Ayrılıkçı Grupların Silahsızlanma ve Toplumla
Bütünleşme Yöntemleri
Prof. Dr.
Firuz Demir Yaşamış
GİRİŞ
Mayıs 2025’te Abdullah Öcalan’ın
“silahlı mücadeleyi bırak ve dağıl” çağrısının ardından PKK (Partiya Karkeren
Kurdistane, Kürdistan İşçi Partisi) silahsızlanma sürecini başlattı. 11
Temmuz 2025’te Kuzey Irak’ta yaklaşık 30 PKK militanı simgesel bir silah yakma
töreniyle bu süreci düzenlendi. Türkiye parlamentosu (TBMM) bu süreci takip edecek
ve yasal çerçevesini oluşturacak bir komite kurdu.
İspanya’da ETA (Euskadi Ta
Askatasuna, Bask Ülkesi ve Özgürlük) 2011’de kalıcı ateşkes ilan etmiş ve
2017’de tüm silahlarını teslim ederek tümüyle silahsızlanmıştır. 2018’de dağılmıştır.
Bu süreç, uluslararası gözlemciler ve sivil toplumun doğrudan katkısıyla ilerlemiştir.
Kolombiya’da Hükümet ile 2012–2016
yıllarında süren görüşmeler sonucunda 24 Kasım 2016’da barış anlaşması
imzalanarak FARC (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia, Kolombiya
Devrimci Silahlı Güçleri) silahlı eylemlerini sonlandırmıştır. Anlaşma 2016’da
Kolombiya Kongresi tarafından onaylanmıştır.
Filipinler’de 1970’lerde başlayan ve
Müslüman Mindanao bölgesinde bağımsızlık talebiyle ilerleyen silahlı mücadele
2014’teki barış anlaşmasıyla sona erdirilmiştir. Hükümetle yapılan anlaşma
MILF’yi (Moro Islamic Liberation Front, Moro İslami Kurtuluş Cephesi) silah
bırakmaya yönlendirmiştir.
Kuzey İrlanda’da İrlanda Cumhuriyet
Ordusu ile “Troubles” dönemi 1998'deki Good Friday/Belfast Anlaşması ile
sona ermiştir. 2005’te IRA (Irish Republican Army, İrlanda Cumhuriyet
Ordusu) silahlı savaşımını bırakmış ve silahlar teslim edilmiştir.
Angola’da 2002’de ayrılıkçı UNITA’nın
(Uniao Nacional para a Independencia Total de Angola, Angola’nın Tam
Bağımsızlığı için Ulusal Birlik) lideri Jonas Savimbi’nin öldürülmesi sonrası
ateşkes imzalanmıştır. UNITA, silahlı savaşımı bırakarak Angola’da ana
muhalefet partisine dönüşmüştür.
Uzun süreli Hindistan’daki ayrılıkçı savaşım
1990’lardan itibaren önemli sayıda militanın silah bırakarak teslim olmasıyla
yavaş yavaş sonlanmıştır. 2012’de Guwahati’de 676 kişinin simgesel bir törende
silahını bırakması gibi büyük olgular gerçekleşmiştir. 2020’ye kadar ULFA (United
Liberation Front of Asom, Assam Birleşik Kurtuluş Cephesi) ve bağlı
gruplardan binlerce militan teslim olmuştur.
Çizelge 1 Özet Tablo |
||
Grup / Bölge |
Silahsızlanma Süreci ve Tarihleri |
Notlar |
PKK – Türkiye / Irak |
Temmuz 2025 simgesel silah yakma |
Parlamento komisyonu kuruldu |
ETA – İspanya / Fransa |
2011 ateşkes, 2017 silahsızlanma |
2018 dağıldı |
FARC – Kolombiya |
2016 barış anlaşması |
Kongrede onaylandı |
MILF – Filipinler |
2014 barış süreci |
Mindanao özerklik adımları başladı |
IRA – Kuzey İrlanda |
1998 anlaşma, 2005 silahsızlanma |
Politik süreç aktifleştirildi |
UNITA – Angola |
2002 ateşkes |
Görüşmeler sonrası siyaset saflarına dönüş |
ULFA – Hindistan (Assam) |
1991–2020 arasında teslim olma |
Binlerce kişi silah bıraktı |
Bu örneklerin bazıları, çatışmanın
uluslararası aracılarla veya hükümetle görüşmeler sonucu sona erdirilmesiyle,
bazıları ise egemen güçlerin mantıksal üstünlük kurması ve muhalefetin teslim
olmasıyla gerçekleşmiştir. Silahsızlanma sonrası barışın sürdürülebilir
olabilmesi için yönetimsel reformlar, toplumsal uzlaşı ve ekonomik yatırım da
kritik unsurlardır. Türkiye bağlamındaki PKK süreci halen devam eden bir barış
girişimidir. Simgesel silah yakmalarının ardından anayasal ve siyasal
düzenlemeler öne çıkmaktadır.
Araştırmanın
Amacı ve Hedefleri
Bu araştırmanın temel amacı, dünya
genelinde farklı ülkelerde ayrılıkçı örgütlerin silahsızlanma ve toplumsal
bütünleşme süreçlerine ilişkin uygulama örneklerini sistemli bir biçimde
inceleyerek elde edilen bulgular ışığında Türkiye Büyük Millet Meclisi
tarafından kurulan “Milli Dayanışma, Kardeşlik ve Demokrasi Komisyonu”na yol
gösterici olacak öneri ve değerlendirmeler sunmaktır. Araştırma, çeşitli
ülkelerde silahsızlanma sonrası barış oluşturma ve toplumsal uzlaşı
süreçlerinde uygulanan yöntem ve siyasaların kapsamlı bir çözümlemesini yaparak
bu deneyimlerin Türkiye bağlamındaki PKK silahsızlanma ve toplumsal barış
sürecine aktarılabilirliğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın özel
hedefleri şu şekilde belirlenmiştir:
Uluslararası
düzeyde ayrılıkçı hareketlerin silah bırakma ve yeniden toplumsallaşma
süreçlerinde uygulanan yöntem ve siyasaları tanımlamak ve sınıflandırmak;
Bu
uygulamaların toplumsal barış, siyasal katılım, geçiş dönemi adaleti ve
ekonomik kalkınma açısından etkilerini değerlendirmek;
Türkiye’deki
PKK silahsızlanma süreci özelinde benzer uluslararası örneklerden
çıkarılabilecek dersleri saptamak;
Türkiye’de
kurulan komisyonun etkinliklerine yol gösterici olacak somut siyasa önerileri
geliştirmek;
Komisyonun,
sürdürülebilir bir barış süreci ve toplumsal uzlaşı için izleyebileceği
stratejik ve hukuksal çerçeveyi belirlemeye katkı sağlamak.
Bu kapsamda araştırma hem kuramsal hem
de uygulamalı boyutlarıyla uluslararası karşılaştırmalı bir çözümleme sunarak
Türkiye’de barış ve demokrasi süreçlerine bilimsel ve siyasa yapıcı bakış
açısından katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Araştırma Soruları
Dünyada
benzer tarihsel, toplumsal ve siyasal bağlamlarda kurulmuş komisyonların
yapısal özellikleri, işleyiş biçimleri ve başarı ve başarısızlık nedenleri
nelerdir?
Bu
örneklerden hareketle Türkiye, kendi geçmişiyle yüzleşme ve toplumsal barışa
ulaşma çabalarında nasıl bir yol haritası oluşturabilir?
Yöntem
Bu araştırma, karşılaştırmalı kamu siyasası
çözümlemesi yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışmada, farklı toplumsal, siyasal ve
yönetsel yapılara sahip ülkelerde benzer nitelikteki toplumsal sorunlara
yönelik geliştirilen çözüm modelleri incelenmiştir. Örnek olay incelemesi (case
study) tekniği temel alınarak seçilen ülkelerdeki uygulamalar ayrıntılı
biçimde çözümlenmiş ve hukuksal düzenlemeler, kurumsal yapılanmalar, yönetişim
mekanizmaları ve siyasa çıktıları karşılaştırılmıştır. Veri toplama sürecinde
ikincil kaynaklara, özellikle akademik yazın, uluslararası kuruluş raporları,
yasa ve mevzuat metinleri ile istatistiklere başvurulmuştur. Nitel içerik çözümlemesi
yöntemi kullanılarak bu belgelerden elde edilen veriler sistemli biçimde
sınıflandırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın temel amacı Türkiye’nin benzer
sorun alanlarında nasıl bir yol haritası geliştirebileceği konusunda kavramsal
ve uygulamaya dönük önerilerde bulunmak ve komisyonun siyasa üretme sürecine
katkı sağlayacak deneysel ve çözümleyici bir çerçeve sunmaktır.
ÇÖZÜMLEME: DİĞER
ÜLKELERDEN ÖRNEKLER
Kolombiya: “The
Commoners of the South" (Güney Halkları): Kolombiya hükümetiyle yürüttüğü barış
görüşmeleri kapsamında kurulan bu grup 250 kişilik bir militan gücüyle 2024'te
silahsızlanmaya başladı. Roket atar, mayın ve bomba gibi malzemelerini teslim
etti ve bu silahlar imha edildi. Bu, Devlet Başkanı Gustavo Petro’nun “toplam
barış” stratejisinin şu an için başarılı sayılabilecek tek örneğidir.
Demokratik Kongo
Cumhuriyeti ve M23: 2013’te M23 ile
hükümet arasında Kampala’da yürütülen görüşmelerin ardından 1.500 kadar militan
silahlarını bırakarak teslim oldu. Birleşmiş Milletler'in desteğiyle normal
yaşama dönüş ve yeniden toplumla bütünleşme süreci başlatıldı.
Endonezya ve
Özgür Aceh Hareketi (GAM): 2005
Helsinki Barış Anlaşması sonrasında GAM, kalıcı ateşkes ilan etti,
silahsızlandı ve askeri kanadını dağıttı. Avrupa Birliği (AB) ve Association
of Southeast Asian Nations (Güneydoğu Asya Ulusları Birliği, ASEAN)
gözlemcilerinin denetiminde silahlar teslim edildi ve parçalara ayrılarak imha
edildi.
Hindistan ve
United Liberation Front of Asom (ULFA): 1990’lardan
itibaren birçok ULFA üyesi silah bırakarak teslim oldu. 2012’de 676 militan simgesel
bir törende silahlarını teslim etti. 2020’ye kadar toplamda yaklaşık 8.700 kişi
teslim oldu.
Pakistan ve
Belucistan Ayrılıkçıları: Belucistan
bölgesinde etkinlik gösteren ayrılıkçı militanlardan en az ikisi basın
toplantısıyla silah bıraktığını ve örgütlenme biçimlerini terk ettiğini
duyurdu. Söz konusu kişiler yabancı istihbarat kurumlarının desteğinden söz
etti.
Kamerun ve Red
Dragons (Ambazonya Hareketi):
Red Dragons militanlarından Ateasong Belts Tajoah, 2019’da teslim olarak toplumla
yeniden bütünleşme merkezinde eğitim aldı. Günümüzde barış savunucusu olarak
öğretmenlik yapıyor ve bölgedeki gençleri silah bırakmaya özendiriyor.
Azerbaycan ve
Ermeni ayrılıkçılar – Dağlık Karabağ: Eylül
2023’te Azerbaycan’ın askeri harekatı sonrası Karabağ’daki etnik Ermeni gruplar
silahlarını Rus barış gücüne teslim etti. 800'den fazla küçük silah, 6 zırhlı araç ve
binlerce cephane teslim edildi.
Çizelge 2 Özet |
|||
Ülke |
Grup / Bölge |
Silah Bırakma / Teslim Tarihi |
Notlar |
Kolombiya |
The Commoners of the South |
2024 – silah teslimi |
Halihazır barış stratejisindeki tek grup |
DRC |
M23 |
2013 – Kampala’da yaklaşık 1.500 kişi |
MONUSCO ve DDR süreçleri |
Endonezya |
GAM (Aceh) |
2005 – Helsinki Anlaşması sonrası |
Silah imha, siyasal süreç başlatıldı |
Hindistan |
ULFA |
1991–2020 arası binlerce militan teslimi |
Assam'da süregelen siyasal çözüm |
Pakistan |
Beluci ayrılıkçı militanlar |
Güncel – bireysel teslimler |
Basın önünde bireysel olumlu adımlar |
Kamerun |
Red Dragons |
2019 – Ateasong Belts Tajoah teslimi |
Eski militan barış savunucusu oldu |
Azerbaycan/Ermenistan |
Karabağ grupları |
Eylül 2023 – Rus barış gücüne asker teslimi |
Bölgede yeniden bütünleşme sürüyor |
Yukarıda da belirtildiği üzere, silah
teslim biçimleri çeşitlilik göstermektedir. Bireysel teslimlerden simgesel
kitlesel törensel silah yakmaya kadar farklı yöntemler uygulanmıştır. Bu
gelişmelerde BMGK, AB, BM gibi uluslararası örgütler uzlaşı süreçlerinde kritik
rol oynamıştır. Barış sonrasında bütünleşme çabaları önem kazanmıştır. Ekonomik
destek, adalet mekanizmaları ve yerel özerklik gibi konular devam eden barışın
sürdürülebilirliği açısından kritik önem kazanmıştır.
Sri Lanka ve
Tamil Kaplanları (LTTE Liberation
Tigers of Tamil Eelam,
Tamil Eelam Kurtuluş Kaplanları)
LTTE, Sri Lanka'nın kuzey ve doğusunda
bağımsız bir Tamil devleti (Tamil Eelam) kurmak amacıyla 1983’te silahlı
savaşa başladı. Hareket, intihar bombacıları, çocuk asker kullanımı ve deniz
kuvvetleri gibi yapılarla oldukça sistemliydi. 1985, 1989, 1995 ve 2002’de
birçok kez barış görüşmeleri denendi. En ciddi süreç olarak 2002 yılında Norveç
arabuluculuğu ile ateşkes ilan edildi. Ancak, her defasında çatışmalar yeniden
başladı. LTTE, silah bırakmayı hiçbir zaman kabul etmedi. 2006’da Sri Lanka
hükümeti, barış sürecinin çöktüğünü ilan etti. 2006–2009 arasında ordu büyük
bir saldırı başlattı. Mayıs 2009’da LTTE lideri Velupillai Prabhakaran
öldürüldü ve örgüt askeri olarak yok edildi. Yaklaşık 40.000 Tamil sivilin
hayatını kaybettiği tahmin ediliyor. Tamil Kaplanları, barış anlaşmaları
sırasında bile silahsızlanmayı reddetti. Örgüt, savaşarak hedeflerine ulaşma
stratejisini sürdürdü. Bu nedenle, ETA, IRA, FARC gibi silahsızlanma yoluyla
çözüm örneklerinden ayrılmaktadır. Sri Lanka devleti, 2009’dan sonra Tamil
bölgelerinde askeri denetim sağladı. Ancak halen toplumsal kutuplaşma, insan
hakları ihlalleri iddiaları, Tamil halkının kültürel ve siyasal talepleri devam
etmektedir. Diasporadaki Tamil gruplar ise uluslararası forumlarda hak
arayışını sürdürüyor.
Çizelge 2 Özet |
|
Özellik |
Sri Lanka – LTTE Örneği |
Silah bırakma |
Hiçbir zaman kabul etmedi |
Barış anlaşması |
Denendi ama başarısız oldu |
Süreç nasıl sona erdi? |
Askeri müdahale (2009)
ile |
Örgüt ne oldu? |
Lideri öldürüldü, örgüt
dağıldı |
Toplumsal sorun devam ediyor mu? |
Evet – ayrımcılık ve
eşitlik tartışmaları sürüyor |
ÇEŞİTLİ ÜLKELERDE
UYGULANAN TOPLUMSAL BARIŞ MODELLERİ
Ayrılıkçı örgütlerin silah bırakması
ya da teslim olması ayrılıkçı eylemlerin doğmasına ve genişlemesine yol açan
olumsuz etmenleri ortadan kaldırmamaktadır. Bu nedenle siyasal ve toplumsal kararlılığın
sağlanması için çeşitli önlemler alınması gerekmektedir. Tek ve genel olarak
kabul edilmiş bir modelden söz etmek olanaklı değildir. Sorunu yaşayan her ülke
kendisine özgü koşullarda yine kendisine özgü önlemler almakta ve
uygulamaktadır. Aşağıdaki çizelge bu örneklerin bir kesimini özetlemektedir.
Çizelge 4 Silah Bırakma Sonrası Toplumsal
Barış Önlemleri (Karşılaştırmalı Liste) |
|
Ülke / Örgüt |
Uygulanan Önlemler |
İspanya / ETA |
Anayasal reform yapılmadı ancak mahkum transferleri uygulandı |
Yerel özerklik güçlendirildi |
|
Sivil toplum ve kurban yakınlarının katılımıyla uzlaşma
projeleri (ör. “Gernika Anlaşması”) [1] |
|
Silahların imhası uluslararası gözlemcilerle yapıldı |
|
İngiltere / IRA |
“Good Friday” Anlaşması
(1998) [2]:
Katolik-Protestan yönetim paylaşımı |
IRA mahkumları için erken tahliye |
|
Eğitim, istihdam, konut gibi alanlarda ayrımcılığı azaltıcı toplumsal
siyasalar |
|
Silahların BM ve bağımsız kurul eşliğinde imhası |
|
Gerçek ve uzlaşma komisyonları yerine “ortak hafıza oluşturma”
çalışmaları |
|
Kolombiya / FARC |
Barış anlaşmasına anayasal statü verildi |
FARC üyeleri için siyasal parti kurma hakkı |
|
Kurbanlar için Gerçek Komisyonu ve Barış Mahkemesi |
|
Kırsal reformlar, arazi dağıtımı |
|
Yeniden Topluma Kazandırma merkezlerinde silah bırakanlara
eğitim ve psikolojik destek |
|
Filipinler / MILF |
MILF liderleriyle birlikte Bangsamoro Özerk Bölgesi kuruldu
(2019) |
Geçici hükümette MILF temsil hakkı |
|
Eski militanlara iş ve eğitim hakkı |
|
Silah teslimatı AB ve BM gözleminde yapıldı |
|
Sivil topluma geçiş için fon ve teknik destek |
|
Endonezya / GAM |
Aceh’e geniş özerklik tanındı |
Şeriat hukuku uygulamasına yerel düzeyde izin verildi |
|
GAM üyeleri siyaset yapabildi (ör. yerel seçimlere katılım) |
|
Ekonomik destek paketleri: kalkınma fonları |
|
Silahsızlanma süreci AB gözleminde yürütüldü |
|
Angola / UNITA |
UNITA bir siyasal partiye dönüştürüldü |
BM öncülüğünde silahsızlandırma ve topluma kazandırma
programları |
|
Devlet televizyonu ve kamu alanlarında eşit temsil çağrısı |
|
Kurbanlar ve savaş mağdurları için topluma kazandırma merkezleri
kuruldu |
|
Hindistan / ULFA -
|
Assam bölgesinde ekonomik yatırımlar artırıldı |
Silah bırakanlara eğitim, küçük işletme kredisi, istihdam
desteği |
|
Bazı eyaletlerde yerel kültürel haklar ve dillerin tanınması |
|
Silahsızlanan liderlerle doğrudan görüşerek onurlu çıkış
sağlandı |
|
Kamerun / Red Dragons
|
Silah bırakanlara psikolojik ve ekonomik destek, meslek eğitimi |
Kurbanlara psikolojik destek ve toplumla yeniden bütünleşme
eğitimi |
|
Yerel uzlaşı inisiyatifleri ve dinsel liderlerin arabuluculuğu |
|
Azerbaycan / Karabağ Ermenileri |
Silah tesliminden sonra Rus barış gücü aracılığıyla kademeli bütünleşme |
Yeniden yerleşim ve altyapı projeleri |
|
Etnik Ermenilere yönelik güvenlik güvenceleri (ancak etki düzeyi
tartışmalı) |
ALINAN ÖNLEMLERİN
SINIFLANDIRILMASI
Örnek ülkelerde alınan anayasal,
hukuksal, siyasal, toplumsal ve ekonomik önlemlerin genel bir sınıflandırması
aşağıda verilmiştir.
Çizelge 5 Genel Kategoriler Altında Toplumsal
Barış Önlemleri |
|
1. Hukuksal ve Anayasal Önlemler |
Anlaşmaların anayasal güvence altına alınması (Kolombiya,
Filipinler) |
Yerel özerklik ya da bölgesel yönetim (Endonezya/Aceh,
Filipinler/Mindanao) |
|
2. Toplumsal Bütünleşme |
Eski militanlara meslek eğitimi, psikolojik destek, istihdam
olanakları |
Savaş mağdurlarına sağlık ve psikososyal hizmet |
|
3. Siyasal Katılım Hakkı |
Silah bırakan grupların siyaset yapabilmesi (FARC, MILF, GAM,
UNITA) |
Geçici meclis veya hükümette yer alma hakkı |
|
4. Gerçek, Uzlaşma ve Adalet |
Gerçek komisyonları ve geçiş dönemi adaleti (Kolombiya) |
Ortak anma günleri, kurban anıtları (İngiltere-IRA) |
|
5. Uluslararası Gözlem ve Güvence |
Silahsızlanmanın tarafsız kurumlarca gözetimi (AB, BM, Norveç) |
Barış sürecine uluslararası destek ve baskı mekanizmaları |
|
6. Ekonomik Kalkınma ve Destek |
Yatırım planları, kırsal kalkınma paketleri (Assam, Aceh) |
Bireysel destekler: mikro kredi, arazi desteği |
Sonuç olarak belirtmek gerekirse, silah
bırakma sürecinden sonra siyasal ve toplumsal kararlılığı sağlayan en başarılı
modellerin üç ana ilkeye dayandığı görülmektedir: Siyasallaşma yani eski
savaşçıların siyasete yönlendirilmesi, toplumsal adalet yani kurbanlara gerçek,
onarım ve tazminat sağlanması ve yapısal dönüşüm yani yönetim ve kalkınma
modellerinde reform yapılması.
Çizelge 6 Çatışma Sonrası Barış İnşası Siyasa
Matrisi |
||
Siyasa Alanı |
Amaç |
Uygulama Örnekleri |
Anayasal Dönüştürücü Reformlar |
Siyasal güvenceler, yönetişim reformları, yerel özerklik |
Aceh: özerk bölge statüsü (Endonezya) |
Mindanao Özerk Yönetimi (Filipinler) |
||
Good Friday Anlaşması (İngiltere-IRA) |
||
Geçiş Dönemi Adaleti |
Mağdurların tanınması, suçların belgelenmesi, cezasızlığın
önlenmesi |
Kolombiya: Gerçek Komisyonu ve Özel Barış Mahkemeleri |
Güney Afrika tipi model önerisi |
||
Siyasal Bütünleşme |
Eski militanların siyasal sistemle bütünleşmesi |
FARC: Siyasal parti kurma hakkı |
MILF/GAM/UNITA: Yerel seçimlere katılım hakkı |
||
Silahsızlanma ve Gözlem |
Güvenlik riski ortadan kaldırma, silah denetimi |
ETA ve FARC: Uluslararası gözlemciler eşliğinde silah imhası |
Silahsızlandırma, Terhis ve Topluma Yeniden Bütünleşme [3] |
Eski savaşçıların topluma dönüşü, ekonomik ve toplumsal bütünleşme |
Kolombiya, Angola, Kamerun: psikolojik destek, mesleki eğitim,
kredi olanakları |
Ekonomik Kalkınma ve Yatırım |
Bölgesel eşitsizlikleri azaltma, çatışma nedenlerini yapısal
olarak giderme |
Assam (ULFA sonrası): altyapı ve iş geliştirme |
Aceh/Mindanao: özel kalkınma fonları |
||
Kültürel Haklar ve Tanınma - |
Etnik/dinsel/kültürel taleplerin tanınması |
Hindistan (ULFA): dilsel-kültürel haklar |
Endonezya (Aceh): yerel şeriat uygulaması |
||
Toplumsal Uzlaşı ve Ortak Hafıza |
Kurbanların onurlandırılması, toplumsal bağışlamayı özendirme |
- IRA süreci: ortak anma etkinlikleri |
Gernika Girişimi (ETA sonrası) |
||
Uluslararası Destek ve Diplomasi |
Sürece meşruluk kazandırmak, dış güvenceler |
Norveç (Kolombiya, Sri Lanka), AB (Endonezya), BM (Angola,
FARC), Rusya (Karabağ) |
YÖNTEMLERİN
İSİMLENDİRİLMESİ
Ayrılıkçı militanların topluma yenden
kazandırılması için uygulanan yöntemler çeşitli şekillerde sınıflandırılabilir.
Aşağıdaki çizelgede bu amaçla yapılmış bir sınıflandırma yer almaktadır.
Çizelge 7 Yapısal ve Yasal Düzenlemeler İçin
Kullanılabilecek Başlıklar |
|
Boyut |
Açıklama |
Güvence |
Anayasal statü, siyasal reform, güvenlik güvenceleri |
Adalet |
Yargısal mekanizmalar, kurban hakları, geçiş dönemi adaleti |
Siyasal Katılım |
Eski militanların yasal siyasetle bütünleşme olanağı verilmesi |
Toplumsal Uyum |
Ortak hafıza, toplumsal diyalog, simgesel jestler |
Toplumsal ve Ekonomik Bütünleşme |
DDR, kalkınma projeleri, gençlik ve
istihdam destekleri |
Uluslararası Gözlem |
Tarafsız arabuluculuk ve meşruluk süreçleri |
SİLAH BIRAKMA
SONRASI UYGULANAN SİYASALAR
Ayrılıkçı grupların silah bırakması ve
teslim olmasından donra sorunun yaşayan ülkelerde çeşitli siyasalar uygulama
alanına konulmuştur. Aşağıdaki çizelge bu siyasaların genel nitelikli bir
özetini vermektedir.
Çizelge 8 Silah Bırakma Sonrası Uygulanan Siyasalar |
||
Siyasa Alanı |
Uygulama Araçları |
Uygulayan Ülkelerden Örnekler |
Silahsızlandırma, Terhis ve Yeniden Bütünleşme (DDR) |
Silah toplama kampanyaları |
Kolombiya (FARC) Sierra Leone (RUF) [4] |
Militanlara genel af / ceza indirimi |
||
Meslek eğitimi ve işe yerleştirme - Nepal (Maoistler) |
||
Adalet ve Geçiş Süreci ve Mekanizmaları |
Gerçek ve uzlaşma komisyonları |
Güney Afrika (TRC) Ruanda (Gacaca mahkemeleri) [5] Kolombiya (Özel Barış Mahkemeleri) |
Mağdurlar için tazminat |
||
Ulusal/militanlara yönelik ceza davaları |
||
Siyasal Bütünleşme ve Temsil Hakkı |
Militanların siyasal parti kurmasına izin |
Nepal (Maoist Partisi) İrlanda (Sinn Fein [6]-
IRA sonrası) Bosna (Dayton sonrası kantonlar) |
Parlamentoda/senatoda sandalye kotası |
||
Yerel yönetimlerde özerklik |
||
Yerinden Edilenlerin Geri Dönüşü ve Mülkiyet Sorunları |
Zorla göç edenlere dönüş desteği |
Bosna-Hersek Ruanda Uganda |
Mülklerin geri verilmesi / tazminat |
||
Konut ve altyapı desteği |
||
Güvenlik Sektörü Reformu |
Polis ve ordu ile eski militanların bütünleştirilmesi |
Nepal Mozambik Liberya |
Etkin, saydam ve tarafsız güvenlik yapılanması |
||
Toplumsal diyalog projeleri |
Yerel dil ve kültüre saygı |
Ruanda Kosova Güney Afrika |
Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Yardım |
Barış bölgelerine özel kalkınma fonları |
Kolombiya Filipinler (Mindanao) Sierra Leone |
Yoksullukla mücadele |
||
Gençlere yönelik iş fırsatları |
||
Uluslararası Gözlem ve Denetim |
BM barış gücü / gözlem misyonları |
Doğu Timor (UNTAET) El Salvador (ONUSAL) |
AB veya diğer uluslararası kuruluşların teknik desteği - Kosova (UNMIK) [7] |
Başarılı örnekler arasında Güney
Afrika, Nepal, Kolombiya ve Sierra Leone öne çıkarken, başarısız veya kısmen
başarılı örnekler arasında Sri Lanka (Tamil Eelam) ve Sudan (Güney
Sudan) yer almaktadır. Tüm süreçlerde toplum katılımı, kapsayıcılık ve uzun
vadeli planlama barışın kalıcılığı açısından belirleyici etmenler olarak öne
çıkmaktadır.
BARIŞ VE
KARARLILIĞI GÜÇLENDİREN SİYASALAR
Siyasal ve toplumsal kararlılığın
sürdürülmesi amacıyla uygulanan siyasaların genel nitelikli bir özeti aşağıdaki
çizelgede yer almaktadır.
Çizelge 9 Silah bırakma sonrası barış ve
istikrarı güçlendiren siyasalar |
||
Siyasa Alanı |
Uygulamalar ve Önlemler |
Ülke Örnekleri |
Silahsızlandırma, Terhis ve Bütünleşme (DDR) |
Eski savaşçıların silahlarının toplanması |
Kolombiya, Nepal, Mozambik, İrlanda |
Terhis programları |
||
Toplumla yeniden bütünleşme eğitimleri ve destekleri |
||
Geçiş Dönemi Adaleti |
Gerçek ve uzlaşma komisyonları |
Güney Afrika (model olarak), Kolombiya, Nepal |
Geçici af yasaları |
||
Savaş suçlarına özel mahkemeler |
||
Anayasal Reform ve Siyasal Güç Paylaşımı |
Yeni anayasa veya anayasal değişiklikler |
Nepal, Endonezya (Aceh), Güney Sudan |
Etnik, bölgesel veya dinsel temsil yeteneğinin artırılması |
||
Yerel özerklik mekanizmaları |
||
Siyasal Bütünleşme |
Eski örgüt üyelerinin siyasal partilere katılımı |
Kolombiya (FARC), İrlanda (Sinn Fein), Nepal |
Yeni siyasal partilerin kurulmasına izin verilmesi |
||
Ekonomik ve Toplumsal İyileşme |
Eski militanlara iş, tarım desteği, mikro-kredi |
Mozambik, Kolombiya, Nepal |
Travma destek programları |
||
Eğitim ve istihdam kursları |
||
Toplumsal Uzlaşı ve Eğitim |
Barış eğitimi programları |
İrlanda, Nepal, Kolombiya |
Kamu medyasında çatışma sonrası olay anlatımı |
||
Toplumsal diyalog platformları |
||
Güvenlik Sektörü Reformu |
Polis ve ordu reformları |
Nepal, Mozambik, Aceh (Endonezya) |
Eski militanların güvenlik güçlerine katılımı |
||
Sivil denetimin güçlendirilmesi |
||
Uluslararası Gözetim ve Destek |
BM gözlem misyonları |
Kolombiya, Nepal, Güney Sudan, Mozambik |
AB ve bölgesel aktörlerin barışa destek misyonları |
||
Donör destekli yeniden yapılanma programları |
Kolombiya’da FARC üyelerine siyasal
katılım hakkı tanındı. Af yasaları ve kırsal kalkınma paketleriyle barış
desteklendi. Nepal’de Maoist isyancılar anayasal reformla sistemle bütünleştirildi.
Geçici anayasa ile barış süreci sürdürüldü. İrlanda’da Sinn Fein’in
siyasetle bütünleşmesine ve silahsızlandırma sürecine AB-BM destekli gözetim çalışmaları
eşlik etti. Endonezya’da Aceh bölgesine özerklik verildi. GAM (Gerakan Aceh Merdeka) silah bıraktı ve siyasal partiye dönüştü. Mozambik’te
RENAMO [8] ile
yapılan barış anlaşması sonrası Silahsızlandırma, Terhis ve Topluma Yeniden
Bütünleşme süreci başarıyla işletildi. Güney Sudan’da silah bırakma süreci
sonrası anayasal yapı kuruldu ancak siyasal kararsızlık devam etti.
Bu matris, hem tarihsel örneklerden
çıkarılmış önlemler dizisini hem de bunların uygulanabildiği siyasal ve
toplumsal koşulları dikkate almaktadır.
TÜRKİYE ÖZELİNDE
Bu çalışmaları Türkiye’de
gerçekleştirmek üzere TBMM’de 51 milletvekilinden ve tüm siyasal gruplardan
oluşan “Milli Dayanışma, Kardeşlik ve Demokrasi Komisyonu” kurulmuştur. Bu
komisyon yukarıda özetlenen çalışmaların benzerlerini planlamak ve yasal
düzenlemeler için TBMM Genel Kurulu’na önermek üzere kurulmuştur.
PKK’nın silah bırakması sonrasında
Türkiye’de toplumsal barış ve siyasal kararlılığın sağlanmasını ve
sürdürülmesini olanaklı kılabilecek bazı siyasa önerileri yol gösterici olmak
bakımından aşağıdaki çizelgede özetlenmeye çalışılmıştır. Ancak Türkiye ile
ilgili sorunun temel bir kırılma noktasına sahip olduğu unutulmamalıdır:
PKK’nın Suriye, Irak ve İran’daki varlığı ve etkinlikleri. Geniş bir alana ve
çeşitli ülkelere dağılmış olan bu örgütün tümüyle toplumlarda bütünleşmesi çok
zor ve hatta olanaksız görülmektedir. Aşağıdaki çizelge incelenirken bu önemli
özellikle gözden uzak tutulmamalıdır.
Çizelge 10 PKK’nın silah bırakması ve dağılması
sonrası izlenebilecek siyasalar [9] |
||
Siyasa Alanı |
Amaç |
Önerilen Uygulamalar / Araçlar |
Güvenlik Sektörü Reformu |
Devletin tekeli altında güvenliğin yeniden oluşturulması |
Köy koruculuğunun kaldırılması veya sivilleştirilmesi |
Polis ve jandarma içindeki insan hakları ihlalleriyle ilişkili
personelin tasfiyesi |
||
Kolluk kuvvetleri için insan hakları ve çatışma çözümü eğitimi |
||
Silahsızlandırma, Terhis ve Toplumla Yeniden Bütünleşme |
Eski militanların topluma kazandırılması |
Gönüllü teslim olan eski örgüt mensuplarına af veya ceza indirimi
içeren programlar |
Mesleki eğitim ve geçim desteği |
||
Psikolojik destek, aile birleşimi ve toplumsal hizmetler |
||
Yerinden Edilenlerin Geri Dönüşü |
Zorla göç ettirilenlerin evlerine güvenli dönüşü |
Mayın temizliği ve temel altyapının yeniden kurulması |
Tazminat mekanizmaları |
||
Geri dönüş sürecinde uluslararası gözlemcilerden destek |
||
Adalet ve Geçiş Dönemi Mekanizmaları |
Toplumsal hafıza, mağduriyetlerin onarılması |
Gerçek komisyonu kurulması |
Faili meçhul cinayetlerin soruşturulması |
||
Kamuoyuna açık özür ve telafi mekanizmaları (örneğin tazminat,
kamusal anma alanları) |
||
Siyasal Katılımın Genişletilmesi |
Kürt vatandaşların siyasal sistemde etkili temsili |
Yasal partiler üzerindeki kapatma tehdidinin kaldırılması |
Seçim barajının düşürülmesi veya kaldırılması |
||
Anayasal yurttaşlık ve eşit temsil ilkelerinin güçlendirilmesi |
||
Kültürel Haklar ve Tanınma |
Kimlik temelli dışlanmanın sona erdirilmesi |
Anadilde eğitim hakkı |
TRT Kürdi dışındaki özel medya kuruluşlarının desteklenmesi |
||
Kürt dili ve kültürü üzerine üniversitelerde akademik
merkezlerin kurulması |
||
Toplumsal ve Ekonomik Kalkınma |
Bölgesel eşitsizliklerin azaltılması |
Bölgeye özel kalkınma ajanslarının güçlendirilmesi |
Alt yapı, tarım, turizm ve sanayi yatırımlarını destekleme |
||
Yolsuzluk karşıtı şeffaf mekanizmaların kurulması |
||
Toplumsal Uyum ve Diyalog Türkler,
Kürtler ve Diğer Gruplar Arasında Güven Oluşturulması |
Ortak tarih, hafıza ve kimlik üzerine toplumlar arası diyalog
programları |
Sivil toplumun desteklenmesi, özellikle kadın ve gençlik odaklı
projeler |
Belediyeler arası kardeş şehir projeleri ve ortak hizmet
modelleri |
||
Eğitim Reformu |
Barış kültürünün yeniden kurulması |
Eğitim programlarına insan hakları, çoğulculuk ve çatışma
çözümüne ilişkin içerikler eklenmesi |
Çok dilli öğretmen eğitimi programları |
||
Okullarda barış kulüpleri ve uzlaştırıcı öğrenci komisyonları |
||
Ulusal ve Uluslararası Gözlem
“Barış Süreci İzleme Kurulu”nun Kurulması |
Sürecin saydam, güvenilir ve denetlenebilir olması |
Avrupa Konseyi, BM ve benzeri aktörlerin teknik destek ve
raporlama desteği |
Sürece ilişkin düzenli kamu bilgilendirmesi |
Yukarıdaki matris çatışma sonrası
geçiş sürecinin yumuşak geçiş ilkesine dayanmaktadır. Uygulamalarda
eşzamanlılık yerine aşamalı uygulama esas alınmalıdır. Örneğin, önce güvenlik
reformu ve “Silahsızlandırma, Terhis ve Toplumla
Yeniden Bütünleşme” (DDR), ardından siyasal reformlar ve adalet mekanizmaları
uygulamasına geçilmelidir. Süreç, sadece merkezi hükümetle değil yerel
yönetimler, üniversiteler, barolar ve sivil toplum gibi aktörlerle iş birliği
içinde yürütülmelidir. Hukuksal güvence olmadan uygulanan her çözüm önerisinin
yeni krizlerin zeminini hazırlayabileceği unutulmamalıdır. Çalışmaların Anayasal
güvenceye sahip olması esas olmalıdır.
GENEL
DEĞERLENDİRME VE SONUÇ
Bu çalışma, Türkiye’de çözüm bekleyen
yapısal ve tarihsel bir sorun olan Kürt sorununa yönelik yeni ve kapsayıcı
yaklaşımlar geliştirme arayışına katkı sunmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede,
farklı toplumsal kimliklerin eşit yurttaşlık temelinde bir arada yaşamasını
sağlamaya yönelik olarak dünya genelinde uygulanmış anayasal ve kurumsal modeller
incelenmiştir. Karşılaştırmalı bakış açısıyla ele alınan bu örnekler etnik,
dilsel ve kültürel çeşitliliğin hukuksal ve yönetsel mekanizmalarla nasıl
yönetildiğine ilişkin zengin bir veri seti sunmaktadır.
Çalışmanın temel bulgularına göre,
etnik temelli sorunların çözümünde demokratikleşme, yerel özerklik, çoğulculuk,
kapsayıcı anayasal düzenlemeler ve kurumsal güven oluşturma belirleyici rol
oynamaktadır. İncelenen örneklerde çözüm sürecinin başarıya ulaşmasında
taraflar arasında diyalog ve görüşme kültürünün yerleşik duruma gelmesi,
kapsayıcı anayasal ilkelerin açıkça tanımlanması ve uygulama araçlarının siyasal
iradeyle desteklenmesi önemli etmenler olarak öne çıkmaktadır.
Türkiye özelinde değerlendirildiğinde,
bu deneyimlerin aktarılabilir boyutları olduğu kadar sınırlılıkları da
bulunmaktadır. Her ülkenin tarihsel, siyasal ve toplumsal bağlamı farklılık
gösterdiğinden, örneklerin birebir kopyalanması değil, uyarlanabilir ilkelerin
süzülerek tartışılması gerekmektedir. Bu bağlamda araştırma, Türkiye’nin kendi
özgün koşullarına uygun çoğulcu, eşitlikçi ve kapsayıcı bir çözüm yolunun
inşasında komisyona yol gösterici ilkeler ve öneriler sunmayı hedeflemektedir.
Uluslararası deneyimlerin dikkatli ve
eleştirel bir biçimde incelenmesi, Türkiye’de toplumsal barışı kurmaya yönelik
stratejik çabaların daha bilinçli ve sürdürülebilir biçimde yürütülmesine katkı
sağlayabilir. Bu doğrultuda kurulan komisyonun yalnızca mevcut çatışma
dinamiklerini değil aynı zamanda gelecekteki toplumsal bütünleşme gereksinimini
de gözeten çok katmanlı bir yaklaşım benimsemesi gerekmektedir. Çalışma, bu
çerçevede geliştirilecek anayasal ve yönetsel reformların Türkiye’nin
demokratikleşme süreci açısından da belirleyici olacağı kanaatini taşımaktadır.
PKK'nın Sınır
Ötesi Örgütlenmesi ve Türkiye'deki Çözüm Arayışlarına Etkisi
PKK’nın yalnızca Türkiye sınırları
içerisinde değil, aynı zamanda Suriye, Irak ve Avrupa ülkelerinde örgütlü
yapılar kurmuş olması örgütü klasik bir iç güvenlik tehdidinin ötesine
taşımakta ve ulus-aşırı bir aktöre dönüştürmektedir. Bu durum, Türkiye’nin
terörle mücadele stratejileri ve çözüm odaklı siyasaları açısından çok katmanlı
bir kısıt oluşturur. Özellikle Suriye'nin kuzeyinde PYD/YPG yapılanması
üzerinden kurulan alan egemenliği PKK'nın Türkiye dışındaki hareket alanını
genişletmiş ve örgüte taktiksel derinlik ve diplomatik görünürlük
kazandırmıştır. Aynı şekilde Irak’ın kuzeyinde Kandil ve çevresinde uzun
yıllara yayılan yerleşiklik Türkiye'nin askeri operasyonlarının sürekliliğini
ve kapsamını zorunlu kılmıştır.
Avrupa’daki diaspora üzerinden elde
edilen finansman, propaganda ve lobi etkinlikleri ise örgütün uluslararası
meşruluk üretme çabasına katkı sağlamakta ve Türkiye’nin bu ülkelerle yürüttüğü
iş birliği süreçlerini karmaşıklaştırmaktadır. Bu çoklu zeminli yapı, PKK'nın
Türkiye merkezli bir çözüm sürecine alınmasını zorlaştırmakta ve örgütün askeri
ve siyasal kapasitesi kırılmadan anlamlı bir görüşme zeminine çekilmesini olanaksız
kılmaktadır. Bu nedenle, örgütün sınır ötesindeki etkililiğinin devam ediyor oluşu
Türkiye'nin çözüm ve normalleşme yönlü siyasalarında kritik bir sınırlayıcı
değişken olarak varlığını sürdürmektedir.
PKK'nın Diğer
Ülkelerdeki Örgütlenmesinin Sınırlayıcı Etkisi
PKK’nın yalnızca Türkiye sınırları
içinde değil, başta Irak ve Suriye olmak üzere bölge ülkelerinde ve Avrupa’nın
çeşitli merkezlerinde de örgütlenmiş olması Türkiye’nin örgütle savaşım
stratejisini karmaşıklaştırmakta ve sınır ötesi aktörlerle iş birliği
gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bu çoklu coğrafi yapılanma örgütün hem
lojistik hem de ideolojik açıdan esnek bir varlık sürdürebilmesine olanak
tanımakta ve dolayısıyla Türkiye’deki silahlı unsurların tasfiyesi ya da örgüt
liderliğinin serbest bırakılması gibi senaryolarda diğer ülke yapılanmalarının konumu
belirleyici rol oynamaktadır. Örneğin, Kandil’deki lider kadronun ya da
Suriye’nin kuzeyindeki yapılanmaların tavrı Türkiye’de başlatılabilecek bir
silahsızlanma sürecinin başarısını doğrudan etkileyebilecek gizil gücüne
sahiptir. Ayrıca, Avrupa ülkelerinde siyasal ve finansal destek ağlarına sahip
olan PKK’nın bu bağlantıları, örgütün merkezi otoritesini parçalı hale
getirerek, alınacak kararların bütün olarak uygulanmasını zorlaştırmaktadır. Bu
durum, örgütün dağılması veya silah bırakması gibi hedeflere ulaşılmasında
ciddi bir sınırlayıcı unsur olarak ortaya çıkmaktadır. Türkiye açısından, bu
çok katmanlı ve çok coğrafyalı yapı ile savaşım uluslararası diplomatik ilişkilerin
ve istihbarat iş birliklerinin önemi daha da artmaktadır.
KAYNAKÇA
Barkey, H. J., & Fuller, G. E.
(1998). Turkey’s Kurdish question. Rowman & Littlefield Publishers.
Çandar, C. (2012). Leaving the
mountain: How may the PKK lay down arms? Freeing the Kurdish question from
violence. TESEV Yayınları.
Europol. (2023). European Union
Terrorism Situation and Trend Report (TE-SAT) 2023. https://www.europol.europa.eu
Gunter, M. M. (2011). The Kurds: A
modern history. Markus Wiener Publishers.
Marcus, A. (2007). Blood and belief:
The PKK and the Kurdish fight for independence. NYU Press.
Özpek, B. B., & Mutluer, O.
(2022). The limits of peace: Turkey, the Kurdish question and the failed peace
process. Routledge.
Romano, D. (2006). The Kurdish
nationalist movement: Opportunity, mobilization and identity. Cambridge
University Press.
T.C. Adalet Bakanlığı. (2023). Yargı
İstatistikleri 2022. https://www.adalet.gov.tr
T.C. İçişleri Bakanlığı. (2024).
Terörle mücadele yıllık raporu 2023. https://www.icisleri.gov.tr
UNODC. (2022). World Drug Report 2022.
United Nations Office on Drugs and Crime. https://www.unodc.org
Watts, N. F. (2010). Activists in
office: Kurdish politics and protest in Turkey. University of Washington Press.
[1] Gernika
Anlaşması (Estatuto de Gernika), İspanya’da Bask bölgesine geniş özerklik
tanıyan ve 1979 yılında kabul edilen bir özerklik statüsüdür. Adını, Bask halkı
için tarihi ve sembolik öneme sahip olan Gernika (Guernica) kentinden alır. Bu
anlaşma, İspanya’nın demokratikleşme sürecinde, özellikle Franco diktatörlüğü
sonrası dönemde Bask bölgesi ile merkezi hükümet arasında yapılan bir uzlaşının
ürünüdür.
[2] Good Friday Agreement (diğer adıyla
Belfast Anlaşması), 10 Nisan 1998 tarihinde Kuzey İrlanda'da imzalanan, barışa
yönelik tarihi bir anlaşmadır. Bu anlaşma, yaklaşık 30 yıl süren ve “The
Troubles” olarak bilinen mezhepsel ve siyasal çatışmaların sona
erdirilmesinde kritik rol oynamıştır.
[3] Disarmament,
Demobilization, and Reintegration, DDR
[4] RUF (Revolutionary
United Front), Sierra Leone’de 1991–2002 yılları arasında etkinlik
göstermiş bir silahlı isyancı örgüttür.
[5] Gacaca
Mahkemeleri, 1994 Ruanda Soykırımı sonrasında Ruanda hükümeti tarafından
kurulan yerel ve geleneksel adalet mekanizmalarıdır. Amaçları, yüz binlerce
faili ve suç iştirakçisini kapsayan soykırım suçlarını hızlı ve toplumsal
uzlaşma temelli şekilde yargılamaktır.
[6] Sinn Fein,
İrlanda Cumhuriyeti ve Birleşik Krallık’a bağlı Kuzey İrlanda’da etkinlik
gösteren bir siyasal partidir. İrlanda'nın kuzeyindeki en önemli
milliyetçi/Cumhuriyetçi (Republican) partidir. İsmi İrlandaca “Biz
Kendimiz” anlamına gelir ve İrlanda’nın birleşmesini savunan siyasal çizgiyi
temsil eder.
[7] UNMIK
(United Nations Interim Administration Mission in Kosovo), Birleşmiş
Milletler'in Kosova'daki geçici sivil yönetim misyonudur. 1999 yılında BM
Güvenlik Konseyi'nin 1244 sayılı kararı doğrultusunda kurulmuştur.
[8] RENAMO
(Mozambican National Resistance), Mozambik'teki iç savaşın iki tarafından biri
olan silahlı ve siyasal bir örgüttür. İsmi Portekizce'de Resistencia Nacional
Moçambicana ifadesinin kısaltmasıdır.
[9] Bu liste
kesin değildir. Fikir vermek amacıyla oluşturulmuştur. Başka unsurlar
eklenebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder