI
YÖNETİMİ İYİLEŞTİRME: Kuşkusuz, belediyelerin tümü gelir ve giderin kaydı
tutulmakta ve kayıtlar muhasebeleştirilmektedir. Ancak, yasal sorumluluktan
kurtulmak amacını taşıyan bu uygulama biçimi artık yeterli değildir. Belediye
maliyesinin farklı bir şekilde
kurumsallaşması gerekmektedir. Bu bağlamda, gelir toplama yetkinliğinin
artırılması, bilgi otomasyonundan daha iyi yararlanılması ve gerçek anlamda bir
veri temeli oluşturulması gerekmektedir.
İNSAN KAYNAKLARI
YÖNETİMİNİ DEĞERLENDİRME: Personel yönetimi koşullarının iyileştirilmesi önem
taşımaktadır. Ancak, hemen belirtmek gerekir ki, merkezi yönetimin son
düzenlemeleri bu bağlamda belediyeler için önemli “ayak bağları” yaratmıştır.
Ancak, bu durum bir an için ihmal edilirse, belediye tarafından yanıtlanması
gereken ciddi personel soruları vardır. “Hizmeti kim üretecek?”, “Bu kişilerin
nitelik ve nicelikleri yeterli midir?” ve “Personelin moral gücü nasıl iyileşebilir?” gibi sorular
bunlar arasındadır. Pendik KGRP içinde çok önemli sayılması gereken bir moral
araştırması yapılmış ve bir yandan müdürlükler temelinde personelin iş yapma
gücü ölçülürken öte yandan personel gözüyle kurumsal sorunlar saptanmıştır.
TEKNİK SÜREÇLERİ GELİŞTİRME: Pendik KGRP içinde ele
alınacak son çalışma bazı önemli konularda teknik süreçlerin iyileştirilmesi
olacaktır. Bu çalışma “Hizmet nasıl üretilmelidir?” sorusuna yanıt verilmesi
anlamına gelmektedir. Bu bağlamda, konuyla ilgili örnekler yaratmak amacıyla,
kentsel planlama, kaynak planlaması, katı atık yönetimi ve planlaması ve belde
ölçeğinde çevre planlaması ele alınmış ve konuyla ilgili raporlar belediye
yönetimine verilmiştir.
SONUÇ
Bu yazının amacı Pendik KGRP hakkında bilgi vermektir.
Kuşkusuz, yapılanlar ve yapılacak olanlarla kıyaslandığında burada verilenler
yalnızca Proje’nin genel niteliklerinin özetlenmesinden ibarettir. Ancak,
geçmiş deneyimler açıkça göstermektedir ki, belediyelerin bu bağlamda izlemesi gereken temel strateji
kurumsal sorunlara öncelik vermek ve bu sorunlara etkili yanıtlar bulmak
olmalıdır.
Pendik Belediyesi, tercihini bu yönde kullanmıştır. Elde
edilecek olumlu katkıların, yalnızca Pendik Belediyesi’nin değil, öteki
belediyelerin de çalışmalarına ışık tutacağına ve yardımcı olacağına
inanılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder